• pytteliten

Behöver svar!

Hej! Jag hoppas på en del svar från er medlemmar. Tycker det är spännande att höra andras historier och teorier. Frågorna handlar om minipillret cerazette som jag för ca 3 veckor sedan började med. Det finns en del biverkningar man kan få, bl.a. illamående, huvudvärk och nedstämdhet, vilket jag har fått. Dock överensstämmer dessa biverkningar med symptomerna vid graviditet..

Överlag känner jag mig allmänt känslig, har haft ont i magen i lite mer än en veckas tid, ont i svanken samt yrsel. Jag började med pillerna den 13 Sep, på mensen startdag, skulle haft eller hade ÄL mellan den 22:e-28 September. Det sägs att cerazette gör att ÄL uteblir, dock kände jag av den i samma tid som jag skulle ha den. Har idag fortfarande "känningar" i det området.  

Hur stor chans är det och har någon av er blivit gravida med cerazette?
    Är det för tidigt att göra ett graviditetstest?
    Kan jag ha blivit gravid innan jag började med cerazette?

Kan tillägga att innan jag började med cerazette körde jag mestadels med kondom, dock några gånger utan..

• Svar på tråden Behöver svar!
  • Anonym (cc)

När man början med p-medel så bör man skydda sig på annat sätt (kondom) också i 2 veckor för att vara säker på att skyddet man tar värkar till 100% annars finns risken för att spermie och ägg lyckas överleva och då resulterar i graviditet.

Så ja, det är fullt möjligt att du kan vara gravid. När du ska testa dig är när du skulle få din nästa mens. Så att testa nu är alldeles för tidigt för att få ett korrekt svar.

• pytteliten

Okej.. Tack för svar! Jag ska ha beräknad mens om 10 dagar, dock osäker på om jag får mens eftersom cerazette kan göra att den uteblir. Det kan också göra att man blöder, eller har små blödningar upp till 3 månader, själva "inkörningsperioden" så det är svårt att veta. Eftersom jag inte blöder nu, som det står att man oftast gör, helt klart att det är individuellt, får nog en mini-hjärtinfart om inte mensen kommer som beräknat. 

Svar på tråden Behöver svar!