• Anonym (Tuva)

Är det någon idé att be om hjälp?

Är en tjej på 28 år. Har en enorm barnlängtan men sitter med 30 kg övervikt.  Har försökt bli gravid ett tag men har pco med oregelbunden mens. Givetvis tampas jag varje dag med att försöka gå ner i vikt.

Är det någon idé att ringa gyn och be om hjälp att bli gravid eller kommer de bara be mig gå ner i vikt?

• Svar på tråden Är det någon idé att be om hjälp?
  • Anonym (Tuva)

puff                 

• Anonym (vv)

Förmodligen får ni inte göra en utredning om du har BMI över 30, så är det på de flesta ställen. Kanske finns undantag. Ring och hör vad gränsen går. Dock kommer du inte få pergotime utskrivet med den övervikten. De brukar också ha en gräns på 30-35 högst.

• Anonym (1)

Precis som (vv) skriver så finns det en gräns för vilken övervikt man får ha.

Dessutom brukar man måste ha försökt aktivt att få barn minst 1 år (lite olika där också beroende på landsting).  

Så kolla reglerna som finns på ert Landstings hemsida.     

• Anonym (1)

Du kan ju alltid kontakta dem och berätta hur situationen ser ut. Be om hjälp att hitta en dietist så ser de också att du är samarbetsvillig och faktiskt vill gå ned + att det hjälper dig på vägen att gå ned Glad

• LillaMysan89

Klart du ska be om hjälp! Dom kommer säkerligen säga att du behöver gå ner i vikt, det sa dom till mig då ja hade bmi på över 30 men var aldrig några problem för oss att få hjälp :)

Lyckades dock på egenhand efter 2 år månaden innan pergo start :)

läängtar <3
  • Thotis90

Kan hända att Ni får påbörja en utredning, men att Ni inte kan få någon hjälp förrän du har gått ner i vikt (så var det för en vän till mig. Vi utreddes på samma klinik).

Oförklarligt (och sekundärt) barnlös - hedblom.blogg.se
  • Anonym (40kg)

det är vid såna tillfällen man blir avundsjuk på de överviktiga som ändå blir med barn.. sitter här med 40kg övervikt och försökt bli med barn i snart ett år.. är frisk för övrigt och pigg och aldrig mått dåligt av övervikten. men känns ju inte ljust med hjälpen då.. för det kommer man väl inte få med övervikten :/

• Anonym (Tuva)
    Anonym (40kg) skrev 2013-10-10 09:19:42 följande:
    det är vid såna tillfällen man blir avundsjuk på de överviktiga som ändå blir med barn.. sitter här med 40kg övervikt och försökt bli med barn i snart ett år.. är frisk för övrigt och pigg och aldrig mått dåligt av övervikten. men känns ju inte ljust med hjälpen då.. för det kommer man väl inte få med övervikten :/
    Håller med dig. Man ser de som är större än en själv som har både ett, två och tre barn. Jag har börjat med ProgesterAll som jag läst mycket positivt av många med PCO och övervikt. Har du hört talas om den?
  • Thotis90
    Anonym (Tuva) skrev 2013-10-10 14:19:02 följande:
    Håller med dig. Man ser de som är större än en själv som har både ett, två och tre barn. Jag har börjat med ProgesterAll som jag läst mycket positivt av många med PCO och övervikt. Har du hört talas om den?
    Jag provade ProgesterAll det här försöket (har dock inte PCO och är inte överviktig, men har försökt länge) och inväntar nu mens, som är beräknad om 2 dagar. Slutade med krämen i tisdags.
  • Anonym (Tuva)
    Thotis90 skrev 2013-10-10 14:23:43 följande:
    Jag provade ProgesterAll det här försöket (har dock inte PCO och är inte överviktig, men har försökt länge) och inväntar nu mens, som är beräknad om 2 dagar. Slutade med krämen i tisdags.
    Vad spännande. Har du tagit något gravtest?
  • Thotis90
    Anonym (Tuva) skrev 2013-10-10 15:49:46 följande:
    Vad spännande. Har du tagit något gravtest?
    Nej. Jag avvaktar med det några dagar. Det känns inte som att det är någon idé att testa innan mensen är beräknad (har varit gravid förut och då fick jag negativt på graviditetstestet dagen innan beräknad mens, men positivt två dagar efter beräknad mens).
  • Anonym (Tuva)
    Thotis90 skrev 2013-10-10 15:58:48 följande:
    Nej. Jag avvaktar med det några dagar. Det känns inte som att det är någon idé att testa innan mensen är beräknad (har varit gravid förut och då fick jag negativt på graviditetstestet dagen innan beräknad mens, men positivt två dagar efter beräknad mens).
    Jag har hört att man ska prova med grav-test innan man slutar med krämen då det annars kan bli missfall. Om man går på krämen så ska man smörja sig fram till v.12. Men det blir samma för mig när jag slutar med krämen om lite mer än en vecka. eftersom jag har oregelbunden mens så vet jag inte exakt när den beräknas komma. Men om du visar plus så glöm inte att börja smörja dig direkt.
Svar på tråden Är det någon idé att be om hjälp?