• Skön o mjuk

karriärister borde inte skaffa barn!!

Som rubriken lyder: varför väljer man att skaffa barn om man inte är beredd att göra någon uppoffring eller förändra sina prioriteringar? Har alltid undrat. Barn behöver TID med sina föräldrar. Ordet kvalitetstid är bara strunt. Hur kan det vara viktigare med en god ekonomi framför mer tid med sina barn? Jag vet att vissa behöver jobba heltid om man kanske är ensamstående men har man två inkomster, varför inte jobba mindre och ge barnen mer tid? De barn som har de längsta dagarna på förskolan är dock oftast inte de ensamståendes barn utan just karriäristernas! Och ja, 9- 10 timmar borta hemifrån ÄR sanslöst långa dagar för ett litet barn. Varför inte FÖRST göra karriär om man vill, och SEN skaffa barn? Det är ingen rättighet att skaffa barn, det är ett val som jag tycketr borde innebära att man vill vara med dem- ofta! Sätta sina barn i främsta rummet. Och det gör man inte genom att köpa dem prylar utan genom att ge dem sin närvaro som förälder! Varför vill man att samhället (barnomsorgen, skolan) ska sköta omsorgen och uppfostran av sina barn??

• Svar på tråden karriärister borde inte skaffa barn!!
  • Skön o mjuk
    Teresiat skrev 2013-09-30 14:59:14 följande:
    Jag har aldrig fattat varför det så hemskt att vara på förskolan i 9 timmar? Jag som barn var alltid kvar på dagis sist tillsammans med en annan kompis och vi hade fantastiskt kul! Vi fick extra mellanmål och all uppmärksamhet av pedagogerna.

Att vistas på förskolan går inte att jämföra med att gå och skrota hemma. Barnet måste anpassa sig, skärpa sig ,vara duktig och har krav på sig på ett annat sätt än hemma. Barnet får klara sig mer själv och vara mer " vuxen". Ljudvolym är ofta hög, mkt barn, hög intensitet och stora barngrupper gör att barnet inte kan få sitt egna unika behov tillfredsställt av några fåtal vuxna. Som en liten arbetsdag för barnet.
  • Skön o mjuk
    AnnaSthlm skrev 2013-09-30 12:04:19 följande:
    Är man karriärist om man jobbar heltid? Är det fult att jobba heltid? Eller vara karriärist? Get a life!

Nej det är inte fult att jobba heltid, och man behöver inte nödvändigtvis vara karriärist för det. Läs mitt sista svar så förstår du. Anser inte heller att det är fult att vara karriärist men just det och små barn är sällan en lyckad kombination!! Barnen blir nästan alltid lidande tidsmässigt.
  • modsey
    Skön o mjuk skrev 2013-09-30 17:58:05 följande:

Nej det är inte fult att jobba heltid, och man behöver inte nödvändigtvis vara karriärist för det. Läs mitt sista svar så förstår du. Anser inte heller att det är fult att vara karriärist men just det och små barn är sällan en lyckad kombination!! Barnen blir nästan alltid lidande tidsmässigt.
    jag säger som ovan att det är med lite äldre barn det är mer värt att inte jobba så mycket eller ha ett mer flexibelt jobb.
    Med äldre barn kommer andra förpliktelser som läxor, deras aktivitet i och utanför skolan.
    Förstår inte detta att just de små barnen behöver proppas med tid men att det med äldre barn skulle vara mer ok att jobba mer.

• MrsAlonso

Själv är jag högutbildat ( avslutade dessa studier 2 år innan jag blev grav id) lillans pappa har ett välavlönat jobb och allt var frid och fröjd så länge vi bodde ihop jag jobbade ca 75 % då. Men jag är sen ett år tillbaka själv och min dotter är på förskolan oftast 6.45-17....vi bor i en jättefin nybyggd lägenhet, jag har råd att ta henne på semester 2 ggr per år, hon kan gå och dansa 1 gång/vecka och hon har kläder av bra märken för jag tycker om kvalité. Jag är ledig hela helgerna och ibland nån vardag och då lägger jag all min tid på min dotter.

