• Anonym (Molly)

Överstimulerad av Pergotime

Jag och maken har försökt få barn i några år, utan resultat. Har fått veta att jag har PCO och därför har jag fått börja med Pergotime.

Första pergotimekuren har tagits och idag är jag på cykeldag 12 och fick göra vul. Överstimulerad och hade sammanlagt fem blåsor mellan 11 - 14 mm. Sexförbud, med andra ord.

Fick Provera och en ny Pergotimekur utskrivet. Ska äta halva pergotimetabletter när mensen väl kommer igen.

Nu undrar jag - vad händer nu? Överstimulerad, kommer jag få ägglossningsvärkar from hell? Går blåsorna ner och man börjar om från början nästa gång? Vad innebär eg en överstimulering mer än sexförbud pga risk för flerbörd? (Vet att det kan vara farligt) Så mycket frågor som dyker upp på kvällen när man smält allt..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-09 21:38
    Kan tillägga att jag har ett barn sedan tidigare.

• Svar på tråden Överstimulerad av Pergotime
  • Gizzmo73

Tog de blodprov på dig oxå eller sa dom att du var överstimulerad enbart pga 5 ÄB? Om det enbart är pga 5 ÄB så behöver du inte oroa dig, är inte ovanligt att få fler än så när man gör IVF.

En "riktig" överstimmulering sker oftast när du har väldigt många äggblåsor, jag var påväg att bli överstimmulerad vid mitt första IVF försök och då hade jag över 20 ÄB på gång. 

Det är possitivt att du är lättstimulerad, men misstänker att du kommer att få gå över till sprutor istället där man kan anpassa dosen lättare. 

• Firran

Låter som att det va jag som skrivit det där.. : )
    Jag har pco och håller på med syskonförsök....

Jag har ätit en dos  fick ta trippeldos så ganska stark med pergo och va på vul och hade nog en sju blåsor som va på 16 mm , sexförbud!!!!

jag fick äl men kände inget av den direkt sen var det bara att vänta på mensen .....

nu har jag ätit en halv tablett istället och va på vul i måndags, 4 på började blåsor och en va liite större än de andra.... så jag ska tillbaka på fredag för att se om den som va större har växt och att de andra har stannat av... men antagligen har de inte det så blir samma visa igen.....

Nästa steg för oss va sprutor sa läkaren till oss....
    och när jag vart gravid sist så funkade inte pergo men vart gravid på första försöket med sprutorna... så jag har väldigt bra erfarenheter av det.....

om det är nått så fråga ... har ätit sammanlagt sex sju kurer pergo..... första fyra gav ingen äl alls men då växte inte heller nån äggblåsa.....

följs gärna åt...

• Firran

och jag tycker inte ni ska chansa som jag vet att vissa gjort.. alltså bli gravida ändå.... men skulle faktiskt inte vara kul att bli gravid och det blir fyrlingar eller dyligt.... =( .....
    tror inte du kommer känna nått av äggblåsorna.....

Jag fick bara invänta mens..... och den kom iaf...

• Anonym (Molly)
    Gizzmo73 skrev 2013-10-09 21:52:17 följande:
    Tog de blodprov på dig oxå eller sa dom att du var överstimulerad enbart pga 5 ÄB? Om det enbart är pga 5 ÄB så behöver du inte oroa dig, är inte ovanligt att få fler än så när man gör IVF.

En "riktig" överstimmulering sker oftast när du har väldigt många äggblåsor, jag var påväg att bli överstimmulerad vid mitt första IVF försök och då hade jag över 20 ÄB på gång. 

Det är possitivt att du är lättstimulerad, men misstänker att du kommer att få gå över till sprutor istället där man kan anpassa dosen lättare. 

