• Jenyma

    Vilken pappabok är bäst för min man? Boktips!

    Jag har sett en del pappaböcker som varit urtöntiga, nu vill jag veta vilken jag ska köpa till min man som han kan ta till sig!

    En del böcker är väldigt inriktade på om man är "machoman" och gillar sport och bilar och sådant.

    Min man är inte sådan. Han är en logisk tänkare, en datornörd som aldrig spelar ett enda spel utan mer programmerar och sånt. Han är väldigt mån om hälsa och gillar att vara ekologisk och odla och baka bröd. Springer ibland men är ingen träningsfreak. Gillar att dricka öl med vännerna och läser massvis med artiklar, vetenskap och politik på nätet. Klär sig gärna i skjorta men fattar inte själv när han ska gå och klippa sig.
     
    Så: Ert bästa pappabokstips som kan tänkas passa en pappa som beskriven ovan! :P
     

  • Svar på tråden Vilken pappabok är bäst för min man? Boktips!
  • Jenyma
    Furstinna skrev 2013-10-06 08:55:51 följande:



    Sedär. Kan han inte gå och köpa en själv?

    Jo klart man tänker att man ska bli förälder men är nog olika hur man ser på det. Skulle nog knappast sitta och läsa böcker om det om det inte var något speciellt man vill kolla upp. Men vi är alla olika.
    Var tänkt som en present.. 
    Ja, det är vi. 
  • Flickan och kråkan
    Furstinna skrev 2013-10-06 08:55:51 följande:



    Sedär. Kan han inte gå och köpa en själv?

    Jo klart man tänker att man ska bli förälder men är nog olika hur man ser på det. Skulle nog knappast sitta och läsa böcker om det om det inte var något speciellt man vill kolla upp. Men vi är alla olika.
    Ja, vi är alla olika. De flesta läser väl generellt av andra orsaker än att "kolla upp något".
  • Furstinna
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-06 09:11:35 följande:
    Ja, vi är alla olika. De flesta läser väl generellt av andra orsaker än att "kolla upp något".



    Jag är en bokslukare så läser gärna. Men just föräldraböcker känns flummiga och det mesta kan man ju redan. Vill jag söka på specifika symptom och utveckling finns det jättebra facklitteratur för att just "kolla upp något".
  • Flickan och kråkan
    Furstinna skrev 2013-10-06 09:20:36 följande:



    Jag är en bokslukare så läser gärna. Men just föräldraböcker känns flummiga och det mesta kan man ju redan. Vill jag söka på specifika symptom och utveckling finns det jättebra facklitteratur för att just "kolla upp något".
    Som sagt. Man är olika. Det är ju din preferens. För någon som ska bli förälder för första gången och inte har massor med bebisar i sin absoluta närhet så kan andras erfarenheter vara givande och det måste inte vara skönlitterärt. Sedan är det väl aldrig fel att förkovra sig i något ämne oavsett om det är kvantfysik eller pedagogik. För specifika symptom och utvecklingssteg är 1177 vettigast att vända sig till.   
  • Furstinna
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-06 13:19:36 följande:
    Som sagt. Man är olika. Det är ju din preferens. För någon som ska bli förälder för första gången och inte har massor med bebisar i sin absoluta närhet så kan andras erfarenheter vara givande och det måste inte vara skönlitterärt. Sedan är det väl aldrig fel att förkovra sig i något ämne oavsett om det är kvantfysik eller pedagogik. För specifika symptom och utvecklingssteg är 1177 vettigast att vända sig till.   



    En "föda barn"bok eller vänta barn bok är säkert uppskattat hos en del men har aldrig hört talas om pappabok. Pedagogik tror jag man ska vara väldigt kritiskt till och inte svälja med hull och hår. 1177 är inget jag använder mig av då det är så förenklat och beskriver dessutom inte särskilt ingående.
  • Flickan och kråkan
    Furstinna skrev 2013-10-06 13:25:32 följande:



    En "föda barn"bok eller vänta barn bok är säkert uppskattat hos en del men har aldrig hört talas om pappabok. Pedagogik tror jag man ska vara väldigt kritiskt till och inte svälja med hull och hår. 1177 är inget jag använder mig av då det är så förenklat och beskriver dessutom inte särskilt ingående.
    Vad menar du med pedagogik? Jag är pedagog till yrket och pedagogik är inte något enhetligt eller homogent eller för den skull oföränderligt. Det är ju liksom inte så att det finns en bok i pedagogik som man sedan sväljer med hull och hår eller ratar. Märklig syn på kunskap du har? Eftersom jag inte är medicinskt utbildad så väljer jag 1177 för symptom. Behöver jag veta mer vänder jag mig direkt till professionen.