Jag behöver jobba heltid för att få tillvaron att gå runt och upprätthålla någorlunda levnadsstandard.
    Jag är dotter till en egenföretagare till far och en högutbildad mamma och det är antagligen därför jag också anser att heltidsarbete inte är "fult" oavsett barn eller ej. 
    Min dotter är glad, tillfreds och trygg och jag förstår överhuvudtaget inte ditt resonemang? 
    Visst om man har totalt frånvarande föräldrar som lämnar ansvaret till ex en barnflicka eller föräldrar som prioriterar vinkvällar med vännerna på all sin lediga tid och knappt ser sina barn...men det är ju ändå inte den mest vanliga situationen.

Det finns många barn som är 9-10 timmar på förskolan och de lider inte av det..snarare är det föräldrarnas egna dåliga samvete som talar. Min dotter vill sällan gå hem de dagar jag kommer loss tidigare för hon vill "leka klart" och älskar sin förskola med alla kompisar.
    Det finns väldigt många andra typer av människor som inte borde få skaffa barn ( kan bli en helt annan tråd dock...) heltidsarbetande tillhör INTE den gruppen !
    Dumt, ogenomtänkt och något inskränkt inställning om du frågar mig.
    tack för kaffet. 

• Themis

Yeah yeah, whatever.

Alla pusslar på sitt vis, hade jag inte jobbat heltid så hade jag inte fått samma löneutveckling och jag vill faktiskt inte missa tåget, det är svårt nog ändå för en tjej att få en skaplig lön.

Whenever you get mad, just think of a Tyrannosaurus rex trying to masturbate. /unknown
  • Skön o mjuk
    MrsAlonso skrev 2013-09-30 18:56:18 följande:
    Själv är jag högutbildat ( avslutade dessa studier 2 år innan jag blev grav id) lillans pappa har ett välavlönat jobb och allt var frid och fröjd så länge vi bodde ihop jag jobbade ca 75 % då. Men jag är sen ett år tillbaka själv och min dotter är på förskolan oftast 6.45-17....vi bor i en jättefin nybyggd lägenhet, jag har råd att ta henne på semester 2 ggr per år, hon kan gå och dansa 1 gång/vecka och hon har kläder av bra märken för jag tycker om kvalité. Jag är ledig hela helgerna och ibland nån vardag och då lägger jag all min tid på min dotter. Jag behöver jobba heltid för att få tillvaron att gå runt och upprätthålla någorlunda levnadsstandard. Jag är dotter till en egenföretagare till far och en högutbildad mamma och det är antagligen därför jag också anser att heltidsarbete inte är "fult" oavsett barn eller ej.  Min dotter är glad, tillfreds och trygg och jag förstår överhuvudtaget inte ditt resonemang?  Visst om man har totalt frånvarande föräldrar som lämnar ansvaret till ex en barnflicka eller föräldrar som prioriterar vinkvällar med vännerna på all sin lediga tid och knappt ser sina barn...men det är ju ändå inte den mest vanliga situationen. Det finns många barn som är 9-10 timmar på förskolan och de lider inte av det..snarare är det föräldrarnas egna dåliga samvete som talar. Min dotter vill sällan gå hem de dagar jag kommer loss tidigare för hon vill "leka klart" och älskar sin förskola med alla kompisar. Det finns väldigt många andra typer av människor som inte borde få skaffa barn ( kan bli en helt annan tråd dock...) heltidsarbetande tillhör INTE den gruppen ! Dumt, ogenomtänkt och något inskränkt inställning om du frågar mig. tack för kaffet. 

Du är själv med ditt barn och det är en annan sak. Jag skrev att just ensamstående med barn kan av naturliga skäl få svårt att hinna vara med sina barn på grund av ekonomin. Jag vill säga att 10 timmar på förskola är extremt långa dagar för ett barn hemifrån. Hade du frågat mig så hade jag hellre köpt secondhand och varit med mitt barn mer. Vi är alla olika. Pedagoger på förskolor är ganska ense om att barn generellt inte mår så bra av långa dagar hemifrån. Det är ganska intensivt, prova själv att vara i den ljudmiljön i kanske 8 timmar så får du se. Min åsikt i frågan är allt annat än inskränkt. Det finns otaliga barnpsykologer och barnläkare som är av samma åsikt, och det optimala sägs även vara att barnet börjar på förskola tidigast vid 3 års ålder. Personligen längtar jag ihjäl mig, någon slags beskyddarinstinkt, efter 6-7 timmar och när barnen var ännu mindre så kändes det ännu mer i hela kroppen att det var onaturligt att vara separerad från dem längre stunder.
  • Skön o mjuk

Vad jag vet så är det inte så många barn som går 10 timmar per dag på förskola?

