• isolande

Är min dotter do att skippa blöjan även på dagis?

Har en dotter på 2,5 år som numera är blöjfri hemma. Hon sitter på pottan framför TV n och säger till när hon är kissnödig om pottan inte är i närheten. Ibland går hon själv utan att säga till och kommer efteråt och meddelar att hon kissat. Någon gång har det hänt olyckor, men det är sällan. När vet man om hon är redo för att prova även på dagis? Vi har pratat om det men hon har hittills haft blöja där, likaså utomhus eller hemma hos andra. Vad gör man om hon inte ens vill prova på dagis? Ska man fortsätta hemma bara och prova igen om nån månad? Vill inte att det ska gå fel nu när allt flyter på så bra härhemma :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 10:47
    Redo ska det stå....

• Svar på tråden Är min dotter do att skippa blöjan även på dagis?
  • strojes

Prata med henne om det och även med personalen på dagis. När du pratar med din dotter lägg inte fram det som en fråga utan säg typ att det är dags att ta bort blöjan på dagis också. Och så laddar ni upp med en massa extra ombyte på dagis. Det är en sak att fixa det hemma men på dagis finns så mycket annat som är kul och det är lätt att glömma bort att kissa.
    Försök träna på att pottan står inne på toan och det är där man kissar/bajsar. På dagis kan hon ju inte sitta vart som helst på pottan. 

• Mette81

Min flicka är snart 2 1/2 och blöjfri dagtid, även på dagis! Hon var ganska säker hemma innan sommaren men vi hade dagligen olyckor på dagis den första veckan vi försökte där. Så fram till sommaren fick hon ha blöja på dagis då de var ute eller på annan avdelning men fick gå utan när hon var inne på sin egen avdelning. Efter sommaren är hon helt utan blöja på dagen med undantag om de går iväg till en lekplats eller så. Tråkigt för gruppen som drabbas om EN kissar på sig! Jon är Sven utan blöja när hon vilar/sover middag (sover inte så ofta heller på em längre). Prats med förskolan och be dem försöka när de iaf är inne på sin avdelning. Se till att det finns många trosor och byxor att byta till ;) lycka till!!

Svar på tråden Är min dotter do att skippa blöjan även på dagis?