• Semlan83

Hur gör man med vatten till ersättningen?

Hej! Har en liten kille på några veckor som inte blir nöjd med det han får via amningen. Tänkte komplettera med ersättning vid behov. Jag pumpar pga såriga bröstvårtor och han dricker ut en Medela Calma flaska så amningen blir inte påverkad. Min fråga; hur gör man smidigast med vattnet? Har en Beaba flaskvärmare men man ska ju koka vattnet först. Tar ju en evighet att ordna ersättning om man ska koka innan. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur gör man med vatten till ersättningen?
  • Jagoda

Jag kokade vatten, lät det svalna och förvarade sedan det i kylskåpet i en väl rengjord petflaska. Funkade kanon!!:)

• älskarlivet81

Har aldrig kokat vatten innan förutom till natten men det är för att vi ska slippa gå ner och värma i micron mitt i natten.

• viseversa

Var bor du ts? Inte behöver du koka vattnet om du inte har egen brunn och är osäker på vattnets valite.

• Hultis

Koka vatten och låt svalna i en kanna eller petflaska i kylskåpet.

• Tuvis0806

Jag kokade tills att barnen var ca 3 månader...sen tig kag bara kranvatten men som ngn ovan säger så ska det kommunala vattnet vara så pass bra att du kan använda det utan att koka. Men annars kan du ju koka i förväg och kyla vattnet....du kan ju öven förbereda färdiga flaskor som du har i kylen och bara värma i mikron på natten.

• La Lola

Vi har kommunalt vatten så det behövs inte kokas.
    Jag värmde till ättemp (fisljummet i mina barns fall) o la i pulvret.
    Skakade.
    Klart att servera!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Annsiss

Tillägsmatar också men kör på färfigblandad eftersom det räcket.

• Tuvis0806

Ibörjan kokade jag nappflaskorna men inte termosen....eller flaskan jag hade vattnet i! När de var små hade jag dessutom färdiga tetror med ersättning...väldigt praktiskt i början...dock betydligt dyrare så inget alternativ (för oss iaf) när de blir större och äter mer. Jag hade mkt tetror framför allt nattetid...

• Lenafena

Kokade vattnet tills han var dryga tre månader gammal. Ammade visserligen, men min man ordnade ibland nattmatningen och hade då förberett med vatten i termos i lagom temperatur och pulver i doseringsförpackningar. Funkade jättebra!

Be that kind of woman, that when your feet hit the floor each morning - the devil says Oh crap, she's up..
  • Pim

Vi hade en vattenkokare som värmde till en viss temperatur och det var kanonbra! På nätterna hade vi 40-gradigt vatten i en termos och en vällingdoserare med pulvret i bredvid sängen :)

Svar på tråden Hur gör man med vatten till ersättningen?