Varför gnäller min 7-mån vid matningen?
Jag har en tjej på 7 månader som får burkmat till lunch och gröt på kvällen, däremellan eventuellt lite plockmat i samband med att vi äter och resten amning. Hon erbjuds amning efter lunch och gröt. Lunch har hon ätit i nästan 1 månad (men började med smakportioner) och gröt drygt 1 månad. Hon äter oftast 1/2 stor burk till lunch och lite fruktpuré och kvällsgröten är 1 portion med lite bärpuré. Men nu kan jag inte förstå vad hon vill! Hon har mer och mer börjat gnälla när hon äter, inte skrika eller gråta utan gnäll. Detta gör hon när hon äter lunch eller gröt, inte när hon får lite att plocka med. Hon gapar, men verkar inte veta riktigt åt vilket håll hon ska gapa, oftast böjer hon huvudet neråt och lutar sig framåt. Hon verkar också vilja ta sig från stolen precis som om hon vill åt något. Hon klöks inte och spottar inte ut maten. Och allt (hittills) man ger henne accepteras. Det är också svårt att tolka när/om hon är mätt/nöjd eftersom hon inte visar tydligt (tycker jag) om hon vill ha mer mat eller inte. Hon verkar hela tiden intresserad av något annat men ändå gapar hon och äter. Hur vet jag vad det är hon vill? Varför gnäller hon? Vill hon egentligen inte ha men äter ändå?! Eller vill hon bara äta själv? Har testat att ge henne en sked att hålla i samtidigt, men då är den i hennes mun hela tiden så man får knappt nån chans att stoppa in mat. Hon kan ta ut sin sked, gapa och så åker hennes sked in igen. Snäll, har ni några tips eller känner igen er?? Dela gärna med er av era erfarenheter!! Hon är förresten i övrigt en oftast glad och nöjd tös som följer sin kurva.