• TheElfa

Tonåring med högfunktionell autism och ADHD

Hade varit kul att ha andra att prata med....Jag har en son på 13 år, som har autism (högfunktionell) och ADHD. När jag pratar med andra som har barn med typ samma symptom, så har de vanligtvis mer åt ADHD-hållet (med vissa aggressionsproblem, stor rastlöshet, mm) eller så har de starka autistiska drag (väldigt inneslutna och med relationsproblem)...Ibland vet jag inte riktigt hur och var jag ska placera min egen son, han verkar inte platsa i något av de där facken...Men alla barn (och vuxna såklart) är ju individer och är alla olika...Men jag känner att det gör det så svårt, då jag inte känner igen mitt barn i några andra barn som finns i andra forum eller trådar. Min grabb är en glad, go och vaken kille, som har en fantastiskt humor med mycket ironiska inslag. Han är kvick och smart, och ser ALLT. Han glömmer inget och har stenkoll. Och han är rättvis, omtänksam och ömsint. Och tyvärr, så har han också fått råka ut för dumma klasskamrater som lurat honom, samt att människor inte förstår honom. Han har stort behov av struktur, annars blir han orolig, men aldrig någonsin våldsam utan bara orolig och börjar fråga och undra. Finns det någon annan som kan känna igen sig? I alla fall lite? Vore så härligt att ha någon/några andra att få ventilera med...Solig

• Svar på tråden Tonåring med högfunktionell autism och ADHD
  • Likewise

Hej, har en son på 15 som är precis som din son. Känner på pricken igen det du skriver. /Likewise

• Stardust74

Jag har en dotter på 17 år som har Asperger/adhd. Hon kämpar väldigt hårt för att verka "vara som alla andra" , och lyckas till viss del. Hon är dock väldigt antisocial och extremt envis, vilket försvårar hennes situation markant. Jag tycker det är svårt att hantera henne fullt ut så nu har jag bett om lss. Man känner sig lätt lite ensam eftersom jag inte vet fler med tonåringar ( och kanske speciellt tjejer då) som har den här typen av funktionshinder. Att det finns fler vet jag ju, men de syns inte där jag bor;) När jag läser om din son så verkar han ganska lik min 12 åriga kille som har adhd:) han har iof inga autistiska drag men han är glad, otroligt känslosam och rolig:) och han oroar sig mycket för sin storasyster. Skolan fungerar bra för honom, han har svårt med koncentrationen och blir gärna lite av klassens pajas . Så olika de kan vara! Och så himla fantastiska de är!

• TheElfa

Härligt att höra att det finns fler här...
    Min "lille" kille är just nu helt till sig, då vi nyss köpt hus. EGET rum!!! Helt fantastiskt!!!
    Vi var oxå idag iväg för att handla julklappar. Han fick en peng att handla för och nog tusan köpte han något dyrt till en av sina tjejkompisar...Så omtänksam, men kanske inte lika bra på planering...hihi...Pengarna ska ju räcka till fler än en person...Nåja...han fick allt köpt till andra med sen...Finaste klappen till storasystern...så klart!
    Hoppas ni har en härlig jultid! God Jul!! Tomte

• Stardust74

Haha det där med planering är väldigt igenkännande;)) men hjärtat på rätt ställe och fint att ge kompisen något så fint! Han måste gilla henne;)

Min 12 åring han bryr sig inte alls om att köpa julklappar, inte om snygga kläder heller. Det ska vara mjukisar och en skön T-shirt. Så. Det blir mjukisar och en åtminstone matchande tröja till på julafton. Håret däremot måste fixas med ett visst vax;))

Spänd inför julafton? Bara förnamnet...

• Tottesmatte

Hej

Har en dotter som är14. Hon fick diagnos våras, Asperger och ADHD. Känner igen din beskrivning. Nu är allt lugn, hon får medicin så läget är stabilt. Men så har det inte varit. Har haft två tuffa är med hot våld och självskadebeteende. Men som sagt nu kan vi andas ut. Hon är krav och stresskänslig så skolan är lite jobbig. Hon vill alltid prestera toppresultat.

Hon har fantastisk humor, är omtänksam och har förmåga att känna av stämningsläget men förstår inte alltid vad det är hon läser av. Har alltid haft kamrater och är själv en uppskattad vän.

Svar på tråden Tonåring med högfunktionell autism och ADHD