Bara vul.. Inget blodprov.
  • Anonym (Molly)
    Firran skrev 2013-10-09 21:56:41 följande:

Jag har ätit en dos  fick ta trippeldos så ganska stark med pergo och va på vul och hade nog en sju blåsor som va på 16 mm , sexförbud!!!!

jag fick äl men kände inget av den direkt sen var det bara att vänta på mensen .....

nu har jag ätit en halv tablett istället och va på vul i måndags, 4 på började blåsor och en va liite större än de andra.... så jag ska tillbaka på fredag för att se om den som va större har växt och att de andra har stannat av... men antagligen har de inte det så blir samma visa igen.....

och när jag vart gravid sist så funkade inte pergo men vart gravid på första försöket med sprutorna... så jag har väldigt bra erfarenheter av det.....

om det är nått så fråga ... har ätit sammanlagt sex sju kurer pergo..... första fyra gav ingen äl alls men då växte inte heller nån äggblåsa.....

följs gärna åt...

Firran skrev 2013-10-09 21:58:33 följande:
    och jag tycker inte ni ska chansa som jag vet att vissa gjort.. alltså bli gravida ändå.... men skulle faktiskt inte vara kul att bli gravid och det blir fyrlingar eller dyligt.... =( .....

tror inte du kommer känna nått av äggblåsorna.....

Jag fick bara invänta mens..... och den kom iaf...

Första barnet kom till på naturlig väg. Dock annan pappa. Spelar iofs ingen roll eftersom jag har Pco.

Oj, trippeldos! Det kommer nog inte på tal här. Verkade vara väldigt lättpåverkad då. Men jag hoppas verkligen inte på sprutor. Får man inte göra det själv? Är inte spruträdd, men att göra det på sig själv känns inte lockande!

Hur vet du att du fick äl? Tänkte satsa på äl-test och tempmetod här.

Ska absolut inte ha sex nu, även om det finns dom som säger att det är helt ok. Chansen att få flerbörd är kanske liten, men jag tar inte risken. Tvillingar, ok. Fler än så, nej tack! Och just med anledning att det är farligt för både mamma och foster..
  • Gizzmo73
    Anonym (Molly) skrev 2013-10-09 22:09:08 följande:

Bara vul.. Inget blodprov.

Okej, va bra. Då behöver du inte oroa dig, klantigt utryckt av din läkare tycker jag. Du är inte överstimulerad däremot väldigt lättstimulerad Skrattande

Håller tummarna för att ni lyckas på nästa försök istället!
  • Anonym (Molly)
    Gizzmo73 skrev 2013-10-09 22:22:42 följande:
    Okej, va bra. Då behöver du inte oroa dig, klantigt utryckt av din läkare tycker jag. Du är inte överstimulerad däremot väldigt lättstimulerad

Håller tummarna för att ni lyckas på nästa försök istället!

På så vis! Det här är så nytt. Dum fråga kanske.. Men vad är skillnaden på att vara lätt- kontra överstimulerad?
  • Gizzmo73

"Hur vet du att du fick äl? Tänkte satsa på äl-test och tempmetod här. "

Hmmm, verkar inte som om du går hos någon kunnig läkare. Bara för att du för stegring på ÄL-test betyder det inte att du får ÄL. Och det verkar som om vi med PCO lättare får falska utslag, har fått det själv. Enda sättet att veta säkert om du har ÄL är att ta ett blodprovprov på rätt cykeldag (och jag kommer tyvärr inte ihåg vilken dag det var)

Trodde att de alltid kollade det när man började med pergotime.

Oroa dig inte för sprutorna, man lär sig snabbt (jag var extremt spruträdd....) och de har inga biverkningar som pergo har. Jag tar mycket hellre sprutor igen än pergotime...

Att vara lättstimulerad innebär att du behöver låg dos för att få ägglåsor. Och det ska tydligen öka chansen för att lyckas (sa de till mig i allfall). Blir man överstimmulerad så läcker det ut vätska i magen ifrån äggstockarna (har bara hört om detta i samband med IVF och oftast väldigt många ÄB)

Tillståndet innebär:

- Svullnad i magen på grund av att det samlas vätska

- Smärtor

- Illamående

- Ibland är det också svårt att ta djupa andetag

• Firran
    Anonym (Molly) skrev 2013-10-09 22:16:37 följande:

Första barnet kom till på naturlig väg. Dock annan pappa. Spelar iofs ingen roll eftersom jag har Pco.