• Skön o mjuk

50 timmar per vecka på förskola? Det är ju mer tid än vad en vuxen spenderar på jobbet på en vecka, på en heltid!

• Tow2Mater
    Skön o mjuk skrev 2013-09-30 22:13:50 följande:
    50 timmar per vecka på förskola? Det är ju mer tid än vad en vuxen spenderar på jobbet på en vecka, på en heltid!
    Inte om du räknar med lunch o restid. Det är ju inte riktigt praktist att hämta upp sitt barn over lunch och sen lämna det på fsk igen for eftermiddagen. Och att lämna på en fks närmare jobbet ger ju mer tid for barnet i bilen/bussen/tåget, är det bättre?
  • ingeborg34

Och hur gör vi med oss somär egna företagare och som inte bara kan "gå ned på deltid"? Borde vi inte heller få skaffa barn?

• Skön o mjuk
    Tow2Mater skrev 2013-10-01 03:23:57 följande:
    Inte om du räknar med lunch o restid. Det är ju inte riktigt praktist att hämta upp sitt barn over lunch och sen lämna det på fsk igen for eftermiddagen. Och att lämna på en fks närmare jobbet ger ju mer tid for barnet i bilen/bussen/tåget, är det bättre?

Jag känner ingen som lämnar så långa dagar, och det är heltidsarbetande som hjälps åt att hämta och lämna jag syftar på. Förutsätter att man är två vuxna. Skulle hellre ta en lite kortare lunch om jag var tvungen att ha mitt barn borta 10 timmar:( Ska jag vara ärlig skulle jag hellre leva på " vatten och bröd" en period än att vara ifrån mitt barn så länge. Då kan man ju säga att barnet BOR på förskolan
  • Skön o mjuk
    ingeborg34 skrev 2013-10-01 06:48:27 följande:
    Och hur gör vi med oss somär egna företagare och som inte bara kan "gå ned på deltid"? Borde vi inte heller få skaffa barn?

Min man är egenföretagare. Jobbar inte mer än heltid. I perioder runt 75%. Som egenföretagare kan man ju ofta styra sina tider lite och kanske jobba igen vissa kvällar? Funkar för många, men inte för alla.
  • WhatIsLife

Jag är 28 år och har inga barn än.
    Satsar på min karriär tills jag vet att jag gör något stort! För mig är det viktigaste i livet att kunna utföra något stort, dö nöjd och veta att jag har gjort avtryck i världen på något sätt.

Off topic. Alla ska vi dö, och att "producera" barn tror inte jag är meningen med livet.... (Nu får jag många upprörda kommentarer kanske.) Jag tror att man blir lycklig av att göra gott och det finns många barn därute som behöver en enorm hjälp. Varför inte ta hand om dem först?
    Nu är jag långsökt, men jag tror att många borde stanna upp i sitt barna-sökande och tänka efter över vad som är viktigt egentligen. 

Ett barn behöver trygghet, lugn och tid att växa upp.

Jag tror inte felet hänger på att barnen är på dagis hela dagarna. Jag tror mycket hänger på allt omkring. Barnen ska aktiviteras hit och dit. De ska spela fotboll, tennis och gärna rida också! 

När jag växte upp så var jag aldrig aktiv i någon förening, lagsport eller liknande. Jag var hemma elkte, eller hos mina kompisar. Det fanns inga måsten, ingen kalender att följa med inplanerade träningar eller matcher. Jag växte upp till en lugn, trygg och stark person som är så tacksam över det fantastiska barndom jag har haft.

Dagens barn måste vara oehört stressade av allt som de ska göra på sin fritid, och sen ska de dessutom prestera i skola och utveckling.

Nej, jag tror på en lugn uppväxt och mognad, vare sig barnen är hemma med mig eller på dagis hela dagarna. Kommer de hem så ska de få en trygg och lugn miljö utan att ha pressen att de ska iväg på nästa aktivitet.

Tänk vad pengar det kostar....tänk vad mycket pengar som föräldrar spenderar på sina barn. Tänk vad många människoliv det kunde rädda.....

Jaja, kanske OT men jag kände bara för att skriva av mig och att ge några en tankeställare.

