• Anonym (TSförtvivlad)

Soc kommer kanske kräva LVU

Hej! Jag behöver hjälp. Efter att jag födde min dotter (ca 13 månader sedan) fick jag en ganska kraftig depression. Det tillsammans med att jag har svårt att hålla inne med mitt dåliga självförtroende har jag pratat ner mig själv inför bvc (av typen "jag är en sån dålig mamma eftersom jag är osäker på vad min dotter vill, jag är så värdelös, jag är trött, mår dåligt, osv" vilket ledde till en soc anmälan. Jag fick ganska omgående hjälp av bup och en psykolog. Vid mötet med soc möter vi (jag och min man) två bra kvinnor och vi berättar vad som sagts och min man förklarar att jag visst är en bra mamma men att jag har dåligt självförtroende, för höga krav. Utredningen läggs ner men jag får ändå fortsätta att träffa bup och psykolog.   

Det är bara det att för ca två veckor sedan blev jag väldigt upprörd hos psykologen och min destruktiva sida tog över och jag sa att jag tycker att jag är värdelös och sämst när det kommer till dottern och att jag känner att jag sitter i fängelse. Detta ledde till att hon skrev en anmälan till soc. Vid mötet med soc blir min man ignorerad trots hans försök att förklara att jag visst är en bra mamma, vilket jag alltid varit och att anledningen till att jag mår dåligt är mitt dåliga självförtroende och mina höga krav. Soc avslutar mötet med att vi ska förbereda oss för att dottern bör bo i familjehem. 

Jag vill inte det! Hon ska bo hos mig och min man. Jag må tycka att jag är värdelös på insidan men jag tar hand om henne. Alla jag träffat säger att jag är en bra mamma och tycker att jag borde få hjälp med att jobba på självförtroendet i stället för att dottern ska flytta, tycker inte att min psykolog hjälper mig med det. Vad ska jag göra? :( Är helt knäckt. Om de tar henne ifrån mig ... då kommer jag inte kunna leva med mig själv.
    Vad ska jag göra?! HJÄLP MIG!

• Svar på tråden Soc kommer kanske kräva LVU
  • Lindsey Egot the only one

Har ni förskola till barnet? Annars borde ni söka det omgående. Det är ju en form av avlastning så får din man fixa lämning och hämtning så du får vila upp dig samt kan få mer tid att prata med en psykolog.

Du måste ju fokusera på att bli frisk från din depressions. Tala med din psykolog och försök bli sjukskriven.

• Anonym (Mitt jobb)

Jobbar själv på ett behandlings- och utredningshem för barn och familj. Till oss kommer det ofta föräldrar med barn som fått anmälningar och där soc lämnar uppdrag vi ska utreda. Vi arbetar mestadels utifrån bbic (barnens behov i centrum).

Vi ser ofta snabbt vilka behov föräldern/föräldrarna har och vilken form av stöd de kan behöva ha i hemmiljön. Det är sällan barn omhändertas enligt lvu och placerar i familjehem.

Mycket handlar om samarbete, lyssna in ordentligt vad soc förmedlar. Att hamna under utredning behöver inte betyda helvetet på jorden. På mitt jobb får föräldrarna tid över till att landa i situationen, de kan få avlastning om det skulle behövas samt ständig tillgång till samtalsstöd.

• Anonym (ss)
    Anonym (:() skrev 2013-09-25 22:38:26 följande:
    Stackars barn.Jag beklagar att ni båda är sjuka. Men har barnen ingen de kan känna sig trygga och glada med?
    Dom har mormor och morfar, även moster. Dom trivs även jätte bra på förskolan. Det är inte många som skulle tro att barnen har det som dom har eftersom vi alltid sätter dom först. Men det är ju klart att inget barn mår bra av att ha en pappa på sjukhuset och en mamma som knappt orkar städa eller leka.

Men vi har redan gått igenom detta 1 gång och ska även klara det denna gång. 
  • Philippa

Du har två val:

antingen vara på utredninghemmet med dottern ELLER ett LVU....

vad är bäst tycker du?   

• Anonym (privat)

Men sluta gå till den jäkla psykologen som bara anmäler! Och det där utredningshemmet, vad är det för fängelse? Såna här historier gör mig ännu mer säker på att jag endast ska vända mig till privat vård i situationer som har med psykisk hälsa att göra. Värt varenda krona.

