• 2009

8 mån - BVC föreslår välling istf ersättning?

Vi har en liten kille på 8 mån som ätit ersättning från start. Han är rund och go, väger 10 kg och är 74 cm lång. Var till BVC idag på 8 mån kontroll och vi pratade lite om hur han äter. Dagsintaget ser ut ungefär så här för tillfället:

morgon (9-tiden): Havregrynsgröt på 0,5 dl gryn med några tsk fruktpuré
    lunch (ca 11.30): 1/2 burk mat + 1/3 burk fruktpuré
    eftermiddag (14-15tiden): 150-180 ml ersättning, baby semp2
    middag (17-18tiden eller när vi själva äter middag): Lite plockmat av det vi äter till middag, han gillar t ex broccolibuketter och annat han kan hålla i och stoppa i munnen, typ makaroner. Eventuellt lite ersättning om han verkar hungrig.
    kväll (19-20tiden): 180 ml ersättning, baby semp 2

Under natten äter han inget men brukar vilja ha en slurk ersättning efter 05 nån gång.

Nu vill BVC att vi ska byta ut ersättningen på kvällen till välling. Vi har provat tidigare med olika slags välling men han har inte tyckt om någon sort, och jag förstår inte riktigt grejen med att ta bort ersättningen? Det finns ju dessutom en baby semp från 9 mån som vi tänkte byta till snart!

Hur tänker ni? Tar tacksamt emot tips och råd!

Jag kan tillägga att vår kille är matglad och nyfiken på att smaka nya grejer, och har hittills inte haft några problem med förstoppning eller andra besvär med magen. Vi introducerade gluten för någon månad sen och det har gått bra. BVC har varit väldigt påstridiga med att vi ska börja ge honom mat, gröt och välling istället för ersättning, vilket gör mig ännu mer skeptisk till det, tyvärr...

• Svar på tråden 8 mån - BVC föreslår välling istf ersättning?
  • Larvig

Ser inga konstigheter med matintaget så länge han följer sin kurva. Ersättning 3 ggr per dygn + mat 3 ggr per dygn. 
    Ni behöver inte alls introducera välling om ni inte vill. Men berika gärna gröten med lite järn, typ 1 msk smulad paltbröd eller liknande så att pojken får i sig tillräckligt med järn! 

• Thirtyplus

Livsmedelsverket har gett ut en brochyr som heter Bra mat för spädbarn under ett år.
    www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/bra_mat_spadbarn_broschyr.pdf

I stycket "från ca 8 månader" står det...

"Bröstmjölk eller modersmjölksersättning inhåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till mat vid alla måltider"

På Livsmedelsverkets hemsida går att läsa följande:

Hur länge ska man fortsätta amma eller ge ersättning?

Medan barnet lär sig äta annan mat är bröstmjölk eller ersättning fortfarande viktiga näringskällor.  Eftersom det är bra om den nya maten introduceras långsamt behöver barnet fortsätta med bröstmjölk eller modersmjölksersättning. Ju mer vanlig mat barnet äter desto mindre bröstmjölk eller ersättning behövs, men du kan fortsätta att amma så länge du och barnet vill även efter att barnet fyllt ett år. Det går också bra att fortsätta med modersmjölksersättning under hela första året.

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

Så att fortsätta med ersättningen är helt okej. Men däremot finns det mineraler i välling, gröt etc. som barnet börjar få behov av, så det kan ju vara därför BVC rekommenderar att ni börjar introducera välling.

Havregrynsgröt innehåller väldigt lite gluten. Det kan ju också vara en anledning att BVC vill få till välling, då många vällingsorter har gluten.

• CamillaSohlberg

Haha jag hatar Sverige och denna vällinghysterin, min dotter har aldrig ens fått smaka välling. Jag ammade tills hon åt mat. så bry dig inte om BVC ibland har dom så jävla fel plus att du känner ditt barn bäst plus att du har utmärkt info här ovan från Livsmedelsverket . Tro på dig själv! :)

• CamillaSohlberg

Åh just försök hitta info om i vilka länder man använder välling, du kommer bli förvånad när du ser hur få det är.

Svar på tråden 8 mån - BVC föreslår välling istf ersättning?