• 040510

jag e ingen karriär människa ingen utbildning. jobbar mindre än heltid o jag vill ha heltids jobb jag riktigt tok söker nytt jobb helatiden. har stora barn 9 snart 8 minsta 3. tycker det e viktigt att jobba o inte bara va hemma eller jobba för lite. spela ingenroll om man har 2 inkomster livet går ut på att jobba så vad e problemet? man hinner ha den tid för barnen ändå på helger på kvällar. viktigt för barnen träffa andra barn oxå. livet e inte enkelt. det e inte som förr vakna upp!!! 

• 040510

jag blir riktigt less när jag läste ditt inlägg!!! man skaffar inte bara barn o sitter hemma hela dagarna o bara tar handdom barn vad e det för liv egentligen vi e till för att jobba alla behöver väl pengar!!! finns såna som skaffar bara barn helatiden latmaskar som inte vill jobba alls. klart e det mkt jobb med barn oxå menar ej så men pengar inte mkt pengar såna personer tjänar!!!

• Glad i hågen

Jag är egen företagare och tycker att det bästa med det är just att man KAN gå ner i tid och vara mer flexibel när man har en egen verksamhet, jobba hemifrån ibland när barnen somnat och sådär. Självklart måste man ju få skeppet att snurra runt, men det har det hittills alltid gjort och äldsta föddes för snart 9 år sen. Periodvis jobbar jag mer, sen kan jag ta det lugnt ett tag och våra barn har sällan varit på dagis längre än till 3 (fast då har dom en pappa som hämtar tidigt vissa dagar), och fram till i år har jag varit hemma en dag i veckan, innan dess 2 dar i veckan.

• Jojo

Här är professionella människor som vet vad dom talar om. Så slipper vi andra gissa oss fram om vad som är bäst för barn i olika åldrar. Så ni som argumenterar och bryr er om era barn. Titta gärna och fortsätt sedan diskussionen....

Som någon skrev här ovan, som var väldigt nöjd att ge sitt barn märkeskläder... hör ni inte hur det låter? Det är förmodligen absolut det som ditt barn kommer minnas när hen blir stor? Näe, tror inte det. Tror inte heller att det skapar den största tryggheten. 

En undersökning har visat att mer än hälften av medelklassfamiljerna i Sverige tror att det bästa dom kan göra för sina barn är att sätta dom på förskola från 1 års ålder. Själv är jag av den uppfattningen att förskolan inte finns till för barnen. Snarare för oss vuxna så vi kan vara jämställda och jobba heltid båda två. Dock hade det varit skillnad om förskolegrupperna upp till 3 års ålder var en grupp på 6 barn och tre pedagoger, det hade varit toppen! Även detta argument kommer från forskning gjord i USA, där också många stater har infört detta som regel.

Varför måste jämställdheten gå efter en manlig norm? Kan vi inte ge pension till föräldralediga och istället lyfta upp rollen som omsorgsfull förälder som faktiskt formar framtiden, dvs. våra barn (oavsett om mamman eller pappan är hemma). 

Kolla på youtube-länkarna ovan så får ni också lite inputs om varför det är extra viktigt för småttingarna att inte vara ifrån pappa o mamma för mycket. Även om det säkert är en god idé att jobba mindre även under skolperioden. 

Varsågod, lite nya infallsvinklar! :)

www.haro.se för dom som vill läsa mer om barns behov
  • Karriärist

Haha, hysteriskt rolig inställning till karriär! "Varför inte göra karriär först och sedan skaffa barn?" Vid 65 då eller? Eller är det meningen att man bara ska hinna utbilda sig och få en fast anställning (som undersköterska då, förmodar jag) och sedan är det klart för barnproduktion! Jag tycker snarare det är ett problem att inte fler högutbildade skaffar fler barn.

• Vinterankan

Jag är väldigt glad över tat jag har haft föräldrar med bra inkomster som kunnat ge mig både kärlek och materialla ting. Och att jag aldrig behövt avstå dyra aktiviteter som ridning och seglarläger för att de inte haft råd.

Och nu så är jag glad att jag kan ge mina barn samma sak som jag själv fått. Jag bor i ett område fullt av karriärister och om jag ser på min dotters klass så är det väldigt få barn som äter frukost på fritids (max 3 stycken samma dag och ingen alla dagar i veckan) och väldigt få som hämtas senare än kl 16.

Ibland är det utflykter som de vill ha med 1-2 föräldrar på som hjälper till och det slutar med att det är minst 4-5 stycken som följer med eftersom att alla vill. Våra karriärsjobb ger oss helt enkelt bra möjligheter till flex och hemmajobb.

Svar på tråden karriärister borde inte skaffa barn!!