• ledsenbesviken

är jag en dålig mamma?

kom precis hem från familjen. jag älskar att vara där då jag inte har några riktiga vänner och jag sitter mycket hemma själv med mitt barn. är ung mamma och ensamstående. varje gång jag är hemma hos familjen klagar dom på precis allt. när barnet var mindre fick jag hela tiden höra att jag inte låter barnet göra något, att jag måste sluta vara så rädd osv. och låta barnet utvecklas genom att låta hen göra saker. och nu när hen är lite mer än 2 år få jag höra det ena och det andra hela tiden.

- att jag inte har koll på mitt barn
    - att jag inte borde ha barn osv.

jag blir så himla ledsen, mitt barn hittar på en massa bus och är det inte farligt säger jag nästan aldrig nej heller. i mina ögon är det inte hela världen om hen stänger av tvn någon gång, eller tänder och släcker lampan. jag säger nej men inte mer är så, jag blir inte jätte arg.

idag tex så klättrade hen upp på soffan, vill hen göra det så få hen liksom göra det, stå upp, hoppa ja bara hen är försiktig och det har aldrig hänt något..

hen klättrade ner med händerna före, fick skäl för det för de kan vara farligt men hen skrattade hela tiden.. jo men du fattar inte att det kan gå fel någon gång och att hen kan bryta armen, benen eller vad som. jo det kan hända men ska jag säga nej till allt då? det har alltid gått bra!

hen satte på diskmaskinen ikväll hemma hos familjen, och då hade jag inte koll på han enligt familjen, att jag inte bryr mig osv.

han kastade mat på golvet, jag sa nej och plockade upp maten. inget mer med det, men då få jag skäll att jag ska bli arg på han för annars kommer han inte lära sig.

han klättrade upp på toastolen och stod där och kollade på när jag borstade tänderna, jo då är jag en dålig mamma för han kan ramla ner..

är jag hemma har jag stenkoll men dom få gångerna jag är borta, då kan jag äntligen slappna av lite, men få istället en massa skäl.

är så besviken, ledsen och känner mig som världens sämsta mamma. är jag på öppna förskolan och dagiset så få jag bara beröm om hur duktig jag är med barn..  

mormor ger hen kakor och godis hela tiden för att hen vill de, hemma frågar hen aldrig om de och jag har inget hemma heller.. då få jag skäll att alla barn ska ha lite gott då och då, visst få han en kaka ibland, eller så bakar vi, men för det mesta blir det frukt och det nöjer hen sig mig än så länge

älskar att vara hos familjen men mår så fruktansvärt dålig varje gång jag kommer hem :(

• Svar på tråden är jag en dålig mamma?
  • Eleonor01

Försök att inte bry dig pm vad de tycker du bör göra m din son. Berätta hur du mår när de säger så

• mariamadele

Ja inte okej...säg vad du känner till dem eller bryt kontakten tills att de inser att de sårat dig!

• lindap75

Du är Ingen Dålig Mamma....... Försök hitta någon vän på öppna förskolan istället eller här.... lyssna inte på dina föräldrar eller berätta för dem hur du känner....det kan vara svårt. Hoppas det löser sig.

Svar på tråden är jag en dålig mamma?
Nästa tråd från kategorin Förälder: Uppfostran
  • Anonym (Anna)

Dåligt eller bra med rutiner!??

Hur lever ni andra med era barn? 

Min man ska snart ta över föräldrar ledigheten och jag ska åter till jobbet sedan vårt barn födelse. 

Nästa alla dagar när jag är själv hemma tex när min man jobbar (han jobbar skift) så har jag och sonen rutiner. Tex går vi en förmiddag promenad eller annan utomhus aktivitet efter frukost oavsett väder. Detta mår vi båda bra av. Sen har jag även en rutin för vad som sker innan dotter ska sova. 

Tex läser vi en specifik bok, byter blöja och borstar tänderna, sedan blir det en vaggvisa och flaska. 

De dagarna min man är ledig ruckas nästa alltid dessa rutiner. Han tycker inte de så viktigt utan barnet ska bara hänga på. Problemet som uppstår är att det är en massa gnäll eller ett barn som inte vill sova vid läggning. 
    Vi har haft många tjafs och diskus om detta. Men vi tycker olika. 

Hur gör ni andra och vad tycker ni? 
    hur har ni gjort med era barn? 

• Svar på tråden Dåligt eller bra med rutiner!??
  • Anonym (Anja)

Jag tycker vissa rutiner är bra, andra mindre viktiga. Försök se till så att man håller på de viktigaste rutinerna/tryggheten så att barnen mår bra. För övrigt tycker jag han ska få skapa sina egna dagar med barnen. Han behöver inte göra exakt som du gjort. Men hålla på det som är viktigt är bra.

