• Anonym (TS)

Tvist, Gemensam vårdnad, byta dagis?

Pappan till vårat barn vill ha gemensam vårdnad och jag är idag ensam vårdnadshavare och har haft barnet på heltid. Barnet är skriven hos mig och dagis i närheten. Pappan bor i samma kommun men lite längre bort, ca 45 min kommunalt. Om vi får gemensam vårdnad och delat boende kan pappan då kräva att få ett dagis där han bor? När vi dessutom bor i samma kommun. Eller kan han kräva att barnet ska byta dagis för ett närmare honom? Jag vet ju att jag i sådana fall också måste skriva på då men om jag inte skulle göra det? Skulle det få mig att se sämre ut? Jag tycker verkligen inte 2 dagis är förenat med barnets bästa, sen får andra tycka vad de vill

• Svar på tråden Tvist, Gemensam vårdnad, byta dagis?
  • Anonym (Lizz)

Nej det kan han inte kräva. I de allra flesta kommuner är det inte ens tillåtet att ha två förskolor. Bra att pappan vill träffa sitt barn men du behöver inte oroa dig för att barnet skulle tvingas ifrån sin nuvarande.

• ZsaZsa

Nej, att han skulle kunna tvinga igenom det är det minimal risk för. Det finns ingen fördel för barnet.

Håller med dig om att två dagis är illa. :)

• Anonym (TS)

Tack det känns tryggt att höra! Inte nog med att barn måste bo växelvis när föräldrar separerar, att ha 2 dagis också känns ju verkligen inte bra. Känns som barnet inte får någon fast punkt..

• marialarsson1234
    Anonym (TS) skrev 2013-09-28 20:35:48 följande:
    Tack det känns tryggt att höra! Inte nog med att barn måste bo växelvis när föräldrar separerar, att ha 2 dagis också känns ju verkligen inte bra. Känns som barnet inte får någon fast punkt..
    Har ni varit hos familjerätten och diskuterat? De kan hjälpa er med samarbetssamtal.
Svar på tråden Tvist, Gemensam vårdnad, byta dagis?