• Forumvärd

    Tävling: Franska barn kastar inte mat! Ge oss ditt bästa tips hur du får barnen att äta.

    Franska barn kastar inte mat!
    Det påstås i alla fall i den nya roliga och uppmärksammade boken med samma namn.
    Hur är det med den saken hemma hos dig?
    Kastar dina barn mat eller vägrar att äta och vad gör du i då i så fall för att få ätteläggen att äta?

    Ge oss dina bästa tips på hur du får dina barn att äta t.ex grönsaker, fisk eller annat som ditt barn rynkar på näsan åt.
    Berätta i tråden och var med och tävla om fem exemplar av den här fantastiska boken.
    Tävlingen pågår t.om midnatt den 4/10
    Vinnare utses av en jury från Familjeliv.se
    Lycka till! Solig



    Om boken:
    Varför äter franska barn glatt både grönsaker och fisk? Varför sover de hela natten från att de är bara ett par månader? Och hur kommer det sig att franska föräldrar kan småprata i parken utan att bli avbrutna en gång i minuten? När Pamela Druckerman får sitt första barn bor hon i Paris och hon bestämmer sig för att ta reda på hemligheten bakom den franska familjelyckan. Hon hittar föräldrar som inte höjer rösten, treåringar som själva bakar yoghurtkaka och barn som tränas i tålamod från att de är riktigt små. Pamela inser också att fransmännen har en helt annan syn på vad ett barn faktiskt är. Franska barn kastar inte mat är en personlig och rolig berättelse om Pamela Druckermans liv med man och tre barn. Boken är en bladvändare som kan få vem som helst att vilja flytta till Paris och förvandla sina barn till nöjda, tvåspråkiga finsmakare.
    http://www.rivieraforlag.se/?page_id=123

    8 steg till matglada och självständiga barn:
    http://www.familjeliv.se/Foralder/1.2364650

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-02 10:05
    Hej hej!

    Detta är en tävlingstråd men vill ni debattera så är ni välkomna att göra det men skapa då en egen tråd för det syftet.
    Här är det endast tävlingsbidrag
  • Svar på tråden Tävling: Franska barn kastar inte mat! Ge oss ditt bästa tips hur du får barnen att äta.
  • LoTmamma

    Jag vet att det här är ett uselt tips.... Våra två första barn har alltid ätit utan problem och utan "underhållning" jag har tänkt att man äter för att man mår bra och för att det är gott och det verkar dom också ha fattat från det att dom varit små. Så kommer då vår lilla trea... Och äter ingenting... absolut ingenting, vi har gjort utredningar, han har varit hos dietist och provat mjölkfritt osv osv, inget hjälper...Viktkurvan kommer lägre och lägre ner.... men nu har vi hittat det 17 månader gammal sätter vi han framför teletubbies, och då trycker han i sig köttbullar, i massor   Lär inte vinna något pris för det men mitt tips är ändå, ta, da... Teletubbies !!  

  • MartinaE
    Vitamin skrev 2013-10-02 10:48:15 följande:

    Haha, så gjorde vi också! och hittade på en massa knasiga saker.
    Det tog många år innan barnen genomskådade allt vad vi lurat i dem!

    Nu när de är snart vuxna går vissa maträtter fortfarande under fantasifulla namn som myntades för många år sen!
    Och HägenDaz glass kallas fortfarande mamma-glass, barnen fick extra stoooor glasslåda, mamman fick bara en liiiten (och dyr och mycket godare...)
    Här är Ben&Jerrys mammaglass =) vin=mammadricka =)
  • fluu

    Jaha, här fick medlemmar inte vara kritiska....

    Förutom att låta henne själv styra matintaget och äta själv har jag framförallt inte inställningen att fisk och grönt är något speciellt för barn att äta och att det inte finns någon "barnmat" respektive "vuxenmat".