Oj, trippeldos! Det kommer nog inte på tal här. Verkade vara väldigt lättpåverkad då. Men jag hoppas verkligen inte på sprutor. Får man inte göra det själv? Är inte spruträdd, men att göra det på sig själv känns inte lockande!

Hur vet du att du fick äl? Tänkte satsa på äl-test och tempmetod här.

Ska absolut inte ha sex nu, även om det finns dom som säger att det är helt ok. Chansen att få flerbörd är kanske liten, men jag tar inte risken. Tvillingar, ok. Fler än så, nej tack! Och just med anledning att det är farligt för både mamma och foster..

ja trippeldos är mycket  och jag mådde verkligen skit av tabletterna  =(
    Men sist reagerade jag inte ens på trippeldos....

men nu efter graviditeten så fick jag massa ägg av samma dos.... och massa av en halv tablett också...

Jo man tar sprutorna själv men de känns inte... är så supertunna som en inculin spruta om man bara trycker in en bit och trycker på en knapp.....

Har du testat med äl tester förut ?

Jag får positivt hela tiden på stickor... har även fått glad gubbe på digitalt men inte haft äl ändå.....
    Nu på vul sa dom att jag skulle få mens eftersom äggblåsorna va så pass stora....
    så jag väntade och mensen kom ....

Nej jag skulle inte heller våga riskera.... hemskt om man själv skulle orsaka så man va tvungen att göra abort eller nått bara för att massor med ägg vart befruktade =( fy vad hemskt... tror de skule bli ganska arga där jag går också ... för de har sagt flera ggr att vi absolut inte får försöka bli gravida...
  • Firran
    Gizzmo73 skrev 2013-10-09 22:41:00 följande:

Hmmm, verkar inte som om du går hos någon kunnig läkare. Bara för att du för stegring på ÄL-test betyder det inte att du får ÄL. Och det verkar som om vi med PCO lättare får falska utslag, har fått det själv. Enda sättet att veta säkert om du har ÄL är att ta ett blodprovprov på rätt cykeldag (och jag kommer tyvärr inte ihåg vilken dag det var)

Tror kanske det det va läkarens förslag ; )

jag har heller aldrig fått tagit blodprov... men de har ju haft sån koll på äggblåsor och vilken storlek de växer till på vilken dag... har man en på 20 mm är väl chansen stor att det blir äl av det ....
  • Anonym (Molly)
    Gizzmo73 skrev 2013-10-09 22:41:00 följande:

Oroa dig inte för sprutorna, man lär sig snabbt (jag var extremt spruträdd....) och de har inga biverkningar som pergo har. Jag tar mycket hellre sprutor igen än pergotime...

Att vara lättstimulerad innebär att du behöver låg dos för att få ägglåsor. Och det ska tydligen öka chansen för att lyckas (sa de till mig i allfall). Blir man överstimmulerad så läcker det ut vätska i magen ifrån äggstockarna (har bara hört om detta i samband med IVF och oftast väldigt många ÄB)Tillståndet innebär: - Svullnad i magen på grund av att det samlas vätska- Smärtor- Illamående- Ibland är det också svårt att ta djupa andetag

Inget fel på min läkare Det är JAG som tänkte äl-testa.Vet att PCO kan krångla till det, men det har fungerat helt ok för mig. Jag tar testerna med ro. Nu är det mest bara jag som ska kolla om det händer ngt de närmaste dagarna

Vul får jag göra. Mycket viktigt, säger dem. Men de säger inget om blodprov.

Men varför kör man sprutor?

Tack för infon om lätt-/överstimulering. Tror att det blev lite språkkrock. Hade en annan läkare igår och hon bröt lite. Kanske blev missuppfattning. Jag fick dock tabletter på en gång. Ingen paus i någon månad osv.
  • Anonym (Molly)
    Firran skrev 2013-10-10 08:55:17 följande:
    ja trippeldos är mycket  och jag mådde verkligen skit av tabletterna  =(

Men sist reagerade jag inte ens på trippeldos....

men nu efter graviditeten så fick jag massa ägg av samma dos.... och massa av en halv tablett också...

Jo man tar sprutorna själv men de känns inte... är så supertunna som en inculin spruta om man bara trycker in en bit och trycker på en knapp.....

