26 barn på samma lektion på en vuxen kan fungera bra, om barnens behov inte krockar allt för mycket och det inte finns allt för stora speciella behov.
Problemet är att läraren har 26 barn också när det inte är lektion. 26 barn som ALLA behöver bli sedda, lyssnade på, ha hjälp med konfliktlösning, hjälp att hitta tröjan, en ly läxa för att den gamla kommit bort, följas till skolsyster för man vågar inte gå själv, hjälp vid maten för man är allergiker/äter inte/äter för mycket/når inte salladen osv. 26 barns arbeten som ska bedömas, 26 barn som ska ha en himlans massa skriftlig dokumentation. Och 26 föräldrar som alla ska få ställa frågor, mötas vid utvecklingssamtal och andra typer av samtal.
26 barn i en klass skulle nog fungera fint om alla barn fick den speciella hjälp de behöver på lektionerna (dvs extra stöd av exempelvis speciallärare för inlärningen eller assistent) och om läraren fick hjälpen att t.ex. fritidspedagoger fanns som hjälp för barnen vid av- och påklädnad, att någon administrativ ringde hem till frånvarande icke anmälda barn och rastvakter och kunde lösa konflikter som uppstod på rasten (istället för att barnen så ofta tar med sig osämjan till klassrummet). Och som sagt, om lärarens kringjobb minskades, så att den tid som inte var undervisning kunde gå till att planera och efterarbeta bra lektioner som fungerar i stor grupp.