• BioBonus

Bevilja ledighet, underskrift

Kort fråga.
    Får skolan bevilja ledighet (en vecka, barn i lågstadiet) utan att båda vårdnadshavarna har skrivit under ansökan?

• Svar på tråden Bevilja ledighet, underskrift
  • Anonym (A)
    Anonym (79an) skrev 2013-10-21 11:33:43 följande:
    sist jag tog ledigt så skrev jag nog inte ens på en ledighetslapp. dock var det ju bara en dag och det fixade jag på mail. när jag skrev på lapp för flera år sen så var det bara jag som skrev på.

Man har ju rätt att göra vad man vill på sin tid med barnen, känns som överförmynderi att båda ska få skriva på när det är den enes tid med barnen.  skulle kännas hemskt att behöva be mitt ex om lov att åka iväg på semester eller nåt annat med barnen när dom bara bor hos mig.
    Nej det har man inte. Barnen har skolplikt. Skolan kommer före förälderns behov och vilja att vara ledig med barnet när som helst.
  • BioBonus
    Anonym (A) skrev 2013-10-21 11:36:09 följande:
    Nej det har man inte. Barnen har skolplikt. Skolan kommer före förälderns behov och vilja att vara ledig med barnet när som helst.
    Och på tal om det - är det svårt att få en veckas ledighet för ett barn i så pass låg klass? Det kan ju inte vara så himla mycket de missar tänker jag... Jag har förstått att de blivit väldigt mkt mer restriktiva med att bevilja ledighet för semesterresor.
  • Anonym (***)
    Anonym (A) skrev 2013-10-21 11:36:09 följande:
    Fast nu blandar du ihop två saker. Skolan kan neka ledighet med hänsvisning till skolplikten.

Men frågan här är om skolan kan neka ledighet (om de i vanliga fall tillåter ledighet) om bara den ena förälderna skriver på. Dvs ksa skolan ha en policy där man tycker att t ex pappan ska kunna lägga sig i vad mamman gör under sina veckor med barnet?
  • BioBonus
    Anonym (***) skrev 2013-10-21 12:20:58 följande:
    Fast nu blandar du ihop två saker. Skolan kan neka ledighet med hänsvisning till skolplikten.

Men frågan här är om skolan kan neka ledighet (om de i vanliga fall tillåter ledighet) om bara den ena förälderna skriver på. Dvs ksa skolan ha en policy där man tycker att t ex pappan ska kunna lägga sig i vad mamman gör under sina veckor med barnet?
    Fast det handlar ju inte om policy vad jag förstår, utan att det faller under en sån sak som vårdnadshavarna måste vara överens. Inte för att "lägga sig i" utan för att det faktiskt har med skolplikten att göra? Eller har jag fel?
  • Anonym (***)
    BioBonus skrev 2013-10-21 12:38:40 följande:
    Fast det handlar ju inte om policy vad jag förstår, utan att det faller under en sån sak som vårdnadshavarna måste vara överens. Inte för att "lägga sig i" utan för att det faktiskt har med skolplikten att göra? Eller har jag fel?
    Om båda ska vara överens så ska det i så fall även gälla de familjer där föräldrarna bor tillsammans också, annars är det orättvist.
  • Anonym (lärare)

På våra blanketter finns det plats för endast en påskrift.

• BioBonus
    Anonym (lärare) skrev 2013-10-21 13:14:12 följande:
    På våra blanketter finns det plats för endast en påskrift.
    Och på våra för två...
  • Anonym (A)
    Anonym (***) skrev 2013-10-21 12:20:58 följande:

Nej, jag blandar inte ihop något. Eftersom skolan har skyldighet att veta vem barnet har som vårdnadshavare, och se till att få samtycke från båda, i allt som gäller barnet, så får skolan inte ge ledigt, om inte båda har undertecknat ledighetsansökan. Det handlar om barnets skolgång, inte föräldrarnas tid med barnet.
  • Anonym (A)
    BioBonus skrev 2013-10-21 12:13:54 följande:
    Och på tal om det - är det svårt att få en veckas ledighet för ett barn i så pass låg klass? Det kan ju inte vara så himla mycket de missar tänker jag... Jag har förstått att de blivit väldigt mkt mer restriktiva med att bevilja ledighet för semesterresor.
    Nej, eller det beror på rektorn. Vissa är nitiska. Samtidigt så kan man faktiskt strunta i om rektorn/läraren nekar ledighet. De kan inget göra en enstaka gång.
  • BioBonus
    Anonym (A) skrev 2013-10-21 13:58:22 följande:
    Nej, jag blandar inte ihop något. Eftersom skolan har skyldighet att veta vem barnet har som vårdnadshavare, och se till att få samtycke från båda, i allt som gäller barnet, så får skolan inte ge ledigt, om inte båda har undertecknat ledighetsansökan. Det handlar om barnets skolgång, inte föräldrarnas tid med barnet.
    OK, så om nu skolan beviljar ledighet med enbart en underskrift, så gör de alltså fel helt enkelt? Men på en del skolor så struntar man i den delen av lagen helt enkelt.
    Vad snårigt :) 
  • Anonym (A)
    BioBonus skrev 2013-10-21 14:06:05 följande:
    OK, så om nu skolan beviljar ledighet med enbart en underskrift, så gör de alltså fel helt enkelt? Men på en del skolor så struntar man i den delen av lagen helt enkelt.
    Vad snårigt :) 
    Ja, det är det svar jag har fått från skolverket. Ja, många skolor slarvar. Men som förälder kan man säga ifrån och tala om att man INTE godkänner ledighetsansökningar som görs för barnet under skolåret, om man inte undertecknat ansökan.
  • BioBonus

Det knepiga blir ju om det nu är så att man hyfsat lätt kan få ledigt för upp till tio dagar per termin (läsår?) och den andre föräldern använt alla dessa dagar utan den andres vetskap, att man då inte får ledigt några dagar pga av det.  

• Anonym (A)
    BioBonus skrev 2013-10-21 14:22:08 följande:
    Det knepiga blir ju om det nu är så att man hyfsat lätt kan få ledigt för upp till tio dagar per termin (läsår?) och den andre föräldern använt alla dessa dagar utan den andres vetskap, att man då inte får ledigt några dagar pga av det.  
    Precis, och bl. a den anledningen ska skolorna ha bådas godkännande.
  • hymafr

Till saken hör ju att ingenting händer om man tar ledigt två veckor per år. Vad ska de göra? Be om polishämtning i Thailand?

Svar på tråden Bevilja ledighet, underskrift