Har du testat med äl tester förut ?

Jag får positivt hela tiden på stickor... har även fått glad gubbe på digitalt men inte haft äl ändå.....

Nu på vul sa dom att jag skulle få mens eftersom äggblåsorna va så pass stora....

så jag väntade och mensen kom ....

Nej jag skulle inte heller våga riskera.... hemskt om man själv skulle orsaka så man va tvungen att göra abort eller nått bara för att massor med ägg vart befruktade =( fy vad hemskt... tror de skule bli ganska arga där jag går också ... för de har sagt flera ggr att vi absolut inte får försöka bli gravida...

Skrev samma ovanför. Har testat med äl-tester och de har funkat ganska bra.. har sådana äl-smärtor då jag testar och mensen kommer två veckor efter.. men ja, gravid har jag inte blivit. Hoppas på förändring nu..
  • Firran

Okej, ja det är ju mycket som kan ställa till det.. Jag har haft för tunn slemhinna i livmodern Tex och då kan man inte heller bli gravid så mycket som ska.funka.. Jag ska på vul igen imorn! har heller aldrig behövt göra uppehåll.. Och sprutor tar man om inte pergon Funkar bra .. De är lättare att reglera rätt dos på.. Håller tummarna

• Gizzmo73
    Firran skrev 2013-10-10 08:57:09 följande:
    Tror kanske det det va läkarens förslag ; )

jag har heller aldrig fått tagit blodprov... men de har ju haft sån koll på äggblåsor och vilken storlek de växer till på vilken dag... har man en på 20 mm är väl chansen stor att det blir äl av det ....
    Konstigt att det görs så olika, fick ta blodprov både hos min gynläkare (när jag fick pergo) och sen på fertilitetskliniken när jag gick över på sprutor.

Och det var tur, för jag fick fina äggblåsor både av pergo och av sprutorna men ägglossade enbart om jag även tog ÄL-spruta.
  • Gizzmo73
    Anonym (Molly) skrev 2013-10-10 15:09:19 följande:

Inget fel på min läkare Det är JAG som tänkte äl-testa.Vet att PCO kan krångla till det, men det har fungerat helt ok för mig. Jag tar testerna med ro. Nu är det mest bara jag som ska kolla om det händer ngt de närmaste dagarna

Vul får jag göra. Mycket viktigt, säger dem. Men de säger inget om blodprov.

Men varför kör man sprutor?

Tack för infon om lätt-/överstimulering. Tror att det blev lite språkkrock. Hade en annan läkare igår och hon bröt lite. Kanske blev missuppfattning. Jag fick dock tabletter på en gång. Ingen paus i någon månad osv.
    Ok, om Äl-testarna brukar funka för dig så visar de säkert rätt oxå. Jag fick väldigt sällan utslag på dom och de få gånger jag fick det så var det falska utslag (mensen kunde komma 40 dagar senare....)

Blodprovet ska tas på runt dag 25 och mäter progestronhalten.  

Som Firran redan skrivit, sprutor tar man om pergo inte funkar. Och de är mycket lättare att reglera dosen.        
  • 2barnsmamma 30
    Firran skrev 2013-10-09 21:56:41 följande:

följs gärna åt...
    Hej!!
    Hur har det gått för er?? 
  • Firran
    2barnsmamma 30 skrev 2013-11-06 18:16:10 följande:
    Hej!!
    Hur har det gått för er?? 
    heej 

Tack för att du frågar !!!
    Jag ska börja med sprutor nu om några dagar... väntar på mensen nu.. kommer säkert om ca 2 dagar sen dag 4 ska jag börja med puregon ...
    har gått väldigt segt nu men fick ta två kurer pergo.. och sen vänta nästan tre veckor...
    så nu äntligen går det vidare =)  
  • Anonym (Molly)

Jag har avslutat min andra kur nu. Det blev en halvkur vilket resulterade till ett ägg på 14 mm, på dag 11. Enligt ägglossningsstickorna fick jag utslag igår, så vi får väl se. Varannan dag har läkaren sagt åt oss att ligga i alla fall  

Svar på tråden Överstimulerad av Pergotime