• Anonym (??)

vad gäller i Sverige??

Jag lever i Spanien nu med mina barn.
    Här har jag och barnens pappa genomgått en vårdnadstvist där jag blivit tilldelad ensam vårdnad genom ett domstolsbeslut.

Nu är vi på väg att flytta tillbaka till Sverige igen. Pappan är svensk och lever i Sverige ska nog tilläggas.

Men vad gäller i Sverige med vårdnaden? Står det spanska domslutet fast? Eller kommer jag behöva driva igenom en ny vårdnadstvist på svensk mark?

• Svar på tråden vad gäller i Sverige??
  • Anonym (??)

Han har ett fastställt umgänge i domstolsbeslutet också. Nu är han inte särskilt intresserad av att träffa sina barn. Så han har inte utnyttjat det.

Och det är därför jag undrar om vårdnaden. Det är krångligt att söka upp honom så fort det ska flyttas eller byta skola.

Jag är inte ute efter att utesluta honom ur barnens liv. Umgänge är för barnen inte för min bekvämlighet.

Nu i skrivande stund har han inte träffat de sen apri 2012. Pga egna beslut. Men därför känns det fel att fråga om lov för att sätta in i skola/ dagis

Barnen är 5 o 7

• Anonym (??)
    Anonym (s) skrev 2013-10-20 14:03:27 följande:
    Jag klistrade in en länk där Ts kan få hjälp med hur hon ska verkställa det spanska domslutet i Sverige.

Tack för länken! Den var dock svårtydd så får sätta mig in mera i den
  • Anonym (Z)
    Anonym (??) skrev 2013-10-20 14:24:41 följande:
    Han har ett fastställt umgänge i domstolsbeslutet också. Nu är han inte särskilt intresserad av att träffa sina barn. Så han har inte utnyttjat det. Och det är därför jag undrar om vårdnaden. Det är krångligt att söka upp honom så fort det ska flyttas eller byta skola. Jag är inte ute efter att utesluta honom ur barnens liv. Umgänge är för barnen inte för min bekvämlighet. Nu i skrivande stund har han inte träffat de sen apri 2012. Pga egna beslut. Men därför känns det fel att fråga om lov för att sätta in i skola/ dagis Barnen är 5 o 7

Då kan jag lova att om det är så att du söker ev för det är krångligt att söka honom och det inte är värre en så så kommer du inte få ev i sverige, samtidigt kan man tänka att ug kan komma att se annorlunda ut när ungarna flyttar och bor i samma land som han och att han därför kommer kunna ta annat ansvar
  • Anonym (F)
    Anonym (s) skrev 2013-10-20 14:03:27 följande:
    Jag klistrade in en länk där Ts kan få hjälp med hur hon ska verkställa det spanska domslutet i Sverige.
    Jag vet, var mer riktat mot andra som skrivit och inte svarat på det ts frågat.. Så var inte riktat mot dig :)
  • Anonym (??)
    Anonym (Z) skrev 2013-10-20 14:30:41 följande:
    Då kan jag lova att om det är så att du söker ev för det är krångligt att söka honom och det inte är värre en så så kommer du inte få ev i sverige, samtidigt kan man tänka att ug kan komma att se annorlunda ut när ungarna flyttar och bor i samma land som han och att han därför kommer kunna ta annat ansvar

Han har bott i samma land som oss. Både i Sverige och även i Spanien. Han är bara inte intresserad av barnen. Har aldrig varit.

Anledningen till att jag fick enskild vårdnad här är pga att han blev dömd för misshandel av mig och att för olaga droginnehav.

Ingen fantastisk man med andra ord.

Vi har dock inte levt samman de senaste 5 åren. Har bara kontakt de gånger han vill leka med barnen.

Nu är han försvunnen helt sen juli. De har tidigare haft skype kontakt när han velat.

Inget ovanligt vad gäller honom. Men svårt att dela beslut med en sådan person.
  • Gryningljus
    Anonym (??) skrev 2013-10-20 14:54:12 följande:
    Han har bott i samma land som oss. Både i Sverige och även i Spanien. Han är bara inte intresserad av barnen. Har aldrig varit. Anledningen till att jag fick enskild vårdnad här är pga att han blev dömd för misshandel av mig och att för olaga droginnehav. Ingen fantastisk man med andra ord. Vi har dock inte levt samman de senaste 5 åren. Har bara kontakt de gånger han vill leka med barnen. Nu är han försvunnen helt sen juli. De har tidigare haft skype kontakt när han velat. Inget ovanligt vad gäller honom. Men svårt att dela beslut med en sådan person.