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • vampyria2
    Moderator skrev 2013-10-02 12:45:21 följande:
    Observera!
    Tråden kommer att rensas. Vill ni diskutera barnuppfostran så får ni starta en separat tråd om det.
    Det här är en tävling.
    Jag blev så trött på alla som går in och gnäller i tävlingstrådarna, jag förstår inte det fenomet, FL ställer upp och gör roliga saker och får bara en massa gnäll i tråd efter tråd, bra att ni rensade Skål
     www.familjeliv.se/Forum-20-178/m71266311.html#replyformanchor
  • MalinEddie

    Vi skippar allt vad puré heter. De får utforska, lära känna och äta maten själva från start. Vi ger dem den mat vi själva äter med vissa undantag när de är mycket små. Vi trugar inte.
    Vi fokuserar på vår egen tallrik när vi äter mat, inte barnens. Vi lagar maten (ibland tillsammans med dem, brukar vara lyckat!) men de tar sig själva och är fullt kapabla att avgöra vad som faller dem i smaken. Vi försöker ha trevligt när vi äter, inte diktera varandras matintag. För oss finns inget som heter barnmat. Våra barn uppskattar en  nasi goreng lika mycket som pannkakor.

    Får man säga att man bara ville svara på frågan men inte är intresserad av boken? Jag står så långt ifrån bokens författare i åsikt och vet varför franska barn "sover" hela natten från 2 månader och inte kastar mat och jag är glad att vi har kommit längre än dem.


    Avskyr CIO-metoder.
  • fröken

    Våra barn är med och lagar mat från grunden, från att de är riktigt små. De smakar på allt och är nyfikna. Redan tidigt får de börja laga lite grejer själv, det kan bli soppa eller en paj. De komponerar recept själva och får känna sig stolta över att fixa käk.
    Att laga och äta mat ska vara roligt! Som hos oss!

  • Juliette F
    MalinEddie skrev 2013-10-02 20:43:50 följande:
    Vi skippar allt vad puré heter. De får utforska, lära känna och äta maten själva från start. Vi ger dem den mat vi själva äter med vissa undantag när de är mycket små. Vi trugar inte.
    Vi fokuserar på vår egen tallrik när vi äter mat, inte barnens. Vi lagar maten (ibland tillsammans med dem, brukar vara lyckat!) men de tar sig själva och är fullt kapabla att avgöra vad som faller dem i smaken. Vi försöker ha trevligt när vi äter, inte diktera varandras matintag. För oss finns inget som heter barnmat. Våra barn uppskattar en  nasi goreng lika mycket som pannkakor.

    Får man säga att man bara ville svara på frågan men inte är intresserad av boken? Jag står så långt ifrån bokens författare i åsikt och vet varför franska barn "sover" hela natten från 2 månader och inte kastar mat och jag är glad att vi har kommit längre än dem.
  • Legume

    Jag brukar, på franskt vis, ge dem en lavett om de inte äter upp sin poisson. Det är nämligen lagligt här i Frankrike.

  • Pappa2006

    Vi har inte givit våra barn någon särskild "barnmat". Jag frågar aldrig om de vill smaka innan, utan lägger upp av allt till både dem och oss. Sedan äter vi föräldrar och berömmer maten, och då så tycker då barnen också att det är gott. De gånger då vi ätit hos bekanta, mor- och farföräldrar eller på dagis, där det av någon outgrundlig anledning skall frågas om allt så äts det mycket sämre. Morfar speciellt är expert på att inleda varje måltid med att "om du inte tycker att det är gott så är det bara att peta åt sidan". NEEEEEJ  Sätt inte idèn i huvudet på dom att det kan smaka illa. Om dom mot förmodan någon gång skulle ogilla en del så blir dom ju inte utan den delen när vi äter samma mat igen, utan då provar vi igen. Alla mina barn älskar mat och att testa nya saker. Är det nytt så är det spännande och dom vill inte missa någonting.

  • Webbredaktör Annelie

    Så nu är resultatet för tävlingen inlämnat. Kul med så många bra tips för hur man får de små att äta.


    Här kommer resultatet!


     


    Finskaflikkan inlägg #2


    Jag har nog haft tur med min son som inte kastat maten, däremot självklart tackat nej efts han inte gillat det eller bara inte varit sugen.
    Har än dock nga tips för att tex få dom att äta mer grönsaker...
    Skär grönsaker i roliga former, stjärnor, hjärtan, runda bollar, ja vilka former som helst som är kul. När man steker ägg kan man använda paprikaringar och knäcka ägget i själva paprikaringen, eller bara använda pepparkaksformar så äggen blir roliga figurer.
    Våga använda kryddor (självklart i lagom mängd och inga starka saker)

    Korv, kött, fisk kan dessutom också skäras i roligare former eller använd pepparkaksformar där oxå.
    Ta okokta spagettistrån och trä igenom köttbullar och koka allt klart. Blir säkert roligare att äta då. Och barnen kan ju hjälpa till också.

    De va allt för nu.


