• Moln02

Kanin beter sig konstigt, snälla hjälp!

Min hona har alltid varit en aning avvaktande, men aldrig sur eller så.

Nu gör hon utfall med klorna i högsta hugg och knorrande ljud när man öppnar burdörren.  Hon tycker inte om att man rör henne, och när  jag går ut med henne i sele, sitter hon bara helt stilla, hon brukar springa runt i vanliga fall, men nu sitter hon bara och trycker.
    Samma sak i buren, hon skuttar inte runt, utan sitter och "ruvar" och glor lite misstänksamt , och blir ilsken när man försöker klappa henne.
    Hon dricker också stora mängder vatten.
    Är hon deprimerad? Sjuk?  

Hon äter och kissar och bajsar ordentligt, men hon är tung och slö.

• Svar på tråden Kanin beter sig konstigt, snälla hjälp!
  • Moln02
    bustjejen skrev 2013-10-10 11:30:27 följande:
    Det är kanske bra att kolla henne hos veterinär ändå. Hon kan ju ha ont någonstans, om hon verkligen inte gillar att ni tar upp henne och att hon gärna sitter stilla.
    Hon borde ju börjat boa eller bli tjock om hon ska ha ungar.. 
    Ja, precis. Händer det inget i helgen, så får vi nog kolla hos veterinären.
    Det är inte bara att bli upplockad hon inte gillar, utan hon blir ilsken när man går in i buren, och det har hon inte blivit tidigare.  Det räcker med att man ska byta toalåda, så går hon till attack.  Hon bits inte, men knorrar och försöker rivas med framtassarna.  Idag skulle jag ställa in en vattenskål, och då attackerade hon själva skålen. 

Hon har alltid varit himla snäll, så det är konstigt.   
    Jag jämförde med vår andra kanin, och hennes mage är verkligen inte ett dugg större än hans! 
    Kan inte tänka mig att hon kan ha ungar därinne.
     Men lik förbannat hade hon under dagen dragit in allt hö i sitt hus, så jag vet inte...
    Får avvakta helt enkelt. 
  • Idorf

Skulle utan tvekan boka tid hos veterinären istället för och fundera över vad eller om som är fel, uppenbarligen är hon förändrad och det betyder ju oftast att något är fel,

• Idorf

Bor kaninen ute? Får hon ungar skulle jag ta in henne innan ungarna kom om honnu är dräktig, för de e kallt ute för ungarna

• Moln02
    Idorf skrev 2013-10-10 19:51:00 följande:
    Skulle utan tvekan boka tid hos veterinären istället för och fundera över vad eller om som är fel, uppenbarligen är hon förändrad och det betyder ju oftast att något är fel,
    Jag ringde till veterinären redan för tre dagar sen, men de tyckte inte det verkade som att hon behövde komma dit just nu.  De tyckte jag skulle avvakta tills nästa vecka.
    Idorf skrev 2013-10-10 19:55:59 följande:
    Bor kaninen ute? Får hon ungar skulle jag ta in henne innan ungarna kom om honnu är dräktig, för de e kallt ute för ungarna
    Ja, hon bor ute.   Jag vet inte om hon är dräktig, men hon får stanna ute.   Skulle det vara så att det kommer ungar, så är det inte för kallt för dem, de klarar bra mycket kallare än så här. 

• Moln02

I söndags hade hon dragit in ännu mer hö i sitt hus, och dessutom låg det en massa ull där. 
    Och under ullen och höet låg tre små kaninungar!
    Så hur det nu gått till, så var hon dräktig..

• sextiotalist
    Moln02 skrev 2013-10-15 20:05:41 följande:
    I söndags hade hon dragit in ännu mer hö i sitt hus, och dessutom låg det en massa ull där. 

Vad var det jag sa Solig

Grattis, hoppas nu att hon kan hålla sin små varma nu 
  • Moln02
    sextiotalist skrev 2013-10-15 20:22:45 följande:

Vad var det jag sa Solig

Grattis, hoppas nu att hon kan hålla sin små varma nu 
    Du hade rätt

De är rejält nedbäddade under ull och hö, och ligger tätt tillsammans, så jag tror de har det ok!
  • sötare
    Moln02 skrev 2013-10-15 20:05:41 följande:
    ja bäbisar brukar ha en tendens, oavsett vilken art det e, att komma lite oväntat :) grattis mormor 
  • IceJossan

Klarar sig verkligen kaninungarna i denna kyla? Vuxna kaniner, ja självklart, men pälslösa ungar?! Jag skulle aldrig våga riskera deras liv genom att ha dem kvar ute i denna kyla! Det är ju inte "meningen" att de ska få ungar så här sent på året.

• accept

Klart dom klarar sig, haft kaninuppfödning i många år, och nog var det en som lyckades få ungar den vintern vi hade 35 minus i Skåne. Dom klarade sig alldeles utmärkt så bara lugn

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • elsaaaa

Det känner jag igen!

Fast då visa det sig att hon var dräktig ..
    Nu är hon dräktig igen oc är väldigt på om man ska ge mat osv!

Ett tips du kan göra är att ta någon trä slev eller något som hon kan attackera oc försök att visa att det inte är hon som bestämmer.
    Det funka ganska bra för mig och nu är hon hur mysig som helst!

Svar på tråden Kanin beter sig konstigt, snälla hjälp!