8 mån - BVC föreslår välling istf ersättning?
Vi har en liten kille på 8 mån som ätit ersättning från start. Han är rund och go, väger 10 kg och är 74 cm lång. Var till BVC idag på 8 mån kontroll och vi pratade lite om hur han äter. Dagsintaget ser ut ungefär så här för tillfället:
morgon (9-tiden): Havregrynsgröt på 0,5 dl gryn med några tsk fruktpuré
lunch (ca 11.30): 1/2 burk mat + 1/3 burk fruktpuré
eftermiddag (14-15tiden): 150-180 ml ersättning, baby semp2
middag (17-18tiden eller när vi själva äter middag): Lite plockmat av det vi äter till middag, han gillar t ex broccolibuketter och annat han kan hålla i och stoppa i munnen, typ makaroner. Eventuellt lite ersättning om han verkar hungrig.
kväll (19-20tiden): 180 ml ersättning, baby semp 2
Under natten äter han inget men brukar vilja ha en slurk ersättning efter 05 nån gång.
Nu vill BVC att vi ska byta ut ersättningen på kvällen till välling. Vi har provat tidigare med olika slags välling men han har inte tyckt om någon sort, och jag förstår inte riktigt grejen med att ta bort ersättningen? Det finns ju dessutom en baby semp från 9 mån som vi tänkte byta till snart!
Hur tänker ni? Tar tacksamt emot tips och råd!
Jag kan tillägga att vår kille är matglad och nyfiken på att smaka nya grejer, och har hittills inte haft några problem med förstoppning eller andra besvär med magen. Vi introducerade gluten för någon månad sen och det har gått bra. BVC har varit väldigt påstridiga med att vi ska börja ge honom mat, gröt och välling istället för ersättning, vilket gör mig ännu mer skeptisk till det, tyvärr...