     


    Wilowa inlägg #11


    För det första får barnen själva bestämma hur mycket de vill ha av det som står på bordet. Ibland får de ta själva och ibland får de tala om hur mycket de vill ha. På så sätt tränar vi både språk, motorik och mängduppfattning. Är det något som de vägrar smaka på, så brukar jag lägga en liten "tittbit" på tallriken. De vet att de inte behöver smaka på "tittbiten" om de inte vill och att de får spotta ut den om de inte tycker om. Förvånansvärt mycket slinker ner i magen på det sättet. Är det nåt jag vet att de inte tycker om så lägger jag ingen "tittbit". Jag upplever att det främjar matlusten att de själva får vara med och bestämma.


     


    sophiemedPH inlägg #15


    mina tips är:
    - lägg upp mindre portioner å ta mer än gärna om ifall du vill ha mer.
    - låt barnen vara med i köket å hjälpa till
    - låt barnen vara med å påverka matsedeln / bestämma mat.
    -gör barnet involverat i förberedelse med dukning, skära grönsaker m.m var inte rädd för att låta baren använda köksknivar (givetvis med en vuxens bevakning)
    - använd bra färska råvaror
    - använd hel produkter i maten (inte lätt eller light)
    - ät inte mellis för sent
    - lär barnen bra bords skick & hur man beter sig vid bordet.
    - har ni svårt med grönsaker som barnet inte gillar (som lök, champinjoner m.m) mixa ner det  maten så syns det inte.
    -ta vara på all mat som inte äts upp från kastrullen, gör om till något nytt dagen efter... gör matlådor.
    blir det gröt över, ja då kan du baka bröd på det eller göra grötpudding till mellis med fruk i.
    blir det potatis å kött över då är det en klockren pytt i panna....

    Listan går att göra ofantligt lång.
    vi har nästan inget mat svinn hemma alls

    men jag vill kommentera det ni skriver om boken, det perfekta livet i Frankrike tror jag knappast finns....
    var där på studie besök med jobbet förra veckan å var i en privat förskola/skola å där är det minsann helt annorlunda mot hur vi har det här hemma i sverige.  
    där sitter deras 3-4 åringar å gör pappers stenciler med alfabetet å har hemläxor å böcker för att visa upp vad dom lärt sig. inte mycket till fri lek å alltid pressen på sig att prestera.
    barnen är mycket artiga å väluppfostrade, något vi i sverige borde ta efter.
    många minus efter mitt besök där men även massa plus på andra saker.
    men jag vet att vi tänker helt olika å det är svårt att göra en bra gemförelse med här & där.

    skulle gärna vilja vinna boken å kanske få lite mer tips & råd å lära mig nya + & - 


     


    Martina E inlägg #31


    Vi ljuger! Våra barn får i perioder för sig att de inte tycker om vissa saker. Tex har vi bytt namn på kycklingklubbor till hundben. Ibland säljer de faktiskt extra superdupergoda ärtor på affären. Det är sant, smaka får du se! Specialpotatis för kinkiga barn som smakar extra gott, spindelmannenköttfärs, grönt superäpple med extra muskelkrafter. Magiska ägg osv.

    Lika kul för oss att "blåsa" dom som för dom att äta denna specialmat.


     


    Jowimo inlägg #48


    Bästa tipset att inte gör en sån stor grej av det hela.

    -låt barnen äta själva med skred, gaffel eller händer.
    -låt dom kladda inte vara där och torka hela tiden tvätta av när man är klar istället.
    -vill dom inte äta mer så behöver dom inte.
    -inget småätande mellan måltiderna.
    -ge små portioner och ta om istället (mina barn älskar att säga att dom faktiskt ätit tre eller fyra portioner fast det egentligen normalt skulle varit en portion)

    Utgår från mig själv. Jag äter inte allt och är inte alltid lika hungrig vid alla måltider.

    Man får dock passa sig med min minsting för när hon inte vill ha mer mat tar hon tallriken och kastar den i golvet


     


    Ett stort grattis till er!
    Inboxa mig era kontaktuppgifter så snart som möjligt eller mejla till [email protected], märk mejlet med ”Franska barn kastar inte mat”. Vi behöver det inom en vecka annars går tyvärr vinsten vidare.

    Tack alla som varit med och tävlat!
    Bästa hej Annelie

Svar på tråden Tävling: Franska barn kastar inte mat! Ge oss ditt bästa tips hur du får barnen att äta.