• Anonym (Orolig)

Umgänge - övernattning

Hej! Jag vill höra om det är någon som har varit eller är i samma situation som mig. Mitt barn är närmare 2år. Har inte träffat sin pappa på nästan ett år. Det ska nu till ett bevakat umgänge(umgängesstöd). Hur lång tid dröjer det innan det blir utan bevakning samt när kan pappan få övernattningar? Någon som gått igenom samma sak med eller utan bevakat umgänge? Vill så gärna höra hur det gått för er? Orolig för min son då han bevittnat våld. Kram till alla rara själar som vill hjälpa andra.

• Svar på tråden Umgänge - övernattning
  • Anonym (uf)

Varför har barnet inte träffat pappan på ett år, när bevittnade barnet våld och varför ska det bli umgänge nu?

Vad vill pappan?

I mitt fall blev det övernattningar efter en inskolningsperiod bara eftersom allt fungerade utan problem.

• Anonym (lyckatill)
    Anonym (uf) skrev 2013-10-13 21:13:56 följande:
    Varför har barnet inte träffat pappan på ett år, när bevittnade barnet våld och varför ska det bli umgänge nu?

Vad vill pappan?

I mitt fall blev det övernattningar efter en inskolningsperiod bara eftersom allt fungerade utan problem.

Ja du måste nog förklara lite mer ingående. Är det pappan som fört våld?

Du har varit med barnet det senaste året så förmodligen kommer din åsikt spela roll, alltså din bedömning på hur barnet verkar knyta an till pappan.. Har ingen erfarenhet - ÄN. men vill gärna höra hur det blir för dig för jag sitter nog i samma sits om ett tag (minus våldet men plus mycket annan skit) 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (uf) skrev 2013-10-13 21:13:56 följande:

Vad vill pappan?

Pappan vill ha umgänge varannan helg. Han var under året då våldet pågick men det var under en längre tid. Man kan säga att han är uppväxt med skiten. Glad att jag tog mig ur innan det var för sent.  Han har fortfarande sviter från det även om det nu börjar lägga sig då han inte träffat pappan på ett år ungefär. Snälla berätta om inskolningen? Hur såg det ut för dig med pappan? Var du med och skolade in? Jag är glad över att jag ska få en övervakare trots att det inte heller känns bra såklart men det är något i allafall. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (lyckatill) skrev 2013-10-14 23:39:31 följande:

Ja du måste nog förklara lite mer ingående. Är det pappan som fört våld?

Du har varit med barnet det senaste året så förmodligen kommer din åsikt spela roll, alltså din bedömning på hur barnet verkar knyta an till pappan.. Har ingen erfarenhet - ÄN. men vill gärna höra hur det blir för dig för jag sitter nog i samma sits om ett tag (minus våldet men plus mycket annan skit) 
    Jag får ju inte vara med vid umgängena och han kommer ju att skärpa sig såklart. Ja jag hoppas det men det jag har sett hitintills av myndigheter så känner jag mig helt överkörd. Hur ser det ut för dig du får gärna berätta. Berättar gärna för dig hur det ser ut.
  • Anonym (lyckatill)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-16 21:14:13 följande:
    Jag får ju inte vara med vid umgängena och han kommer ju att skärpa sig såklart. Ja jag hoppas det men det jag har sett hitintills av myndigheter så känner jag mig helt överkörd. Hur ser det ut för dig du får gärna berätta. Berättar gärna för dig hur det ser ut.

Skönt med ett övervakat besök som du skrev. Mitt barns pappa har träffat barnet 8 timmar de senaste fem månaderna. Han kräver nu att få hämta sitt barn för en hel helgsvistelse. Jag har sagt att han först måste träffa barnet regelbundet så att de lär känna varann igen (mitt barn är 15 mån så jag kan liksom inte förklara att hääär kommer pappa och han kan du känna dig trygg med) nu har det gått över en månad sen de träffades sist.

sen vill jag helst se urinprover då han har missbruks problem. Han har två barn till som han promt ska ha samtidigt, vilket gör mig så osäker på hur han ska klara av att lära känna och sköta omsorgen när han har alla symptom för adhd dessutom  (glömmer bort, dåligt tålamod, impulsiv, slutar mitt i något osv)

nu vägrar han att ta hjälp av familjerätten (som han föreslog först) och hävdar bara att jag inte låter honom träffa sitt barn. Men han är alltid välkommen at hälsa på och börja jobba på anknytningen så det är ju inte sant. Jag försöker förklara att barn har ett grundbehov av trygghet, men han bryr sig inte utan vill bara ha en helg för att HAN VILL det. aa där står jag och hoppas att det räcker med uppbackning från bvc och en utredning av soc. vad gör man liksom?
  • Anonym (Orolig)

Åh hoppas verkligen du får all hjälp. Stort av dig att släppa in honom trots att han har ett missbruk. Fördärvligt. Hur gamla är hans andra barn? Vad jag förstår kan man bara uttrycka sin oro och hur man känner för det kan dom aldrig ta ifrån en. Det skiljer bara några månader på våra barn så jag förstår hur du tänker. Kraaaaamar, har gärna kontakt med dig fortsättningsvis för att höra hur det går och om vi kan få tips från varandra. Jag tycker man känner sig så ensam i processen. Må så gott!

