• Embracethefear85

fritids då man har ensam vårdnad men med sambo?

En snabb fråga som jag hoppas kunna få svar på Jag studerar 100 procent. Ensam vårdnad om mitt äldsta barn Får han gå på dagis när jag studerar men min sambo är hemma en ledig dag. Han jobbar treskift och sover vissa dagar och har sina lediga dagar mitt i en vecka istället för helgen ibland Någon som vet?

BF 11:e Mars-2012
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-07 09:40
    Frågan var om han får gå på fritids inte dagis
  • Svar på tråden fritids då man har ensam vårdnad men med sambo?
  • Vickan I

Det verkar vara olika i olika kommuner om man läst svar på FL tidigare. I vår kommun skulle han få gå.

• strojes

Vad jag har fått höra så är det vårdnadshavarens tider som gäller. En sambo som inte är barnets biologiska förälder har inga skyldigheter i detta läge.
    Det bästa är ju att vända sig till ansvariga i sin kommun. 

• Alexi

Det är helt irrelevant vad en vuxen gör som inte är vårdnadshavare. Finns dom på detta att det endast är vårdnadshavarnas sysselsättning som avgör rätt till barnomsorg och fritids. Behöver inte frågas kommunen om detta, det är inte upp till kommunen att bestämma.

• Punkster
    Alexi skrev 2013-10-08 14:09:48 följande:
    Det är helt irrelevant vad en vuxen gör som inte är vårdnadshavare. Finns dom på detta att det endast är vårdnadshavarnas sysselsättning som avgör rätt till barnomsorg och fritids. Behöver inte frågas kommunen om detta, det är inte upp till kommunen att bestämma.
    Det finns inte specificerat i någon lag, även om det finns s.k. prejudicerande domar på området. Så reglerna kan fortfarande se olika ut i olika kommuner. Jag skulle däremot tro att det är vårdnadshavarens tider (och inte sambons) som gäller i de flesta kommuner.
  • Alexi
    Punkster skrev 2013-10-08 21:22:11 följande:
    Det finns inte specificerat i någon lag, även om det finns s.k. prejudicerande domar på området. Så reglerna kan fortfarande se olika ut i olika kommuner. Jag skulle däremot tro att det är vårdnadshavarens tider (och inte sambons) som gäller i de flesta kommuner.
    Nej jag skrev inte att det står i lagen men eftersom Högsta förvaltningsdomstolen/ fd regeringsrätten sagt detta så är det bara för kommunerna att rätta sig efter det. Så reglerna kan möjligtvis se olika ut i kommunerna men det betyder bara att de kommunerna som inte rättar sig efter domen gör fel!
  • sextiotalist
    Alexi skrev 2013-10-08 21:34:03 följande:
    Nej jag skrev inte att det står i lagen men eftersom Högsta förvaltningsdomstolen/ fd regeringsrätten sagt detta så är det bara för kommunerna att rätta sig efter det. Så reglerna kan möjligtvis se olika ut i kommunerna men det betyder bara att de kommunerna som inte rättar sig efter domen gör fel!
    Det gäller att veta hur juridiken fungerar, det som står i lagen är bara en del av hur hela lagen fungerar. Som du skriver, kommunerna måste rätta sig efter förvaltningsdomstolens beslut
  • sextiotalist

Det är dina tider som gäller, i alla kommuner, i hela landet. Kommuner som vägrar gå med på detta bryter mot lagen och har inget att hämta i högre instans

• Embracethefear85

Stort tack till alla era svar. Det känns som övervägande sagt att det är mina tider som gäller. Det är vi glada för just för att sonen mestadels gått 15h/vecka i 4 år så han blev så glad nu när han skulle få börja fritids.

BF 11:e Mars-2012
Svar på tråden fritids då man har ensam vårdnad men med sambo?