• Joss81

    Hjälp mig.. hur ska jag klara av sorgen..

    Hej. Igår när jag var på ultraljud så fick jag v eta att fostret varit dött i 2 veckor. Graviditeten hade avstannat i vecka 6. Imorn ska jag till Sös för att bli undersökt och få piller som påskyndar blödning. Jag känner mig så fruktansvärt ledsen. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Alla planer bara försvann, allt tog bara slut. Jag fyller 33 år i januari så jag känner mig stressad över min ålder. Jag har en liten dotter som fyller 4 år i januari. Vi har inte velat ha barn tätt utan vi har väntat till nu för att det kändes lagom. Men ku anklagar jag mig själv för att vi inte skaffade ett till barn tidigare. Varför väntade vi så länge? Tänk om det är för sent nu? Tänk om jag aldrig mer får barn? Tänk om det dröjer så det blir 8 års skillnad mellan barnen? Alla säger att man måste ha barn tätt för att syskonen ska ha nytta av varandra och kunna leka. Har vi gjort fel som väntade så länge? Jag är så hemskt ledsen och jag kan inte sluta gråta. Snälla hjälp mig..

  • Svar på tråden Hjälp mig.. hur ska jag klara av sorgen..
  • Joss81
    joemal skrev 2013-11-15 12:39:37 följande:
    Jag har precis haft mitt andra missfall. Ibland är sorgen oändlig, det finns tyvärr inget som lättar den heller tyvärr. Tiden gör inte sorgen mindre, men den blir lättare att bära (även om det kan låta lite ologiskt). Det är okej att sörja och det är okej att prata om, för det finns så många tankar som snurrar. Framför allt de som börjar med "tänk om vi..." och som det inte finns några svar på. Jag har väldigt många av just de frågorna själv och det finns inget jag kan göra.

    Något som inte hjälper mot sorgen, men som kan ge hopp, är att du är inte ensam och många blir gravida ganska fort igen efter ett missfall. Jag hoppas att du blir en av dem och att det går bra.

    Å vad tråkigt och sorligt. Beklagar stort!! Fick du två missfall i rad eller har du fått barn där emellan? Det känns alltid lika tråkigt när man hör att någon fått missfall. Man vet hur ledsamt det är och alla ens framtidsplaner och förväntningar bara försvann. Jag hoppas att det går bra för dig också nästa gång och att du får chans snart igen att bli gravid!!
  • joemal

    Ja, jag har fått två missfall inom 4 månader och har inga barn. Nu hoppas vi på 3e gången gillt

  • Joss81
    MrsP79 skrev 2014-01-04 09:41:12 följande:
    Hur har det gått joss81 och ni andra?

    Hej. Vi kämpar varje månad. Försöker ha koll på sekret och med hjälp av äl-stickor. Än har det inte blivit någon befruktning. Vill så innerligt bli gravid. Det är min högsta önskan nu, att bli gravid och att graviditeten inte ska misslyckas. Min 4-åring blev till på 1:a försöketså jag hade sån förhoppning om att det skulle gå lika fort igen. Nu känns det som jag har tappat all hoppfullhet. Jag är livrädd att jag aldrig mer ska bli gravid. Att min lilla dotter aldrig får något syskon.. Önskar att jag kunde sluta tänka i de banorna och vara mer positiv...
  • MrsP79

    Jag håller tummar och tår för dig! Glöm inte bort att leva också (fast det är lättare sagt än gjort). Tror att 2014 kommer bli ert år!

  • Joss81
    MrsP79 skrev 2014-01-06 00:53:11 följande:
    Jag håller tummar och tår för dig! Glöm inte bort att leva också (fast det är lättare sagt än gjort). Tror att 2014 kommer bli ert år!

    Tack för din omtanke. Jag hoppas verkligen så innerligt att du har rätt. Håller tummarna
  • längtans

    Hej,

    Misströsta inte. Jag hade försökt få syskon till min son i 6,5 år, inte mindre än sex missfall. Är nu gravid i v 23 och det kommer bli 8 år mellan barnen, och ser bara positivt på det :)

    STORT Lycka till! :D

  • sanlun

    Jag förstår att det känns tufft!! Jag vill dock uppmuntra dig med att säga att det ofta är lättare att bli gravid efter missfall. En gång vad jag vet (troligtvis två) har detta hänt mig. 2 veckor efter missfall så var jag gravid igen!

  • Joss81
    sanlun skrev 2014-01-06 15:06:13 följande:
    Jag förstår att det känns tufft!! Jag vill dock uppmuntra dig med att säga att det ofta är lättare att bli gravid efter missfall. En gång vad jag vet (troligtvis två) har detta hänt mig. 2 veckor efter missfall så var jag gravid igen!

    Hej. Jo jag har oxå läst att det kan vara lättare direkt efter missfall.. Tyvärr gjorde vi nog ett stort misstag för vi väntade tills jag hade fått första mensen efter missfallet, innan vi började försöka igen. Det var för att jag hade läst att det kunde vara bra att låta en mens passera först för att veta att kroppen hade kommit igång igen och att livmodern had dragit ihop sig ordentligt... Nu ångrar jag mig så mycket att vi väntade. Tänk om det blir mitt livs misstag... Usch jag känner mig så fruktansvärt deppig. Det känns nu som att jag aldrig nånsin kommer få barn igen...
  • Joss81
    längtans skrev 2014-01-06 15:02:04 följande:
    Hej, Misströsta inte. Jag hade försökt få syskon till min son i 6,5 år, inte mindre än sex missfall. Är nu gravid i v 23 och det kommer bli 8 år mellan barnen, och ser bara positivt på det :) STORT Lycka till! :D

    Å så härligt, Grattis till dig!!! Vilken lycka att få vara gravid. Det känns skönt när man får höra om såna här lyckliga händelser, man inser att man inte ska ge upp, utan bara fortsätta att kämpa på..
  • MrsP79
    Joss81 skrev 2014-01-06 21:38:55 följande:
    Hej. Jo jag har oxå läst att det kan vara lättare direkt efter missfall.. Tyvärr gjorde vi nog ett stort misstag för vi väntade tills jag hade fått första mensen efter missfallet, innan vi började försöka igen. Det var för att jag hade läst att det kunde vara bra att låta en mens passera först för att veta att kroppen hade kommit igång igen och att livmodern had dragit ihop sig ordentligt... Nu ångrar jag mig så mycket att vi väntade. Tänk om det blir mitt livs misstag... Usch jag känner mig så fruktansvärt deppig. Det känns nu som att jag aldrig nånsin kommer få barn igen...

    Du, så ska du inte tänka! Jag tror inte alls att det finns bevis för att det är så. För vissa funkar det säkert, för andra inte. Vi försökte innan jag hade fått tillbaka mensen, men inte hjälpte det. Du kommer att bli gravid när det är dags. Och såklart vill du att det ska vara idag, helst igår. Bara håll ut, er tur kommer! Kram
Svar på tråden Hjälp mig.. hur ska jag klara av sorgen..