• anitaq

Hur öka mjölkproduktionen?

Vårt andra barn är nu två veckor gammal och amningen går inte alls bra. Eller egentligen är det mjölkproduktionen som inte är bra, han tar bröstet utan problem och suger bra.
    De första dagarna var han jättenöjd på den maten jag hade åt honom. Med första barnet hade jag knappt någon mjölk alls och delammade tills hon var tre månader. Trodde att det inte skulle behöva bli så den här gången eftersom han verkade så nöjd.
    Men han blev mer och mer missnöjd. I förrgår lånade jag hem en handpump dels för att se hur mycket som egentligen finns och dels för att försöka öka produktionen. Får ut 40 ml sammanlagt ur båda brösten nu när jag inte ammat på 2-3 timmar.
    Men hur och när ska jag pumpa? Före, efter eller mellan han ammar? Hur länge på varje bröst?
    Om man ska pumpa mellan amningarna så finns det ju än mindre till honom när han väl ska äta från bröstet och blir ju då ännu mer missnöjd?
    Nu vill han amma typ jämt och vi får ge tillägg flera gånger om dagen för att jag ska kunna göra annat än att amma. Vi har en 14 månaders hemma också så det är ju ohållbart att sitta och amma för jämnan.
    Det skulle vara så skönt att ha så mycket mjölk att han är nöjd med bara det!

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Hur öka mjölkproduktionen?
  • Alexi

Ts: det handlar ju inte om superekonomi för att båda är hemma ett tag tillsammans. Min man har varit hemma en månad när båda våra barn föddes, hälften semester och hälften pappadagar. Så det handlar ju bara om planering med semesterdagarna vilket inte är så svårt när man har nio månader på sig. Och har man två barn kan man ju ta fp på varsitt barn och vara hemma ihop eller ta dubbeldagar på samma barn. Allt för att slippa vara ensam i början med två små.

• betula

Man får väl 30 dagar som man kan ta ut samtidigt numer dessutom, så det är mer än de tidigare 10 dagarna. Tips kan även vara att pappan/partnern tar o jobbar halvdagar o sen är föräldraledig halvdagar. Så får man avlastning lite tidigare på dagen iaf.

• pappapappa12

Är det någon som verkligen tror att något barn någonsin någonstans i världen svultit ihjäl pga att "mjölken inte räckte till" om mamman är frisk och välnärd (inte svälter själv)?

• pappapappa12
    betula skrev 2013-10-04 17:01:03 följande:
    Man får väl 30 dagar som man kan ta ut samtidigt numer dessutom, så det är mer än de tidigare 10 dagarna. Tips kan även vara att pappan/partnern tar o jobbar halvdagar o sen är föräldraledig halvdagar. Så får man avlastning lite tidigare på dagen iaf.

Just det! Dubbeldagar! Det är faktiskt sjukt bra! Synd man inte hade den möjligheten...
  • slutatsnusa
    pappapappa12 skrev 2013-10-04 17:28:04 följande:
    Är det någon som verkligen tror att något barn någonsin någonstans i världen svultit ihjäl pga att "mjölken inte räckte till" om mamman är frisk och välnärd (inte svälter själv)?
    det höll ju på att hända min friska, välnärda, svenska kompis
    hon ammade och ammade och barnet höll på att svälta ihjäl för hon hade inte tillräcklig mjölkproduktion
    varför ifrågasätta?
    det finns kvin nor som av olika anledningar såväl fysiska som psykiska inte kan förda sitt barn genom amning och då är det tur att det finns utmärkta alternativ till bröstmjölk.
    inget som någon utomstående behöver ifrågasätta eftersom det säkert för en del kan kännas jobbigt att amning inte funkar
  • anitaq
    slutatsnusa skrev 2013-10-05 14:01:39 följande:
    det höll ju på att hända min friska, välnärda, svenska kompis

hon ammade och ammade och barnet höll på att svälta ihjäl för hon hade inte tillräcklig mjölkproduktion

varför ifrågasätta?

det finns kvin nor som av olika anledningar såväl fysiska som psykiska inte kan förda sitt barn genom amning och då är det tur att det finns utmärkta alternativ till bröstmjölk.

inget som någon utomstående behöver ifrågasätta eftersom det säkert för en del kan kännas jobbigt att amning inte funkar

Jobbigt är bara förnamnet! Sen mötas av alla fördomar för att man väljer att ge tillägg. Usch.

Som sagt, i vissa fall är inte mjölkproduktionen tillräcklig. Jag kände inte när mjölken rann till, det spänner inte i brösten efter några timmar utan amning, det sprutar inte ur ena bröstet när sonen ammar ur det ena. Jag har intensivammat sen han föddes och han är fortfarande inte nöjd över det jag producerar.
  • Flickan och kråkan
    anitaq skrev 2013-10-06 09:59:50 följande:

Jobbigt är bara förnamnet! Sen mötas av alla fördomar för att man väljer att ge tillägg. Usch.
    Som sagt, i vissa fall är inte mjölkproduktionen tillräcklig. Jag kände inte när mjölken rann till, det spänner inte i brösten efter några timmar utan amning, det sprutar inte ur ena bröstet när sonen ammar ur det ena. Jag har intensivammat sen han föddes och han är fortfarande inte nöjd över det jag producerar.
    Om bebis är trött och inte ammar effektivt så kan det ta tid för kroppen att få igång produktionen. Man får inte heller det där kraftiga hormonpåslaget som ger spända bröst vid mjölktillrinningen (det är inte mjölk utan annan vätska som ger spända bröst vid mjölktillrinningen). Ditt barn är fortfarande bara två veckor så att han vill amma konstant är inte märkligt på något vis. Min yngsta ammade som sagt konstant all vaken tid och fick han inte ligga vid bröstet så skrek han. Jag hade inte för lite mjölk. Att ditt barn inte går upp i vikt som han ska innebär ju att amningen måste bli mer effektiv. I TS lät det inte som om du intensivammat. Om du inte intensivammat så är det ett bra ställe att börja OM du vill. Om jag missförstått TS och du intensivammat i två veckor så behöver du hjälp från amningsmottagning för att kolla tag och annat som gör att ditt barn inte ammar tillräckligt effektivt OM du vill helamma. Att delamma är inget att skämmas för, men eftersom du i TS skriver att du vill helamma så får du ju råd utifrån det. 
  • betula

Har du kontaktat amningshjälpen? Kanske finns det någon hjälpmamma i din närhet som kan hjälpa dig att hitta det som passar ER bäst!

• anitaq

Ja, jag vill jättegärna helamma. Delamning är bara en massa stök. Man ska tänka på sterila flaskor, ha med sig varmvatten när man ska nånstans, pulver etc etc.

Jag ska låna en elektrisk pump imorgon, de ska tydligen vara mer effektiva?

• Gaytjej

Nu har jag inte läst hela tråden, har du fått tips om akupunktur?
    En kompis till mig hade svårt att få fart på mjölkproduktionen i början, men fick en väldigt effektiv akupunkturbehandling på amningsmottagningen (och helammade därefter i nästan ett helt år tror jag...!).

Såg att du blivit tipsad om bärsjal, och det slår jag gärna ett slag för också! Vi har två år mellan våra två men med den lilla i bärsjalen kunde jag göra *allt* (byta blöjor var lite bökigt dock) med storebror.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Hur öka mjölkproduktionen?