alkoholist?
Hur vet man att ens man är alkoholist? Är det viktigt att veta? det finns dagar då jag är helt säker, finns inga tvivel alls. De dagarna kan jag inte förstå hur jag tänker när jag tvekar. Men sedan läser jag om de ”riktiga” alkoholisterna. De som dricker 14 öl varje dag. De som sticker iväg på kvällarna och festar och kommer hem stupfulla på morgonkvisten. De som har supit bort jobbet. De som smygsuper i bilen.
Det är då jag blir osäker, det är då jag tvekar.
Min man dricker sällan öl, jo, om det inte finns något annat att dricka så klart men det är inget han köper hem själv. Han är aldrig ute och festar, han är alltid hemma. Han har ett bra, välbetalt jobb som en väldigt omtyckt chef. Han har inte en enda sjukdag på tio år. Det är min man. Han som jag inte vet om han är alkoholist. Men han dricker varje fredag kväll och varje lördag kväll och förmodligen även andra dagar men det förnekar han.
Min man tål inte alkohol, inte en endaste droppe. Kan man vara allergisk mot alkohol? Min man blir väldigt arg när han dricker. det räcker med ett glas för att han ska personlighetsförändras. ”De som vet” säger att han då förmodligen har druckit mer än ett glas utan att jag har sett det. Det stämmer säkert. Det händer att jag öppnar ett skåp i köket och där står en av barnens plastmuggar med rött vin i. Eller som förra helgen då jag öppnade skåpet där vi har brickor, då stod där en halvdrucken whiskeyflaska. För ett par veckor sedan såg jag att en av whiskeyflaskornas innehåll hade ökat (jag har exakt koll på hur mycket som finns i våra flaskor), skruvade av korken och smakade – äpplejuice. När jag slängde sopor för ett tag sedan och tog upp ett cornflakespaket för att vika ihop det bättre för att få plats med lite till i tunnan, då hittade jag en tom Vodkaflaska i paketet.
Så visst, ”de som vet” har säkert rätt. Frågan är om han är alkoholist. Frågan är om det skulle hjälpa mig om jag hade svaret.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-18 09:56
läs gärna min blogg:
www.sarashemligheter.blogspot.com