• Anonym (:()
    Anonym (privat) skrev 2013-09-26 08:24:35 följande:
    Men sluta gå till den jäkla psykologen som bara anmäler! Och det där utredningshemmet, vad är det för fängelse? Såna här historier gör mig ännu mer säker på att jag endast ska vända mig till privat vård i situationer som har med psykisk hälsa att göra. Värt varenda krona.
    Privata psykologer har samma anmälningsplikt...
    Anonym (ss) skrev 2013-09-26 00:10:46 följande:
    Dom har mormor och morfar, även moster. Dom trivs även jätte bra på förskolan. Det är inte många som skulle tro att barnen har det som dom har eftersom vi alltid sätter dom först. Men det är ju klart att inget barn mår bra av att ha en pappa på sjukhuset och en mamma som knappt orkar städa eller leka.

Men vi har redan gått igenom detta 1 gång och ska även klara det denna gång. 
    Lycka till!

• Philippa
    Anonym (privat) skrev 2013-09-26 08:24:35 följande:

Privata har samma anmälningsplikt som de som jobbar inom landsting och kommun.....
  • lightfish

Din psykolog verkar inte kompetent nog att hjälpa dig. Finns det möjlighet att hitta en annan? Har du någon medicinering? Är du sjukskriven och din man hemma?

Jag lider med dig och vet hur djävligt det kan vara. Jag har efter låååång tid äntligen hamnat på rätt ställe, hos rätt psykolog och får hjälp eftersom jag fick PTSD efter flera nära döden upplevelser.

Stor kram!!

• Anonym (Barnperspektivet)

Men ts, även om det är jobbigt för dig så är inte barnets bästa att ni accepterar utredningshemmet och samarbetar med soc? Det är ju för att du sedan ska få adekvat hjälp och stöd i hemmet. Tänk om de INTE frågat hur du mår,hur skulle det kännas då? Tänk också på de fall där ingen ingripit i tid och där barn farit oerhört illa i hemmet, då är det lätt att förstå att man från myndigheters sida tar det säkra före det osäkra.

Det är bra att du berättat hur du mår så att ni kan få hjälp. Men det känns som att det från början egentligen var mest ett rop på hjälp för din egen del och att du kanske inte räknat med att det skulle involvera dottern 

• Anonym (privat)
    Philippa skrev 2013-09-26 08:58:52 följande:

Privata har samma anmälningsplikt som de som jobbar inom landsting och kommun.....
    Den psykolog jag haft kontakt med har inte ens mitt personnumer. Lycka till med att anmäla något då.
  • Anonym (:()
    Anonym (privat) skrev 2013-09-26 10:40:31 följande:
    Den psykolog jag haft kontakt med har inte ens mitt personnumer. Lycka till med att anmäla något då.
  • Lindsey Egot the only one
    Så du menar att psykologen jobbar svart?

Alla ska journal föras för patientsäkerheten.

Är du ens söker att det är en legitimerad psykolog du går hos.
  • Philippa

Tvivlar på att det är en riktigt utbildad psykolog som du går hos.....
  • minimoj01
    Anonym (Mitt jobb) skrev 2013-09-26 00:04:59 följande:
    Jobbar själv på ett behandlings- och utredningshem för barn och familj. Till oss kommer det ofta föräldrar med barn som fått anmälningar och där soc lämnar uppdrag vi ska utreda. Vi arbetar mestadels utifrån bbic (barnens behov i centrum).

Vi ser ofta snabbt vilka behov föräldern/föräldrarna har och vilken form av stöd de kan behöva ha i hemmiljön. Det är sällan barn omhändertas enligt lvu och placerar i familjehem.

Mycket handlar om samarbete, lyssna in ordentligt vad soc förmedlar. Att hamna under utredning behöver inte betyda helvetet på jorden. På mitt jobb får föräldrarna tid över till att landa i situationen, de kan få avlastning om det skulle behövas samt ständig tillgång till samtalsstöd.
    avlastning vad innebär det?? sällan barn omhändertas?? Den sidan av soc har jag aldrig sett.
  • Anonym (insatt)
    Och då undrar man vad det är för psykolog som inte fullgör sin lagliga journalföringsplikt!!?? Seriöst?? -not!!
Svar på tråden Soc kommer kanske kräva LVU