• wishtobeamama

Behöver råd. Vart har mitt sekret tagit vägen? Fortfarande inte tillbaka efter ett år sedan missfall

Hej alla duktiga och smarta tjejer!

Jag vänder mig till er för nu håller jag på att bli galen av ledsenhet.

Vi blev gravida direkt efter vårt bröllop förra året i september. Lyckan var fullständig. Sent i vecka 6 hände det fruktansvärda- missfall var ett faktum.

Sedan detta har min kropp inte varit sig lik, den har liksom inte kommit tillbaka och nu är det ett år sedan det hände.

När vi blev gravida hade jag rikligt rikligt med ÄL-sekret. Jag hade det varje månad och på ägglossningsdagen hade jag alltid väldigt rikligt och det gick inte att gå miste om att det var ÄL-dagen.

Men nu i ett års tid har jag bara haft väldigt sparsamt varje månad. Vissa månader så kommer sekretet tidigare och torkar upp två dagar innan ÄL (Detta vet jag genom att testa med ägglossningstester)

Jag har läst på många trådar att sekretet är inte allt, och det är det ju inte men de små simmarna rinner ju ut lika fort som de kommer in utan sekretet. 

Finns det någon som varit med om detta men kunnat lösa det? Vad är det för fel?

Tacksam för svar!! 

ps. Jag har provat allt som har med "sekret-hjälp" att göra. Bisolvon och grapefrukt. Har även koll med stickor när ägglossning är och ja, ibland struntar jag i stickorna för jag inte orkar hålla på...

MF 20121127
  • Svar på tråden Behöver råd. Vart har mitt sekret tagit vägen? Fortfarande inte tillbaka efter ett år sedan missfall
  • La Lola

"Jag har läst på många trådar att sekretet är inte allt, och det är det ju inte men de små simmarna rinner ju ut lika fort som de kommer in utan sekretet. "

Va? Överskottet rinner såklart alltid ut...det behövs ju bara en liten droppe ju....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • wishtobeamama

Tack för svaret. Visst är det så. Men sedan måste det ju finnas lite annars överlever ju inte spermierna... Antar att frustrationen ligger framförallt i att kroppen inte riktigt vill komma tillbaka till som den var innan missfallet.

• Det vackraste

TS: Gå till VC och kräv att få kolla ditt tsh! Slår vad om att du fått hypotyreos efter ditt mf och det gör att fertila flytningar försvinner. Debuterar oftast efter graviditet. Tsh ska vara under 2,5 om man vill bli gravid. Enkelt fixat med Levaxin! Jag fick precis som du efter en graviditet men blev gravid direkt när jag började med lägsta dosen levaxin.

• wishtobeamama

Tack "det vackraste". Det var precis ett sådant svar jag var ute efter, eftersom jag känner att något inte stämmer. Har börjat en utredning hos privat gyn och hormonproverna sa hon var ok men ska gå djupare in på detta imorgon. Tack för ditt svar. Kommer sova lite skönare inatt.

• wishtobeamama

Hej igen "det vackraste". Ringde gynmottagningen och mitt värde låg på 1,6 vilket alltså är normalt. Jag har läst att det kan vara svårt att göra prover på sköldkörteln men antar att jag får lita på detta... Eller vad tror du? Väldigt Tacksam för svar!!!

• Det vackraste
    wishtobeamama skrev 2013-10-14 12:07:15 följande:
    Hej igen "det vackraste". Ringde gynmottagningen och mitt värde låg på 1,6 vilket alltså är normalt. Jag har läst att det kan vara svårt att göra prover på sköldkörteln men antar att jag får lita på detta... Eller vad tror du? Väldigt Tacksam för svar!!!

Ja det är ett bra värde om man vill bli gravid.
    Då är det inte det det beror på.

Var ditt östrogenvärde bra?
    Har du kollat så inte prolaktin-värdet är högt?
    Dricker du tillräckligt mycket vatten?
    Annars kan det fertila sekretet minska/vara svårt att upptäcka.
    Dricker du mycket kaffe eller te kan det bli samma.

Det kan vara så enkelt att ditt fertila sekret sitter just vid livmodertappen och då ser du det inte annat än om du har ett pessar eller en menskopp alternativt och sätter in i slidan - där sekretet under de fertila dagarna kan samlas upp under några timmar.
    Då är det lätt för dig att bara ta ut menskoppen/pessaret efter några timmar och se om där finns sekret och prova om det är fertilt = hängbrotestet.        
  • aylak

Om du även har andra symptom på hypotyreos tycker jag definitivt att du ska kolla upp det närmare, titta gärna in på hypotyreos.info

• wishtobeamama
    Det vackraste skrev 2013-10-14 12:29:39 följande:
    Ja det är ett bra värde om man vill bli gravid. Då är det inte det det beror på. Var ditt östrogenvärde bra? Har du kollat så inte prolaktin-värdet är högt? Dricker du tillräckligt mycket vatten? Annars kan det fertila sekretet minska/vara svårt att upptäcka. Dricker du mycket kaffe eller te kan det bli samma. Det kan vara så enkelt att ditt fertila sekret sitter just vid livmodertappen och då ser du det inte annat än om du har ett pessar eller en menskopp alternativt och sätter in i slidan - där sekretet under de fertila dagarna kan samlas upp under några timmar. Då är det lätt för dig att bara ta ut menskoppen/pessaret efter några timmar och se om där finns sekret och prova om det är fertilt = hängbrotestet.        

Det vackraste, tack för dina svar. Just nu vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig... Jag tog massor av olika blodprover och alla värden visades bra. Östrogen nivån var normal men detta var på dag 23. Borde jag begära att ta prover innan ägglossning? Jag dricker bara en kopp kaffe/dag och under ägglossningen dricker jag ungefär 2 liter vatten/dag samt håller mig till bra mat och lagom mycket motion. Precis haft ägglossning och även denna månad torkade jag ut helt på sekretet. Jag har ägglossning på dag 17, dag 15 fick jag utslag på äl-testet och mycket rikligt med sekret (provade även glandin denna månad som visade sig att funka jätte bra för mig). Men. Dag 16 och 17 var jag nästan helt torr. Jag fick även precis avslutat en penicillinkur ifall jag hade fått bakteriell vaginos, efter missfallet, då jag läst att det kan torka ut men det verkar inte ha varit det... Vad tror du/ni om läget?! Vad ska jag göra? Otroligt tacksam för feedback
    MF november 2012
Svar på tråden Behöver råd. Vart har mitt sekret tagit vägen? Fortfarande inte tillbaka efter ett år sedan missfall