• Anonym (var skall hon bo)

mamman vill flytta till colombia med våran dotter

hej jag har en underbar liten flicka på 3 månader ihop med en tjej ifrån Colombia! Problemet visar sig nu i efterhand att hon aldrig velat sattsa på någonting ihop med mig och nu vill flytta till Colombia med barnet. Vi har delad vårdnad just nu men detta kommer med största sannorlikhet leda till en vårdnadstvist. Saken är den att hon inte ser mig som en viktig del i barnets sfär utan alla som jämnlikar, bröder o systrar. Mamman har uppehållstillstånd här men barnet är fött i Sverige.
    Vad räknas in i en sådan vårdnadstvist? ger dom vårdnaden till mamman även ifall Colombia är ett osäkert u land och modern inte accepterar fadern?

• Svar på tråden mamman vill flytta till colombia med våran dotter
  • Koffie

Du ska nog börja med att läsa in dig på de saker du kan göra i förebyggande syfte, så att du inte blir ställd inför något fullbordat faktum. Bra info finns på www.reunite.org och även på www.saknadebarn.org. Det är viktigt att veta om Columbia tillhör de länder som undertecknat Haagkonventionen, för den reglerar bl a var en vårdnadstvist ska avgöras.

Så länge barnet har sin hemvist i Sverige ska en vårdnadstvist avgöras i Sverige. Se till att du är tydlig med att du inte vill att mamman flyttar med barnet och ge inte rakt av någon tillåtelse att åka på semester dit med dottern och dylikt.

Bäst funkar sådana här situationer om man försöker hålla relationen god med den andra föräldern, för då förekommer man mycket elände och sparar mängder av pengar på att inte betala sig blå till advokater. Däremot är det inte fel att ta kontakt med en kunnig advokat (inte en vanlig familjerättsadvokat, utan någon med kunskap om internationell rätt, se gärna listorna på reunite och SBN).
     Försök med medling och samtal, för att få henne att förstå att du tänker vara en far på ett annat sätt än hon kanske trott/förväntat sig/tänkt sig.

Agera snabbt, så att hon inte t ex får för sig att åka dit till jul..

Jag håller tummarna för dig!        

• Nalliwer

Som ovan med tillägget att vad du än gör så skriv inte på någon passansökan.

Svar på tråden mamman vill flytta till colombia med våran dotter