Anonym (lyckatill) skrev 2013-10-16 23:37:59 följande:
    Skönt med ett övervakat besök som du skrev. Mitt barns pappa har träffat barnet 8 timmar de senaste fem månaderna. Han kräver nu att få hämta sitt barn för en hel helgsvistelse. Jag har sagt att han först måste träffa barnet regelbundet så att de lär känna varann igen (mitt barn är 15 mån så jag kan liksom inte förklara att hääär kommer pappa och han kan du känna dig trygg med) nu har det gått över en månad sen de träffades sist. sen vill jag helst se urinprover då han har missbruks problem. Han har två barn till som han promt ska ha samtidigt, vilket gör mig så osäker på hur han ska klara av att lära känna och sköta omsorgen när han har alla symptom för adhd dessutom  (glömmer bort, dåligt tålamod, impulsiv, slutar mitt i något osv) nu vägrar han att ta hjälp av familjerätten (som han föreslog först) och hävdar bara att jag inte låter honom träffa sitt barn. Men han är alltid välkommen at hälsa på och börja jobba på anknytningen så det är ju inte sant. Jag försöker förklara att barn har ett grundbehov av trygghet, men han bryr sig inte utan vill bara ha en helg för att HAN VILL det. aa där står jag och hoppas att det räcker med uppbackning från bvc och en utredning av soc. vad gör man liksom?

• Anonym (lyckatill)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-17 20:00:33 följande:
    Åh hoppas verkligen du får all hjälp. Stort av dig att släppa in honom trots att han har ett missbruk. Fördärvligt. Hur gamla är hans andra barn? Vad jag förstår kan man bara uttrycka sin oro och hur man känner för det kan dom aldrig ta ifrån en. Det skiljer bara några månader på våra barn så jag förstår hur du tänker. Kraaaaamar, har gärna kontakt med dig fortsättningsvis för att höra hur det går och om vi kan få tips från varandra. Jag tycker man känner sig så ensam i processen. Må så gott!
    Jaa jag hänger med i tråden så följs vi åt!
    Missbruket har inte urartat, ÄNNU. Och jag har själv ett missbruk bakom mig så jag har förståelse. Men förståelsen tar inte bort oron, den värsta oron handlar om det jag aldrig kan veta eller ta reda på nämligen alkoholen. Han påstår att han aldrig skulle dricka när han har hand om barnet men jag vet att det bara är ord utan verkan. Han söp sig full en gång när han hade de andra två som är 5 och 10 år. Men dem har varann och kan i värsta fall ringa sin mamma (jag tycker självklart att det är oacceptabelt av pappan) men vad ska min lilla göra??
    varför har de inte träffats på ett år?
  • Anonym (Orolig)

Förstår dig, känner precis som du även om det här beror explosiva utbrott och våld. Jag har varit utsatt för våld, slag, stryptag mm. Pappan har skrämt oss under lång tid. Vårt barn har farit illa av det. Han har inte heller visat vårt barn någon ömhet eller velat ta ansvar eller bygga relation. Knappt frågat efter honom under det här året. Många säger att han är för liten men jag har sett mitt barns rädsla, gråt och det sitter i fortfarande även om det sker mer sällan nu när jag fått tid att trygga upp honom.. Han är rädd för smällar och män och höga röster. Jag önskar att han vore större ur synpunkten att han kan berätta om något händer. Jag kommer inte ha någon som helst kontakt med pappan så det blir att lämna iväg till något väldigt otryggt. Hoppas han får bevakat länge men visar han inget utbrott så får han snart utan vad det låter som på alla sociala myndigheter. Alla säger att föräldrars rätt till barnet väger så starkt i Sverige trots att lagen säger att barnet har rätt till sina föräldrar. Skevt tycker jag. Har du skaffat advokat? Hur tänker du? Ska du begära ensam vårdnad? Sjukt hur dålig förälder man får vara och ändå ha kontakt med barn!?

Anonym (lyckatill) skrev 2013-10-18 14:36:19 följande:
    Jaa jag hänger med i tråden så följs vi åt! Missbruket har inte urartat, ÄNNU. Och jag har själv ett missbruk bakom mig så jag har förståelse. Men förståelsen tar inte bort oron, den värsta oron handlar om det jag aldrig kan veta eller ta reda på nämligen alkoholen. Han påstår att han aldrig skulle dricka när han har hand om barnet men jag vet att det bara är ord utan verkan. Han söp sig full en gång när han hade de andra två som är 5 och 10 år. Men dem har varann och kan i värsta fall ringa sin mamma (jag tycker självklart att det är oacceptabelt av pappan) men vad ska min lilla göra??varför har de inte träffats på ett år?

