• Louise33

Falsk ägglossning av ovitrelle

För 3 dygn sedan tog jag ovitrelle-sprutan enligt läkares ordination efter vul. Jag har gjort ägglossningstest varje dag sedan dess och fått positivt utslag varje gång. Kan man verkligen lita på att ägglossning sker 24 -48 h efter sprutan. Är det inte så att testet ger utslag så fort kroppen tagit upp medicinen? Bara för att gyn har kunnat se en äggblåsa på 20 mm och ordinerat ovitrelle betyder väl inte det säkert att jag har fått ägglossning?

• Svar på tråden Falsk ägglossning av ovitrelle
  • 3 små hjärtan

Hej! Jag har tagit den äl-sprutan under tidigare försök att få barn. En gång fick jag den utan att det blev någon ägglossning och första gången (med första barnet) fick jag ägglossning och blev gravid. Du kan inte lita på testet, sprutan ger positivt äl-test och positivt gravid-test i upp till 10 dagar. Håller tummarna för att du ändå har ägglossning (kanske har andra symptom?) och blir gravid! Lycka till!

• 3 små hjärtan

Det jag glömde skriva är att man måste ta ett blodprov ett antal dagar efter när äl skulle ägt rum för att säkert gå veta om man haft äl. Prata med din läkare om att ta blodprovet.

• Jag är bara jag

Så stora äggblåsor släpper garanterat ägg. Över 10 mm ska det oerhört mycket till för att de ska tillbakabildas.

• Louise33

Tusen tack för era inlägg! Jag har haft mycket stickningar och värk i magen men tror att det är biverkningar från ovitrelle. Jag ska lägga ifrån mig testerna nu för ett tag! Jag har pco-s så antar att jag inte kan lita på ägglossningstester iaf.

• LängtansBlåaBlomma

Just det, jag tror jag också läst att ovitrelle ger falska graviditetstest och det betyder säkert att de gör äl-test opålitliga också.
    Jag ska fråga min läkare när vi träffas om ovitrelle garanterat ger ägglossning om ett moget äggbblåsa finns. 

• Louise33

Jag har testat clearblue ägglossningstest och de har visat glada gubbar flera dagar i rad nu. Men sen har jag tagit ut teststickan och tittat på strecken i fönstret och då ser man att det ena strecket är svagare så då kanske smiley-gubben luras. Så egentligen kanske andra tester som inte visar enbart streck är bättre för då ser man när själva stegringen när LH-stegringen är som störst.

Svar på tråden Falsk ägglossning av ovitrelle