Dessvärre krävs mer för ev i sverige en vad du nämner här
  • Anonym (??)
    Gryningljus skrev 2013-10-20 14:56:56 följande:

Jag har ju redan ensam vårdnad. Frågan är om den även gäller i Sverige.
  • Anonym (s)
    Anonym (??) skrev 2013-10-20 14:45:43 följande:

Det känns som att det borde gälla även i Sverige efter att ha läst igenom en gång.
    Som jag uppfattar det ska du få verkställighet av domen i Sverige för att den ska gälla i Sverige.
  • Anonym (m)
    Anonym (s) skrev 2013-10-20 13:09:35 följande:
    Varför arg gubbe?
    För mig  (som var vårdnadshavare sedan barnet föddes)  hade det funnits roligare saker att lägga pengar (advokatkostnader,   tågresor till tinget och för den andra förälderns kommuns vårdnadsutredning av barnets inställning,  tjänstledigt från jobbet med löneavdrag för enskillda angelägenheter)    och tid på!
  • Anonym (m)
    SupersurasunkSara skrev 2013-10-20 14:02:01 följande:
    Vet inte vad som gäller ang vårdnaden men däremot har pappan rätt till umgänge om han inte är synnerligen olämplig.
    Och så kan han, om han vill, dra igång en vårdnadstvist här om han vill ha igenom gemensam vårdnad. Och det kan han, vad jag vet, göra gång på gång.

OM  han kan!
  • Gryningljus
    Anonym (??) skrev 2013-10-20 15:00:28 följande:
    Jag har ju redan ensam vårdnad. Frågan är om den även gäller i Sverige.

Ja precis det är ju frågan om det gäller här vilket jag talar om att jag inte tror den gör då det krävs mycket mer för att få ev i sverige en i tex spanien, det säger ju säg självt vore det så enkelt som att bo tex i spanien så lär många flytta dit när det barkar åt en tvist för att sen komma tbx till sverige när de fått ev, vad jag kunnat läst mig till så kommer en omprövning ske om nån av er begär det då barnen folkbokförs i sverige, men kan ju läst fel så klart
  • Anonym (insatt)
    Gryningljus skrev 2013-10-20 16:46:06 följande:

Ja precis det är ju frågan om det gäller här vilket jag talar om att jag inte tror den gör då det krävs mycket mer för att få ev i sverige en i tex spanien, det säger ju säg självt vore det så enkelt som att bo tex i spanien så lär många flytta dit när det barkar åt en tvist för att sen komma tbx till sverige när de fått ev, vad jag kunnat läst mig till så kommer en omprövning ske om nån av er begär det då barnen folkbokförs i sverige, men kan ju läst fel så klart
    Kontakta en jurist som är bra på de konventioner som gäller för länder inom eu. Jag är ingen expert på detta, men har förstått det som att en dom i Spanien (eu-land) även gäller i Sverige.

I vilket fall skulle misshandel och droger vara ett gott skäl även i en svensk riskbedömning för ensam vårdnad!
  • Anonym (abc)
    Gryningljus skrev 2013-10-20 14:56:56 följande:

Nej, eg får man om den ena föräldern inte är anträffbar. Speciellt om hen valt det själv.
  • hymafr

Men om du tänker flytta i vilket fall som helst så är det väl bara att du flyttar och sen får du se vad som händer.
    Ingen dagis/skola nekar barn för att ena föräldern inte skriver på. Speciellt skolplikten är starkare än så.

Du kan ju dessutom visa upp handlingar från Spanien som visar att du är ensam vårdnadshavare så det borde inte bli några problem.
    Det enda problemet är väl om han stämmer dig på vårdnad och umgänge, men han kommer inte långt med det så länge han inte utnyttjar det umgänge som redan finns i er dom.    

• Lindsey Egot the only one

Självklart borde ett domslut i ett EU-land även gälla i annat EU-land. Annars får ju domstolen riva upp det beslut som tagits i Spanien men så måste ju även någon göra ett yrkande på att det ska göras. Det är inget som domstolen själva gör utan då vill de tex att motparten bestrider domslutet i Spanien. Jag tror du ska kontakta socialkontorets familjerätt dit du ska flytta så de kan ändra i dina papper att domslutet som du fick i Spanien även förs in här i Sverige att du har enskild vårdnad.

Svar på tråden vad gäller i Sverige??