• MALLAN 80

9-åring som inte kommer till skolan på morgonen - ska inte läraren ringa föräldern?

Hej,

jag har en fundering om hur det är på ert barns skola om det finns några riktlinjer för min issue här.

Om ett barn på 9 år inte dyker upp på skolan, när ringer läraren föräldern? 

Har eran skola regler för detta?

//M 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-30 12:12
    Uppdatering: min fråga gäller om barnet inte är sjukanmält.

• Svar på tråden 9-åring som inte kommer till skolan på morgonen - ska inte läraren ringa föräldern?
  • Linastrumpan

I min dotters skola ringer läraren efter 15min om barnet inte kommit. Jag missade dag för sovmorgon en gång så vi satt hemma i godan ro när läraren ringde och frågade vart min dotter var! Fritids däremot ringer inte......

• Punkster
    Linastrumpan skrev 2013-09-30 19:58:20 följande:
    I min dotters skola ringer läraren efter 15min om barnet inte kommit. Jag missade dag för sovmorgon en gång så vi satt hemma i godan ro när läraren ringde och frågade vart min dotter var! Fritids däremot ringer inte......
    Fritids är inte en obligatorisk verksamhet, därför finns heller inga krav på att fritids ska ringa. Vi ringer ibland, det beror lite på situationen.
  • Linastrumpan
    Punkster skrev 2013-10-01 08:31:37 följande:
    Fritids är inte en obligatorisk verksamhet, därför finns heller inga krav på att fritids ska ringa. Vi ringer ibland, det beror lite på situationen.
    Nej jag vet att det inte är det. Konstaterade bara att det är så. Jag tycker dock att det är lite märklig när det handlar om små barn. Fritids använder jag mig av för att mitt barn är för litet att vara ensam hemma och om jag lämnar mitt barn där så har de ändå ansvaret, frivilligt eller ej. Så om min dotter inte kommer dit på em efter skolan tycker jag att de borde ringa.
  • Punkster
    Linastrumpan skrev 2013-10-01 09:08:37 följande:
    Nej jag vet att det inte är det. Konstaterade bara att det är så. Jag tycker dock att det är lite märklig när det handlar om små barn. Fritids använder jag mig av för att mitt barn är för litet att vara ensam hemma och om jag lämnar mitt barn där så har de ändå ansvaret, frivilligt eller ej. Så om min dotter inte kommer dit på em efter skolan tycker jag att de borde ringa.
    Åh, det problemet har vi inte hos oss eftersom en fritidspedagog är knuten till varje klass och tar emot/har upprop i klassrummet vid skoldagens slut. Fritids och skola delar också lokaler, så det är mer eller mindre "omöjligt" att någon försvinner på vägen. Det största problemet där är väl snarare att barnen gör upp med varandra om att leka efter skolan och följer med varandra hem utan att den förälder som hämtar meddelar oss. 

Visst händer det ibland att barnen inte dyker upp till morgonfritids, men jag jobbar med så små barn så i stort sett alla blir lämnade och hämtade av föräldrar, det är nästan ingen som går själv. Dock så brukar vi vara mer noga med att ringa och kolla om barnen inte dyker upp på lov och studiedagar, men det har mest att göra med att många har specialkost och vi måste meddela sånt till köket. Kökspersonalen brukar bli sura om de får laga massor med mat till barn som inte dyker upp. 
  • LunaLunatic

Våra är äldre, 13 och uppåt. Där varierar det beroende på när närvaron rapporteras och när mentorn hinner kolla/ringa.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • cosinus

De ringer om barnet inte kommit, senast innan första rasten ska de har ringt förälder och kollat.

• FrkJenny
    MALLAN 80 skrev 2013-09-30 12:56:46 följande:
    Ja det har hänt och är nu under 'utredning' då jag bad att få veta riktlinjerna för just vår skola, de var tydligne inte helt kända åtminstone inte för personalen på expeditionen som jag talade med.

Har förstått att det kan variera en del, men jag anser att då barnen är så pass 'små' ändå så borde de ringa åtminstone efter första lektionen.

Mitt barn får gå själv (tar ca 5 minuter från oss), men ringer eller smsar när han är framme. Detta hände i förra veckan då vi båda var iväg hela förmiddagen på ett planerat läkarbesök för att få vaccin, och läraren tittade surt på oss när vi kom tillbaks, Läraren hade ej fått meddelandet om frånvaro från expeditionen av någon anledning. Då reagerade jag på att man inte ring mig om nu barnet varit borta i flera timmar 'utan att vara sjukanmäld'.
    Det kan inte vara så att det på er skola är expeditionens jobb att ringa hem och inte lärarens?

I så fall är det inte så konstigt att ingen ringt:

1. Läraren rapporterar frånvaro till expeditionen, som hen ska (men får av någon anledning ingen feedback om att ni hade informerat)

2. Expeditionen visste ju att ditt barn hade planerad frånvaro och ringde därför inte hem men missade att informera läraren om detta.

Ergo: läraren tittade surt i onödan och ingen ringde eftersom de som skulle ringt visste att det inte behövdes?

Ett förslag på ett alternativt händelseförlopp bara ;)
  • Juronjaure

Det finns inga allmänna regler kring detta eller?

På min vfu:plats (förskoleklass) tror jag att de ringer på första rasten. Om det inte är barn som går själva till skolan, då ringer de mycket tidigare.

• Coca cola light

Jag arbetar som lärare och vår policy är att vi ska ringa senast första rasten. Har jag en resurs i klassrummet ringer jag eller resursen självklart tidigare. Är jag själv kan jag ringa tidigare om jag ser att det är lugnt i klassrummet, men jag avbryter inte en genomgång eller liknande för att ringa.

• Severus

Det kommer endast ett "pling" i mobilen om utebliven närvaro.

Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • cloudberry79

Jag har äldre elever, vi gör endast frånvarorapportering i slutet av dagen. När det gäller mindre barn så förväntar jag mig att skolan ringer någon gång under dagen och frågar ifall jag har glömt att sjukanmäla. Jag vet att lärarna inte kan lämna klassen ensam och ringa föräldrar under lektionen, när det i princip alltid är så att familjen antingen försovit sig eller glömt att sjukanmäla. Om man är orolig för om barnen kommer till skolan kanske man ska följa med dem? Barnen är alltid föräldrarnas ansvar fram tills de lämnats över till skolan eller fritids.

(M)amma till V -07 och E -12
  • craxgard

Nu går jag på högstadiet då, men hos oss får föräldrarna ett sms från dexter, frånvarorapporteringsprogrammet, när en varit frånvarande 10 eller 20 min (kommer inte ihåg vilket av dem) från lektionen.

• missan75

På skolan jag arbetar på ringer vi alla elever som inte dyker upp på morgonen. Det är en F-9 skola.

• missan75

Och ja, skolan ska givetvis ringa även om det inte nödvändigtvis måste vara läraren.

Svar på tråden 9-åring som inte kommer till skolan på morgonen - ska inte läraren ringa föräldern?