• Anonym (bo o vara)

vart skall hon bo??

hej jag har en underbar liten flicka på 3 månader ihop med en tjej ifrån Colombia! Problemet visar sig nu i efterhand att hon aldrig velat sattsa på någonting ihop med mig och nu vill flytta till Colombia med barnet. Vi har delad vårdnad just nu men detta kommer med största sannorlikhet leda till en vårdnadstvist. Saken är den att hon inte ser mig som en viktig del i barnets sfär utan alla som jämnlikar, bröder o systrar. Mamman har uppehållstillstånd här men barnet är fött i Sverige.
    Vad räknas in i en sådan vårdnadstvist? ger dom vårdnaden till mamman även ifall Colombia är ett osäkert u land och modern inte accepterar fadern?

• Svar på tråden vart skall hon bo??
  • Lilje

Vanliga regler gäller, hon får inte ens flytta barnet utanför länet utan din tillstånd, absolut inte till Colombia. Så vill hon flytta hem får dottern stanna med dig.

• Anonym (abc)

Kontakta UD och fråga angående samarbetet mellan Sverige och Colombia. Fungerar utlämningsavtal mellan dessa länder?
    Sen ska du naturligtvis se till att flickan inte har ett pass. Om hon redan har det ska du ringa polisen och kräva att det stoppas då du fått indikationer på att mamman tänker ta barnet och fly utomlands.

I en vårdnadstvist är det inte särskilt sannolikt att mamman får ensam vårdnad. Såvida du inte är narkoman, alkoholist eller hustrumisshandlare förstås. Om du samarbetar är det tvärtom möjligt att det är du som får ensam vårdnad. Det ska du dock inte sträva efter. Det du vill är att få behålla gemensam vårdnad.  

Kontakta en advokat och känner du dig inte bekväm med den personen så kontakta en ny. Det är väl spenderade pengar att få en advokat kemin stämmer med.  

Svar på tråden vart skall hon bo??