• Anonym (??)

Bodelning och underskrifter

Hej!

Jag har varit skild sen 7 år tillbaka. Men trots det så kom min ex make med ett bodelningsavtal förra sommaren.
    Fattar inte varför det kom som då 6 år senare`? Detta blev i samband med att han skulle ta bolån.

Nu för ett tag sedan kom han med ett nytt, där det hade gjorts ändringar.. och jag var tvungen att skriva under, igen

Jag har ingen bra relation till min ex make...och trots att jag har bett om att få läsa igenom i lugn o ro och få en chans att kolla upp det så har det hotats (vi har ett gemensamt barn) och av rädsla så har jag skrivit på,..

Den som har gjort bodelningen finns det inga uppgifter om...mer än "företagets" namn. Inga nummer eller namn på personen i fråga.

Sen har jag också upptäckt att personen som har gjort bodelningen har skrivit mitt namn fel.
    Gäller min underskrift då?

Har även försökt att ringa människan efter att ha googlat numret, men ej fått svar..

Vad gäller? 

• Svar på tråden Bodelning och underskrifter
  • ZsaZsa

Har du skrivit på så har du. Ett lätt felstavat namn ändrar sannolikt inte den saken. Skriv inte på saker du inte vet vad de innebär! Hotar han dig, så spela in så att du har bevis eller ha vittnen och anmäl honom för hoten. Vad är det för typ av hot?

Ta reda på om den där firman finns. Googla.

Kontakta tingsrätten och hör om det finns någon bodelning registrerad där. Finns det och det du har skrivit under är helt galet så får du kontakta en jurist och se om det finns något att göra åt det och i så fall vad.

• Anonym (En)

Men har man inte ett år på sig att göra bodelningen? Man kan väl inte komma 6 år senare? Skriv aldrig på saker du inte suttit och läst igenom noga i lugn och ro.

• ZsaZsa
    Anonym (En) skrev 2013-10-08 16:55:12 följande:
    Men har man inte ett år på sig att göra bodelningen? Man kan väl inte komma 6 år senare? Skriv aldrig på saker du inte suttit och läst igenom noga i lugn och ro.
    Det finns ingen tidsgräns. I alla all inte i lagen. Däremot är praxis. Här beskrivs det ganska bra:

lawline.se/answers/3328
  • Anonym (En)
    ZsaZsa skrev 2013-10-08 18:22:21 följande:
    Det finns ingen tidsgräns. I alla all inte i lagen. Däremot är praxis. Här beskrivs det ganska bra:

lawline.se/answers/3328
    Tack! Skrivs mycket i andra trådar om att man bara har ett år på sig efter att skilsmässan har gått igenom. Men då stämmer inte det.
  • Anonym (??)

Ville ju inte skriva på utan att kolla upp saken... men inte lätt när man står under press =/

Jag tycker att det borde ha kommit brev hem om det till mig och inte bara till han?

• ZsaZsa

Vad menar du med press? Vad gjorde han?

Vänta inte på något från någon annan, utan ta själv ta i att ta reda på.

• Kjell2

För att t ex belåna en fastighet efter en skiljsmässa behövs ibland visas upp bodelningsavtal. Detta för att banken ska vara säker på att ingen annan kan kräva rätt i fastigheten.

Vad exakt är det du skrivt på?

Troligtvis kommer du få väldigt svårt att bestrida avtalet om du skulle vilja det. Hot kan användas som anledning till varför avtalet inte gäller men svårt att bevisa.

Men har du inga probelm med innehållet i avtalet så är det bara att släppa och gå vidare.

Svar på tråden Bodelning och underskrifter