• Hurgada

Matproblem fjortiskille

Har en fjortonåring hemma (kille, styvson, på heltid). Han är väl som fjortisar mest antar jag och är lat och slö och sitter vid datorn, men har sina trevliga stunder också. Vi har ett gemensamt barn som är mycket yngre och som han ofta jämför sig med i stil med "Varför ska jag behöva hjälpa till när inte han gör det...".
    Problemet nu är att han är så j-a uppkäftig när det gäller mat. Han äter bara sånt som passar honom (junkfood, pizza etc) eller spagetti/pasta. och kött. Han vägrar äta vanlig mat som t.ex. ris och potatis, inga grönsaker och knappt frukt om det inte är under "hot". Han är väldigt bortskämd med mat. Hans biopappa har alltid lagat extra mat åt honom.
    När han inte får precis vad han vill så länsar han senare det han hittar i form av godis, juice, toast etc när vi inte hör att han är i köket, och säger bara att när vi försöker svälta ihjäl honom (typ när vi inte kokat pasta utan något annat) har han inget val och så försöker han vara utagerande och provokativ mot oss för att få till gräl. Vi kan inte ha något särskilt intressant ätbart eller drickbart hemma utan att han vräker det i sig till sista smulan/droppen och det går inte att argumentera med honom heller. Jag blir arg och frustrerad.
    Han hjälper inte till ett dugg hemma heller och försöker man få honom att äta något annat eller hjälpa till med något blir han så arg och uppkäftig och gör att alla i familjen blir på dåligt humör och börjar bråka med varandra, så enklast är ju att låta honom få som han vill och det har vi nog gjort lite för mycket! Men nu har jag tröttnat och vill inte ha det så här mer. Om vi ska kunna fortsätta vara en familj måste det ändras, men hur? Ni som har erfarenhet av tonåringar och mat kan väl ge mig tips! 

• Svar på tråden Matproblem fjortiskille
  • Fru envis

1) sätt lås på skafferi och kyl/frys och hänvisa till de tider ni äter mat.
    2) Man äter det som serveras, och vill man inte ha så får man gå utan.
    3) Kräv att ungjäkeln hjälper till mer hemma, herregud vad sundercurlad ungen blir idag om man ser till din beskrivning.
    4) ska man vara uppkäftig och otrevlig så kan man vara det på sitt rum.

Min mamma hade ALDRIG accepterat ett sådant beteende som du skriver.  

• roffe

Jag tror inte att det är rätt väg att förbjuda grabben att äta. Vilken vuxen går med på att äta sådant man inte gillar? Ska man vara äcklad av maten, tugga sånt man får kväljningar av? Nä fyfan. Jag hade inte tolererat att någon betedde sig så mot mig. Svälta mig tills jag äter sånt jag inte tycker om? Hah. Jojo.

Låter som en helt normal 14-åring. Sen får han väl lära sig städa mer, han ska ju klara att städa en hel lägenhet när han flyttar hemifrån så nog kan han typ dammsuga och diska lite ibland.  =)

• Emelisan

Håller med ovanstående talare.
    Bidrar han inte med något hemma så kan man heller inte vara kräsen, han ska vara glad och tacksam över att det finns någon i hushållet som trots hans dåliga attityd ställer sig och lagar mat till honom.
    Skulle även ta och prata med din man/kille/sambo om hur du upplever situationen.
    Vet att det kan bli väldigt känsligt när det är ens sambos barn, han kommer ju alltid skydda sin son men måste även respektera dig. I ett hushåll drar var och en sitt strå till stacken, annars funkar det ju inte.
    Eller kör med ren protest. Köp inte hem någon mat/snacks/juice, och ät borta. Få honom att inse hur tacksam han ska vara att det finns mat på bordet.

Hoppas ni hittar en lösning.. 

• Fru envis
    roffe skrev 2013-10-24 17:49:40 följande:
    Jag tror inte att det är rätt väg att förbjuda grabben att äta. Vilken vuxen går med på att äta sådant man inte gillar? Ska man vara äcklad av maten, tugga sånt man får kväljningar av? Nä fyfan. Jag hade inte tolererat att någon betedde sig så mot mig. Svälta mig tills jag äter sånt jag inte tycker om? Hah. Jojo.

Låter som en helt normal 14-åring. Sen får han väl lära sig städa mer, han ska ju klara att städa en hel lägenhet när han flyttar hemifrån så nog kan han typ dammsuga och diska lite ibland.  =)
    alltid finns det väl något på bordet som man kan äta?
    annars kan väl barnet laga egen mat om den som lagas inte passar. 
  • roffe
    Fru envis skrev 2013-10-24 18:03:37 följande:
    alltid finns det väl något på bordet som man kan äta?
    annars kan väl barnet laga egen mat om den som lagas inte passar. 
    Ja han äter ju både pasta, potatis och kött. Det är ju inte ovanligt att små barn köttvägrar eller pastavägrar i olika perioder, ändå växer dom och blir friska barn. Så det är ju inte hela världen om han t ex ratar fisk. 
    Undrar vad han äter i skolan dock :/

Men sätta lås på kylen tycker jag verkar helt sjukt. Man kan ju prata hela familjen. Lär honom steka kött och koka potatis så kan han göra maten ibland, det kanske är mer konstruktivt om han kan laga det han gillar ibland.

Sen kanske han borde börja testa att smaka på nya rätter oxå, men  att plötsligt stänga av matflödet för han inte äter ris och grönsaker låter lite stört :P
Svar på tråden Matproblem fjortiskille