• Marie89

Liggdel nödvändigt?

Hej!
    Väntar vårat första barn och tittar på barnvagn.

Har i princip bestämt oss för en Emmaljunga city cross, som är en sittvagn. Det går att köpa till liggdel. Men det i funderar på är om det är nödvändigt? Funkar det inte att ha en nyfödd i åkpåse i sittdelen (sittdelen går fälla ner till helt liggandes)? Eller behöver man en liggdel?

Tacksam för svar från er som är lite mer erfarna :)      

• Svar på tråden Liggdel nödvändigt?
  • Alexi
    broglo skrev 2013-10-20 14:28:25 följande:
    Nej, men man har ju en mjuklift eller en hårdlift i (i alla fall har vi haft det). Jag kan inte se hur det skulle vara mindre säkert eller mindre ombonat. När de börjar sitta "fritt" i sittdelen är den ju däremot ganska stor och lite öde till en början, men det är en helt annan femma.
    Jaha, har man det är det ju lugnt, det förstod inte jag att det var självklart. Jag har aldrig haft mjuklift eller hårdlift men ska man ändå köpa det kan man väl lika gärna köpa liggdelen som väl barnet ryms i mycket bättre?
  • sextiotalist

Nu var det många år sedan, men vi gick över till sittvagn först när vårt barn var 6-7 månader och liggvagn var toppen, han sov i liggvagnen när vi var borta. Jag hade aldrig fixat spädbarnstiden utan en rejäl liggvagn

• Gumsegumsan
    broglo skrev 2013-10-20 14:28:25 följande:
    Nej, men man har ju en mjuklift eller en hårdlift i (i alla fall har vi haft det). Jag kan inte se hur det skulle vara mindre säkert eller mindre ombonat. När de börjar sitta "fritt" i sittdelen är den ju däremot ganska stor och lite öde till en början, men det är en helt annan femma.
     Jag tror du fått diskussionen lite om bakfoten. TS undrar om man kan skippa liggdel eller lift och bara köra på sittdel (med fullt liggläge då givetvis) och åkpåse.

Alexi skrev 2013-10-20 14:36:30 följande:
    Jaha, har man det är det ju lugnt, det förstod inte jag att det var självklart. Jag har aldrig haft mjuklift eller hårdlift men ska man ändå köpa det kan man väl lika gärna köpa liggdelen som väl barnet ryms i mycket bättre?

Jag har aktivt valt bort en separat liggdel just för att jag tyckt lift verkat betydligt smidigare, vilket det också har varit.
     Man kan enkelt plocka med sig sitt sovande barn in på caféer eller liknande där vagn inte är tillåtet. På samma sätt har vi också kunnat använda liften som resesäng den första tiden. Jag har även kunnat nyttja sittdelens smidiga sol- och vindskydd samt insektsnät, (något som i alla fall inte Emmaljunga har haft på sina liggdelar)
    Mjukliften kunde sen göras om till åkpåse när liggdel inte längre var aktuellt, dvs det blev två användningsområden i ett köp.

Ja, där har du några argument till varför man kan anse att lift är bättre, det är därför man inte "lika gärna" köper en vanlig liggdel.    
  • sextiotalist
    Gumsegumsan skrev 2013-10-20 15:06:33 följande:
     Jag tror du fått diskussionen lite om bakfoten. TS undrar om man kan skippa liggdel eller lift och bara köra på sittdel (med fullt liggläge då givetvis) och åkpåse.

Jag har aktivt valt bort en separat liggdel just för att jag tyckt lift verkat betydligt smidigare, vilket det också har varit.
     Man kan enkelt plocka med sig sitt sovande barn in på caféer eller liknande där vagn inte är tillåtet. På samma sätt har vi också kunnat använda liften som resesäng den första tiden. Jag har även kunnat nyttja sittdelens smidiga sol- och vindskydd samt insektsnät, (något som i alla fall inte Emmaljunga har haft på sina liggdelar)
    Mjukliften kunde sen göras om till åkpåse när liggdel inte längre var aktuellt, dvs det blev två användningsområden i ett köp.

Ja, där har du några argument till varför man kan anse att lift är bättre, det är därför man inte "lika gärna" köper en vanlig liggdel.    
    vi hade en lift också, den användes ungefär en eller två gånger
  • Gumsegumsan
    sextiotalist skrev 2013-10-20 15:48:44 följande:
    vi hade en lift också, den användes ungefär en eller två gånger

Det kan jag förstå, man behöver ju sällan BÅDE lift och liggdel
  • Alexi
    Gumsegumsan skrev 2013-10-20 15:06:33 följande:

det beror väl kanske på hur man bor om det är viktigt då eller inte. Vi bor i förort till Stockholm och de cafeer mm vi var på första året var inga problem med vagn. Och vi bor i hus på markplan så vi har kört in vagnen direkt i hallen med sovande bebis.
    Och vi har haft vinterbarn så därför har inte ens myggnätet varit saknat (men jag håller med om att det är sjukt bra på sittdelen, fattar inte varför de inte har så på liggdelen).
  • cloudberry79

Jag har haft både en duo och en kombi och tyckte det räckte lika bra med en lift. Däremot tycker jag man behöver liften, speciellt om barnet ska sova mycket i vagnen. Sittdelen har inte några direkta kanter som skyddar barnet från vind och blåst, plus att barnet blir mycket mer ombonat med en lift. Ett större barn, som man sätter fast i selen, kan mycket väl sova i sittdelen, men man kan ju inte spänna fast en nyfödd i selen. Eller ja, kan och kan, men det verkar plågsamt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Venne

Vi använde en mjuklift i vagnen, funkade alldeles utmärkt. Köpte dessutom en mjuklift som man sedan gjorde om till åkpåse.

• Anki 342

Vi har en Emmaljunga city cross. Barnen (två) är norrlänningar och födda i december och januari så för oss var det voksipåse med ryggplatta som gällde.

Jag har inte ångrat en sekund att jag lyssnade på Babyproffsen i Sundsvall råd och skippade liggdelen.

• Marie89

Tack för alla svar.

Förstår att många missuppfattat och tror jag frågar efter om man ska ha liggdel eller lift, men jag menade liggdel eller bara åkpåse. Men nu får vi låna en lift så då köper vi vagnen utan liggdel och använder liften om vi tycker det känns bättre än utan  

• cosinus

Vår yngsta hade mjukliften i ganska precis 2 veckor i våran vagn (en teutonia S3 som gick att fälla helt).

Efter det låg hon på vårt lammskinn (som jag lagt en fleecefilt på för att kunna tvätta enkelt då hon kräktes en del) och vid behov en tunn filt ovanpå (hon är född på sommaren)

Jag tyckte helt enkelt det var smidigare att ha henne direkt i vagnen än att använda liften, hon verkade ligga precis lika bra där och jag kunde välja fritt vilket barn jag skulle ha i vagnen. Behövde något storasyskon åka fick bebis vara i sjalen ist.

Skulle jag få fler barn (vilket inte är aktuellt) så skulle jag aldrig köpa en liggdel även om syskonen i fråga nu inte är aktuella för vagn längre men det gick ju alldeles utmärkt utan :)

• Marie89

cosnius är så vi tänker, på denna vagnen tycker jag det är rejäla kanter på sittdelen, och då bädda in ordentligt med filtar borde funka, men nu får vi en hård babylift så då kan vi ju testa oss fram :)

Svar på tråden Liggdel nödvändigt?