• Anonym (sanning?)

Sant att det är svårare att få barn?...

...om man har s.k spottings? Försökt läsa runt på nätet och det verkar som att folk skriver att när de haft spottings (mellan äl och mens, efter äl precis, precis innan mens osv) så har det varit och kollat detta och fått veta att det är svårare att bli gravid då? Eller har jag helt missuppfattat....

Vi är på andra försöket med första barnet, har aldrig innan upplevt spottings (visste knappt att det fanns något som hette det...) men båda dessa månader har jag nu fått det. Idag (andra månaden på försök alltså) så kom det lite lite blodstänk, 3 dagar efter äl. Vet säkert att jag haft det då jag kört med Clearblue äl-test och fick glad gubbe i fredags.

Det här med att försöka bli gravid är en helt ny erfarenhet för mig, jag känner mig som en 2-åring igen utan någon som helst kunskap.... 

• Svar på tråden Sant att det är svårare att få barn?...
  • Anonym (spot)

Oregelbunden mens kan göra det svårare att pricka in ÄL men jag vet inte varför spottings skulle påverka. De kanske kan vara tecken på hormonell obalans som kan i sin tur göra det svårare att bli gravid. Jag har alltid haft spottings och haft superlätt att bli gravid så det är iaf inte alltid så.

• TrueMeaning

Jag hade samma problem som dig innan jag blev gravid. Dock slutade aldrig mina spottings och mensen började aldrig. Enligt gynläkaren skulle inte mina spottings påverka fertiliteten.

Jag däremot började bli väldigt trött på dessa, hade ändå haft de länge!

Läste om en tjej som hade samma problem. Hon åt B-vitamin varje dag, till slut slutade hennes spottings! Det visade sig att hon hade vitaminbrist enligt blodprover. Dock är ju inte alla läkare så utbildade att alla vet detta :/

Så jag provade samma ska och mina slutade! Berättade detta för våran fertilitetsläkare och han avfärdade självklart detta. Men vad är oddsen att det slutar samma månad jag ätit dessa tabletter och sedan dess aldrig kommit tillbaka?!

Nu är jag gravid och ska ha bebis vilken dag som helst, visserligen via IVF pga få simmare. Men skulle mina spottings börja igen efter förlossningen så kommer jag fortsätta med B-vitaminen.

Värt att prova någon månad :)

• Anonym (sanning?)

Som jag förstått genom att ha läst är det slemhinnan som är för tunn typ, därför man blöder lite...
    Hjälper det med Bvitamin då tro? Har aldrig nånsin haft såhär, känns ju som att det är kopplat på nåt sätt till dessa två månader när vi försökt bli gravida.

Det kan väl inte vara en sånhär nidblödning? Det är för tidigt väl? Det ska väl komma isåna fall ca en vecka efter äl....

• slamkrypare

Hur mycket blod är det? Och är det bara en skvätt vid ett tillfälle eller håller det på så fram och tillbaka i flera dagar?
    Har du slutat med hormonellt p-medel nyligen? 

• Anonym (sanning?)
    slamkrypare skrev 2013-10-21 13:19:16 följande:
    Hur mycket blod är det? Och är det bara en skvätt vid ett tillfälle eller håller det på så fram och tillbaka i flera dagar?
    Har du slutat med hormonellt p-medel nyligen? 
    Det är inte mkt blod, lite "stänk" samt att det blir lite rosa på pappret liksom när jag torkar mig....
    Jag slutade med minipiller i slutet av maj och fick tillbaka mensen i juni, den har varit relativt regelbunden sen den kom tillbaks. Med undantag för förra månaden då jag helt plötsligt gick från en menscykel på 28-29 dagar till 22 dagar. Att tillägga är att det var första gången förra månaden som jag fick som spottings samt att det ju var första försöket att bli gravid. (De andra månaderna utan minipiller har vi kört med kondom, då ingen spotting) 
  • Hallonet

Jag går på fertilitetsklinik pga upprepade missfall och fick efter näst sista missfallen problem med spottings. Enligt min gynekolog så KAN det vara så att man faktiskt inte har ÄL, kroppen försöker släppa äggen men det funkar inte och det ska tydligen spottings vara ett tecken på. Det kan så klart vara så att det inte betyder ngt öht, men det är helt omöjligt att avgöra utan ett besök hos gynekolog som får kolla upp just dig. 

• Anonym (sanning?)
    Hallonet skrev 2013-10-21 13:29:26 följande:
    Jag går på fertilitetsklinik pga upprepade missfall och fick efter näst sista missfallen problem med spottings. Enligt min gynekolog så KAN det vara så att man faktiskt inte har ÄL, kroppen försöker släppa äggen men det funkar inte och det ska tydligen spottings vara ett tecken på. Det kan så klart vara så att det inte betyder ngt öht, men det är helt omöjligt att avgöra utan ett besök hos gynekolog som får kolla upp just dig. 
    Kan det vara så trots att CL ältest visar att jag hade ägglossning?
  • Hallonet

Äl-tester visar inte om ägglossning verkligen skett, de visar bara en indikation på att "nu borde det ske" men sen om verkligen ett ägg släpper - det ser du inte. Man måste lämna blodprov för att se så den proceduren fungerar korrekt. 

• slamkrypare

Är det bara typ blodblandad flytning vid ett enda tillfälle så är det inte spottings utan snarare en ägglossningsblödning du får, och det är inget att oroa sig för alls. Spottings, eller mellanblödningar som är det svenska uttrycket, är mer att man blöder litegrann (alltså en klarröd eller möjligtvis brunröd blödning) så att man hinner tänka att mensen är på gång, men sen nästa dag är det ingenting, sen blöder det någon dag och sen uppehåll i ett par dagar osv, eller lite småstänkande varje dag i en längre period.

Kanske har du inte haft ägglossning i dina första cykler efter pillerstoppet utan den har hoppat igång först nu, kanske är det något tillfälligt så att det bara var en tillfällighet att det råkade sammanfalla med att ni startade barntillverkningsförsöken. Vore det sköra slemhinnor borde du få en blödning efter varje samlag, eller har ni bara sex i dagarna runt ägglossningen?

Fundera inte mer på detta, det är absolut inget att oroa sig för. 

Svar på tråden Sant att det är svårare att få barn?...