    En "pappabok" har mannens perspektiv i större utsträckning på exempelvis graviditet, förlossning, första tiden med barnet etc. Mycket litteratur har starkt fokus på kvinnans upplevelser. Finns en tråd här på FL som just tar upp att BM enbart pratar/vänder sig till den blivande mamman.
  • Furstinna
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-06 13:34:19 följande:
    Vad menar du med pedagogik? Jag är pedagog till yrket och pedagogik är inte något enhetligt eller homogent eller för den skull oföränderligt. Det är ju liksom inte så att det finns en bok i pedagogik som man sedan sväljer med hull och hår eller ratar. Märklig syn på kunskap du har? Eftersom jag inte är medicinskt utbildad så väljer jag 1177 för symptom. Behöver jag veta mer vänder jag mig direkt till professionen.

    En "pappabok" har mannens perspektiv i större utsträckning på exempelvis graviditet, förlossning, första tiden med barnet etc. Mycket litteratur har starkt fokus på kvinnans upplevelser. Finns en tråd här på FL som just tar upp att BM enbart pratar/vänder sig till den blivande mamman.



    Men som du skriver, du är pedagog och kan vara källkritisk och sortera men det finns ju tyvärr människor som faktiskt sväljer allt med hull och hår.

    Jag är medicinskt utbildad och väljer inte 1177 eftersom jag vill ha mer djupgående fakta. Men nu handlar ju inte tråden om det.
  • Jessica jay

    Jag köpte Grattis du ska bli pappa till min kille och han tyckte jättemycket om den. Den har tips kring förlossning, matning, dagis, nattning etc och är skriven ur ett "pappa-perspektiv". Finns här.

  • Jenyma

    Tackar för alla bra tips, jag kanske köper någon åt honom i julklapp :) 

  • madammim

    Det verkar som att pappaboksförfattare generellt tror att män är lågbegåvade och att man måste ha med en massa alkoholromantik, idrottsmetaforer och en grabbig jargong för att den blivande pappan ska vilja läsa.
    Jag har beställt precis beställt en pappabok som heter Pappalogi - handbok för pappor från produktionssex till vab. Jag kan inte gå i god för den för jag har inte läst men det var en recension som tyder på att den är precis vad jag har sökt: www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/ny-bibel-for-nya-pappor/
    Lycka till!

  • MatsJ
    madammim skrev 2013-10-23 14:25:08 följande:
    Det verkar som att pappaboksförfattare generellt tror att män är lågbegåvade och att man måste ha med en massa alkoholromantik, idrottsmetaforer och en grabbig jargong för att den blivande pappan ska vilja läsa.
    Jag har beställt precis beställt en pappabok som heter Pappalogi - handbok för pappor från produktionssex till vab. Jag kan inte gå i god för den för jag har inte läst men det var en recension som tyder på att den är precis vad jag har sökt: www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/ny-bibel-for.../
    Lycka till!
    Fast det där tycker jag inte stämmer. Läste både Grattis, du ska bli pappa och Coola pappor förra året och ingen av dem hade med de grejerna som du skriver. Tvärtom faktiskt.

  • Joannagal

    Jag vill rekommendera Boken om barn - av pappor. Den är vetenskaplig men lättläst, illustrerad och rolig. Perfekt för nya pappor eftersom den även ger massor av nyttig information om barnet!

  • andromedae

    Min sambo fick "pappalogi handbok för pappor från produktionssex till vab" och uppskattade den mycket. Lättläst (han har dyslexi) men mycket informativ tyckte han.


    Aug-15 MA v.12, jan-16 MF v.10, IVF FET1 aug-17 kemisk grav, FET2 sept-17 = bebis v.33+5
  • sysop
    Heidi Murkoff har skrivit bra böcker på engelska som har vissa kapitel speciellt skrivna för blivande pappor.

    "What to expect when you're expecting"

    www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=F%C3%B6rfattare_H&utm_term=Heidi%20Murkoff&utm_content=Heidi%20Murkoff

Svar på tråden Vilken pappabok är bäst för min man? Boktips!