Var ska mitt barn bo?!
Jag har ett problem som surrar runt i huvudet hela tiden.
Jag har en grabb på 3 år som bor hos mig och min sambo på heltid. Sen den dagen jag separerade med min f.d så har det varit så att sonen bott hos mig hela tiden. Vi har gemensam vårdnad. Jag är boendeförälder och han umgängesförälder.
Idag ser deras kontakt ut på det viset att pappan hör av sig när han har lust att ha sonen, vilket blir ca 4 timmar var 6:e vecka. Ibland dröjer det längre. Sonen har aldrig sovit hos honom eftersom pappan hävdar att han inte har tid eller ork för det.
Nu har min sambo fått jobb i en annan ort, 13 mil härifrån och vi flyttar om två veckor. Jag vill såklart att sonen följer med mig och har bestämt mig för att det ska få bli så också. Jag har pratat med hans pappa om detta och tidigare har det varit ett så stort problem för han att han totalvägrat att ens diskutera detta.
Nu säger han fortfarande nej. Han tänker inte skriva under adressändringen på sonen. Han säger att han kan göra det på ett villkor: att jag betalar alla resorna tur&retur, samt den mat/toapapper och annat som sonen kommer förbruka hos honom. Även aktiviteter och andra roligheter som dom eventuellt bokar in. Han vill även att jag skickar med några hundra i fickpengar för sonen IFALL dom behövs. Gör dom inte det så vill han ändå spara dom till någon annan gång.
Jag har sagt åt honom att jag inte tänker gå med på det. Jag kan betala halva bensinkostnaden (eller lite mer) om det behövs. Men jag tycker att det borde ligga i hans intresse om han vill träffa sonen att faktiskt kunna stå för det som han förbrukar hos honom och lägga ner några extra slantar om han vill göra något roligt med honom. Han har råd att köpa nya bilar och andra materiella ting men verkar ha svårt att kunna betala något för sonen.
Jag har pratat med skatteverket om detta och dom sa åt mig att jag kan flytta ändå, utan hans underskrift. Vad som händer då är att en handläggare kommer ta kontakt med pappan och fråga om han godkänner flytten och vägrar han fortfarande så gör dom en utredning på vart sonen ska bo: och det blir i den bostaden där han tillbringar störst dygnsvila på. Vilket är hos mig förstås.
Jag har frågat pappan om han har möjlighet att ha sonen mer. Men han kan inte. Inte ens en helg i månaden funkar för honom i dagsläget. Däremot vill han att jag bor kvar här ensam med min son (och den kommande bebisen som jag väntar med sambon) och att jag ska söka socialbidrag för att få ekonomin att gå runt, och sedan låta sambon flytta ensam till den nya orten. Han säger att detta är ett mycket bättre alternativ för det kan hända att han i framtiden har mer tid för sonen. När eller hur vet han inte.. inte heller OM det blir så. Men att det KAN hända.
Ja.. min fundering är främst: vad tycker NI att jag ska göra?
Hur hade NI gjort? Har någon där ute haft liknande problem och hur löste det sig för er?
Jag har en bokat tid hos en familjebehandlare nästa vecka som vi ska till för att försöka reda ut detta. Jag vet bara inte hur det ska gå.. med tanke på att hans krav är ganska orimliga. Och han tänker inte skriva under.