• mrs caro

Bröstpump/ sluta amma!

Behöver hjälp...Har en flicka på lite över 6mån som inte tar annat än bröst( ingen napp, flaska, gröt osv) Hon vaknar ff varannan timme på natten o ibland ligger hon kvar o snuttar hela natten då ja själv somnar pga utmattning. Så nu köpte ja en medela harmony bröstpump för att försöka sluta amma o ge henne bröstmjölk i flaska för att avvänja....men skiten funkar ju inte...hur ja än pumpar så kommer de några enstaka droppar bara...va gör ja för fel? Hur ska ja få henne o ta annan än bröstet så ja kan sluta amma?! Nån med erfarenhet?!

• Svar på tråden Bröstpump/ sluta amma!
  • Natulcien

Det är så olika det där, hur det funkar att pumpa. Jag helammade sonen i 6 månader och delammade tills han var närmare 11 månader. Amningen funkade klockrent och jag hade mycket mjölk. Men att pumpa funkade inget vidare. Skulle jag pumpa för att ta mig iväg någonstans, så fick jag pumpa flera gånger och samla ihop för att få ut tillräckligt.
    Och när sonen inte ville amma längre, vid 10,5 månader så kunde jag pumpa ytterligare i 2 veckor och ge honom, men sen var det stopp. Jag fick inte ut en droppe till med enbart pump.

Det som funkade bäst när jag skulle pumpa var att sitta framåtlutad, dricka mycket vatten och samtidigt tänka på rinnande vatten. Då funkade det hyfsat.

Annars är det väl bara att prova alla olika typer av flaskor och nappar du kan hitta, prova olika flöden, prova att låta hennes pappa mata etc.

• blippetiblopp

Ett tips kan vara att amma ditt barn på andra bröstet samtidigt som du pumpar. Det är lite knöligt, men om du bullar upp med kuddar först och planerar hur du ska sitta innan du sätter igång brukar det funka. Du kan kankse be din partner om hjälp här också, ibland är det bra med en extra hand (även om man inte känner sig så sexig när man pumpar, jag vet). 

Anledningen till att det ibland kan var alite svårt med pumpen är att den inte ger samma oxitocinpåslag som en sugande bebis vid bröstet, och då kommer inte utdrivingsreflexen igång (när det liksom kittlar till i brösten och mjölken flödar till). Detta sker samtidigt på båda brösten, inte bara vid det bröstet du har barnet.

En varning med pumperiet är att det är lätt att pumpa upp mjölkproduktionen till större nivåer än du kan hantera ganska fort, så försök att inte pumpa överdrivet mycket (jag har en vänninna som kunde producera nästan en liter EXTRA mjölk om dagen vid ett tillfälle, och hon fick hålla på och pumpa jättelänge efter att hennes ban slutat amma för att inte få mjölkstockning).   

Svar på tråden Bröstpump/ sluta amma!