Matproblem fjortiskille
Har en fjortonåring hemma (kille, styvson, på heltid). Han är väl som fjortisar mest antar jag och är lat och slö och sitter vid datorn, men har sina trevliga stunder också. Vi har ett gemensamt barn som är mycket yngre och som han ofta jämför sig med i stil med "Varför ska jag behöva hjälpa till när inte han gör det...".
Problemet nu är att han är så j-a uppkäftig när det gäller mat. Han äter bara sånt som passar honom (junkfood, pizza etc) eller spagetti/pasta. och kött. Han vägrar äta vanlig mat som t.ex. ris och potatis, inga grönsaker och knappt frukt om det inte är under "hot". Han är väldigt bortskämd med mat. Hans biopappa har alltid lagat extra mat åt honom.
När han inte får precis vad han vill så länsar han senare det han hittar i form av godis, juice, toast etc när vi inte hör att han är i köket, och säger bara att när vi försöker svälta ihjäl honom (typ när vi inte kokat pasta utan något annat) har han inget val och så försöker han vara utagerande och provokativ mot oss för att få till gräl. Vi kan inte ha något särskilt intressant ätbart eller drickbart hemma utan att han vräker det i sig till sista smulan/droppen och det går inte att argumentera med honom heller. Jag blir arg och frustrerad.
Han hjälper inte till ett dugg hemma heller och försöker man få honom att äta något annat eller hjälpa till med något blir han så arg och uppkäftig och gör att alla i familjen blir på dåligt humör och börjar bråka med varandra, så enklast är ju att låta honom få som han vill och det har vi nog gjort lite för mycket! Men nu har jag tröttnat och vill inte ha det så här mer. Om vi ska kunna fortsätta vara en familj måste det ändras, men hur? Ni som har erfarenhet av tonåringar och mat kan väl ge mig tips!