• Asams5

fler som står i kö för IVF?

Jag och min sambo har precis fått remiss skickad för att gå vidare med IVF! Är det någon mer som står och stampar där?

Resan har varit lång för oss (så känns det väl alltid), men vår utredning hemma på lokalsjukhuset både drog ut på tiden och kändes inte så professionell. Efter många om och men har vi fått vår remiss till SU!

De senaste åtet, eller åren för den delen, har varit så psykiskt jobbigt på flera sätt. Jag har i grunden sedan tidigare ångest och oanikångest. Detta har eskalerat och blivit värre i och med detta! Jag är deltidssjukskriven! Att gå till jobbet och möta min kollega, som dessutom är min svägerska, som är gravid, är dagar full av ångest, avundsjuka, ilska. Och Fan vad arg och besviken man blir på sig själv av dessa känslor! Jag är ju inte den personen egentligen!

• Svar på tråden fler som står i kö för IVF?
  • Camille

Vad spännande Trina att snart vara igång!

Adalia: vad bra att de inte hittade några fel på er utredning och att ni snart ska få gå på ert besök! På vilket sätt påverkar röda hund vaccineringen IVF-behandling?

Efter allt strul med borttappade remisser och därmed en väntetid förlängd från 3mån till 7mån för besök på Sahlgrenska så skulle vi äntligen få komma dit idag. MEN så ringer de nu från Sahlgrenska och meddelar att läkaren blivit sjuk så besöket är inställd. Det kändes som att all luft gick ur mig! Ännu mer väntan... Blir så ledsen över att det bara strular och att jag inte kan påverka någonting! Besöket blev framflyttat 2veckor till den 17/12. Tur att det blev innan jul iallafall! Helt sjukt när jag tänker på att det nu gått 4år sedan jag slutade ät p-piller och vi började planera att "skaffa barn".

• Adalia

Camille: Vad drygt när ni redan väntat så länge och är inställda på att få komma, men det är jättebra att ni får komma innan jul! Får ni starta igång direkt då tror du? Vi ska gå behandlingen i Linköping. Har fått en tid i början av januari. Har räknat ut att det borde bli runt dag 21 då jag läst att de flesta startar sin behandling så jag undrar om vi får köra igång direkt då. Orkar inte vänta en månad till... 

Annelie: Vart ska ni göra ivf? 

• Camille

Ja det var bra att vi fick en tid innan jul. Tror dock inte vi får komma igång med någon behandling förrän tidigast i jan/februari. Jag har ingen ägglossning överhuvudtaget så jag kommer iallafall behöva börja med någon form av hormoner bara för att få en blödning och kunna starta en cykel.

• Anneliiee

Adalia: I Linköping. Ni med såg jag nu. Vad gör man på första besöket på rmc?, vi gjorde utredningen på karolinakliniken.

• Adalia

Annelie! Vi har gjort utredning i lkpg så vet inte vad man gör på ivf besöket.. tänker att det är mkt info och jag hoppas att allt ska vara klart för start efter det..

• Anneliiee

Adalia: Det är mycket info och även vilken typ av behandling, antingen långa eller korta protokollet, jag ska köra långa om jag förstod de hela rätt. Så nu är det bara att vänta mot slutet av januari vid första mensdagen. Måste vänta då jag ska vaccineras mot röda hund först, annars kunde jag nog ha startat redan i slutet av december, början av januari.

Om jag förstått rätt så börjar man på dag 21 i cykeln med nässpray, och sedan efter 2 veckor tror jag med sprutor.

• Camille

Nu har vi äntligen varit på planeringsmöte! Kommer att få köra det korta protokollet och börja med en proverakur i februari och sedan sprutor. Om allt går enligt plan så blir det sedan äggplock ibörjan av mars!
    Träffade en jättebra läkare så det kändes skönt! Och allt såg bra ut, lagom antal äggblåsor!
    Så nu är det bara att härda ut den sista väntan och sedan äntligen dags att få börja! Men vad är någon månad till när vi redan väntat i 4år...

• trina

Vi fick avbryta första behandlingen för jag fick för många ägg för att få försöka själva. Det kändes inte heller värt att direkt hoppa till IVF på första behandlingen... Får börja med sprutor om drygt en månad igen.

• Sarahberg

Hallå! Glider in lite snyggt med ett leende på läpparna! Fick brev från Linköping idag!planeringssamtal den 17 feb! Kände mig lite halvstressad då vi sagt att vi skulle börja i gbg (där det kostar pengar) just för att de inte har väntetider. Skulle börja med sprutor nu när min mens ska komma (13 feb). Men nu lägger vi det åt sidan så länge och kör lkpg, för de hade noll väntetid! Tjihoo! Och tre gratis försök (har jag för mig) för min sambo har inga egna barn. Jag har tre. Utredningen visade inga fel....kan va så att jag är gammal bara! Men iallafall....hoppas att jag får följa med er? 😃😃😃😃

• Camille

Här har det inte hänt så mycket ännu.. Ska börja med en proverakur på tisdag och sedan är det bara att räkna ned dagarna tills det är dags med sprutstart..

• Asams5

Vi bytte till mindre bil i ungefär samma veva vi fick reda på att det var två i magen. :) Oftast är det väl tvärtom. Från BMW 5-serie till Subaru Outback. Men vi kommer få plats med det som behövs. Och anledningen var att vi ville ha en lite högre fyrhjulsdriven bil sen när vi bor på landet. Det ska nog funka fint.

Svar på tråden fler som står i kö för IVF?