• Pandamamman

Min tonåring, sex, utetider.....

Hej. Som ni ser på trådens överskrift. Hur gör ni där hemma? Har en 14-åring här hemma som vi hade rätt mycket problem med ett tag men jag ändrade taktik och fick gensvar direkt. Allt började givetvis med alkohol. Hon sa att hon skulle sova hos en kompis, men runt midnatt kom samtalet att dottern ligger utslagen. Jag gjorde som de flesta gör. Satte mig i bilen och hämtade en apfull dotter. Morgonen efter kom ju självklart några nya regler. Som om dom hjälpte. Efter middagstid mitt i veckan ringer polisen och berättar att de tagit min dotter för snatteri. Hämtade upp ungdjävulen i butik och förmanade att ny va det roliga slut för hennes del. Och sen kom ju lite nya och hårdare regler med spärrat konto, spärr på mobil för surf, utgående samtal och utgående sms:). Helt klart då märkte hon att hon gjort fel. Men upptäckte själv i rådfrågan med andra tonårsföräldrar att ju hårdare man drar i alla förbudstrådar, desto värre blir det. Och ja, för oss stämde det faktiskt. Så förbuden upphörde och ett stort snack togs vid. Det är bara att inse att de är på väg att bli stora och behöver prova sig fram och få göra misstag. Så det vi nu kräver här hemma är att vi ska få reda på var hon ska och tidpunkten bestämmer vi. Och sover gör hon hemma om inget annat sägs. Är det någon fyllefest så är självklar svaret nej. Och nu accepteras det. Sen kommer vi till sexet. Hon har en kille som är 16 år. Och ja, det har hänt. Det kommer ju vare sig man vill eller inte. Så länge det inte sker i en buske i fyllan någon stanns. Hur ser ni på saken? Ja, han är straffmyndig. Men de är kära och skedde när båda var med på det. Lagar är till för att följas men inte missbrukas för att göra det surt för någon annan. Med allt detta har detta skapat ett stort förtroende till min dotter och hon är öppen och pratar mer än gärna om saker som man skulle vilja sjunka under marken för :). Men hon talar :) Babbla gärna av dig !

• Svar på tråden Min tonåring, sex, utetider.....
  • Flisan79

Jag tycker det låter vettigt. Håll hårt i den kontakt ni skapat.
    Killen är så pass få år äldre än henne att jag hade sett det som ok. Har de väl kommit så långt lär de inte sluta vad ni än säger så bättre att det då går kontrollerat till. Att hon får tex p-piller och är helt insatt i vad sex kan leda till. Kanske inte det bekvämaste att prata med sin dotter om men bättre än att hon smyger och gör onödiga misstag.

Mina döttrar är 6, 4 och 2. Jag bävar inför framtiden

Svar på tråden Min tonåring, sex, utetider.....