• Anonym (Anja)

T.ex sovstunder, läggningstid, måltider osv tycker jag är viktigt.

• mammabitch

Ytterst få fasta rutiner .det blev folk av dem ändå.  Och skönt med barn som kan äta, sova mm  även om de inte är hemma och saker inte är som de brukar.

• Anonym (Malin)
    mammabitch skrev 2025-03-10 20:05:26 följande:

Ytterst få fasta rutiner .det blev folk av dem ändå.  Och skönt med barn som kan äta, sova mm  även om de inte är hemma och saker inte är som de brukar.

Mycket viktigt med rutiner under hela uppväxten! Sovstunder, läggningstider och måltider när barnen är små, Passa tider, t ex måltider, läggdags, när man ska komma hem på kvällen, meddela när de blir försenade när de blir större. Samtidigt ska man inte vara rabiat utan kunna töja på detta ibland.
    Men min fasta förvissning är att barn mår bra av rutiner, det underlättar både för dem och familjen och de har nytta av struktur även när de blir äldre.
  • Anonym (P)

Jag har jobbar hårt för att ha så lite detaljrutiner som möjligt med barnen. Vi har ätit vid ungefär samma tid och gått och lagt barnen vid ungefär samma tid, men vad som sker innan har varierat. Målet var att ha barn som kunde äta och sova var som helst i princip. Det lyckades vi med!

Hade mina barns pappa krävt att jag skulle genomföra exakt samma rutiner som han hade, hade vår relation sannolikt tagit slut väldigt snabbt!

• Anonym (Vett)

Jag tycker att det i grunden är upp till den förälder som är hemma att bestämma hur dagarna ser ut. Vi är ju alla olika och har lite olika föräldrastilar, och jag skulle tro att det mest bara är nyttigt för barnen att få uppleva skillnaden. De behöver lära känna både mamma och pappa och vad de kan förvänta sig av dem. Jag vill påstå att det är en av de stora fördelarna med att ha två föräldrar - olikheterna. Vilken lyx att få två bra exempel på hur man kan göra!

Visst kan det vara jobbigt att ta ett steg åt sidan när man är van vid att sköta det själv och har en fungerande rutin. Men man kan nog inte göra så mycket mer än tipsa om "så här brukar vi göra, så de är vana vid det" och sedan låta mannen köra sitt race och själv hitta fram till vad som funkar för honom. Är han normalvettig blir det troligtvis ett normalvettigt föräldraskap av det, även om det ser annorlunda ut än hur man själv hade gjort.

Med det sagt är det alltid en balans att veta när man ska ingripa och inte, för ibland ÄR det bra att man ingriper. En annan fördel med att vara två är nämligen att man kan hålla koll på varandra och varna i tid när dåliga vanor och mönster börjar etablera dig - om kvällarna är totalt kaos för jämnan och det aldrig verkar bli någon ordning får man så klart ta ett snack. 

• Tow2Mater

Flaska efter tandborstning låter inte så bra.

Var och en har de rutiner de själva önskar, båda är väl kapabla föräldrar.

• Anonym (Anja)
    mammabitch skrev 2025-03-10 20:05:26 följande:

Håller med. Det ska vara lagom. Det viktigaste bör eftersträvas annars tar man det för dagen.
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Malin) skrev 2025-03-10 20:34:40 följande:
    Mycket viktigt med rutiner under hela uppväxten! Sovstunder, läggningstider och måltider när barnen är små, Passa tider, t ex måltider, läggdags, när man ska komma hem på kvällen, meddela när de blir försenade när de blir större. Samtidigt ska man inte vara rabiat utan kunna töja på detta ibland.
    Men min fasta förvissning är att barn mår bra av rutiner, det underlättar både för dem och familjen och de har nytta av struktur även när de blir äldre.
    Ja men precis, att hålla på det som känns viktigt är bra. Sedan när eller var man tar en promenad eller vilken bok man läser spelar ingen roll. Eller egentligen vad man gör däremellan borde inte spela ngn roll.
  • Anonym (Anja)
    Tow2Mater skrev 2025-03-10 21:07:00 följande:

Flaska efter tandborstning låter inte så bra.

Var och en har de rutiner de själva önskar, båda är väl kapabla föräldrar.

Har du haft bebis eller småbarn. Det är himmelriket för dem att dricka sin välling i samband med sänggående tätt intill bröstet. Jag har borstat tänderna på mina barn tidigare under kvällen men flaskan har de alltid fått vid sänggåendet och myset. Det är mjölktänder och de har alltid haft vita tänder utan hål. Inte en endaste anmärkning hos tandläkare, då har jag också berättat detta utan kommentarer.
Svar på tråden Dåligt eller bra med rutiner!??