• Anonym (Orolig)

Ett tips är att ta upp att små barn inte ska vara ifrån boendeföräldern under lång tid då dom kan tro att du försvunnit. Efter ca 3år får dom ett utvecklat sinne för tidsuppfattning. Innan kan det bli trauma för barnet. Ävenom domstolen inte tar hänsyn till det helt o hållet. Beror på vilken domare du får känns det som. Lär mer under: www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/917-sma-barns-umgaenge

Anonym (lyckatill) skrev 2013-10-16 23:37:59 följande:
    Skönt med ett övervakat besök som du skrev. Mitt barns pappa har träffat barnet 8 timmar de senaste fem månaderna. Han kräver nu att få hämta sitt barn för en hel helgsvistelse. Jag har sagt att han först måste träffa barnet regelbundet så att de lär känna varann igen (mitt barn är 15 mån så jag kan liksom inte förklara att hääär kommer pappa och han kan du känna dig trygg med) nu har det gått över en månad sen de träffades sist. sen vill jag helst se urinprover då han har missbruks problem. Han har två barn till som han promt ska ha samtidigt, vilket gör mig så osäker på hur han ska klara av att lära känna och sköta omsorgen när han har alla symptom för adhd dessutom  (glömmer bort, dåligt tålamod, impulsiv, slutar mitt i något osv) nu vägrar han att ta hjälp av familjerätten (som han föreslog först) och hävdar bara att jag inte låter honom träffa sitt barn. Men han är alltid välkommen at hälsa på och börja jobba på anknytningen så det är ju inte sant. Jag försöker förklara att barn har ett grundbehov av trygghet, men han bryr sig inte utan vill bara ha en helg för att HAN VILL det. aa där står jag och hoppas att det räcker med uppbackning från bvc och en utredning av soc. vad gör man liksom?

• Anonym (lyckatill)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-18 21:42:21 följande:
    Ett tips är att ta upp att små barn inte ska vara ifrån boendeföräldern under lång tid då dom kan tro att du försvunnit. Efter ca 3år får dom ett utvecklat sinne för tidsuppfattning. Innan kan det bli trauma för barnet. Ävenom domstolen inte tar hänsyn till det helt o hållet. Beror på vilken domare du får känns det som. Lär mer under: www.socfamratt.se/vardnad/umgaenge/917-sma-ba...

Åh tack!! Behöver läsa sånt här. Min mamma har förklarat allt de här (hon jobbar med små barn)men jag vet ju att hon avskyr pappan mer än mig så behöver källor som inte är känslomässigt engagerade!
  • Anonym (lyckatill)
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-18 21:32:36 följande:
    Förstår dig, känner precis som du även om det här beror explosiva utbrott och våld. Jag har varit utsatt för våld, slag, stryptag mm. Pappan har skrämt oss under lång tid. Vårt barn har farit illa av det. Han har inte heller visat vårt barn någon ömhet eller velat ta ansvar eller bygga relation. Knappt frågat efter honom under det här året. Många säger att han är för liten men jag har sett mitt barns rädsla, gråt och det sitter i fortfarande även om det sker mer sällan nu när jag fått tid att trygga upp honom.. Han är rädd för smällar och män och höga röster. Jag önskar att han vore större ur synpunkten att han kan berätta om något händer. Jag kommer inte ha någon som helst kontakt med pappan så det blir att lämna iväg till något väldigt otryggt. Hoppas han får bevakat länge men visar han inget utbrott så får han snart utan vad det låter som på alla sociala myndigheter. Alla säger att föräldrars rätt till barnet väger så starkt i Sverige trots att lagen säger att barnet har rätt till sina föräldrar. Skevt tycker jag. Har du skaffat advokat? Hur tänker du? Ska du begära ensam vårdnad? Sjukt hur dålig förälder man får vara och ändå ha kontakt med barn!?

Vilken stark mamma du är som tog dig ur det där!!! Vem är det som ska övervaka besöken? Tänker att det kanske lyser igenom att han inte visar ömhet och den personen kanske kanske tar det på allvar och drar ut läääänge på inskolningen, och även om besöken blir obevakade att det inte blir varannan helg på ett bra tag så vinner ni lite tid. Fattar inte varför man ska behöva släppa iväg sitt barn till nån som uppenbart skadat familjen. En man som slår mamman till sitt barn har ju ingen riktig kärlek till barnet! Hur kan det vara så svårt för myndighetspersonerna att förstå??
    Jag ska kontakta advokat. Pappan har sagt att han tänker dra igång en rättsprocess (men det tror jag tyvärr inte att han gör). Jag ska söka ensam vårdnad. Pappan kommer förmodligen inte att godkänna detta och då får jag se hur jag gör, Men det är därför jag ska prata med en advokat så jag vet om jag har tillräckligt med underlag . Jag har en socutredning på barnet, sparade sms konversationer och svar på tal till allt pappan skulle kunna dra upp.
    Har du egen vårdnad? Har du någon dokumentation på våldet och ditt barns mående?    
Svar på tråden Umgänge - övernattning