• livsmonstret

10 måsten i din garderob

Jag är en tjej som klär mig väldigt tryggt och säkert. Ett par jeans, en t-shirt eller ett linne samt en luvtröja över. Jag går nästan alltid i ett par sneakers. Detta var min tonårsstil och har inte vågat ändra den sen dess. Jag har problem med att ändra på mitt utseende på grund av att bekanta påpekar och ler på ett för mig otrevligt sätt för minsta lilla ändring.

Jag är nu 25 år gammal och tänkte då att det nu får vara nog med min osäkra personlighet när det gäller mitt yttre! Jag VILL klä mig kvinnligare och snyggare. Jag är en kvinna med väldigt snygg kropp, som jag borde och vill visa upp.

Vad är dina 10 "måsten" plagg i din garderob? Vad borde jag tänka på som "nybörjare" när det gäller mode? Jag är student, så kläderna kan inte vara för dyra i dagsläget. Jag är 166 cm lång och väger 53-54 kg.

Skicka gärna med länkar på exempel och tips på var man kan hitta just dina favoriter! :)

• Svar på tråden 10 måsten i din garderob
  • TeresB

Zara har helt ok budget alt. Bor du i Sthlm el Gbg finns lager 157 om man vill fynda Acne, whyred mm. Tror det bästa är att våga prova det oväntade.

• livsmonstret

Tack för era tips! :) Bumpar lite i tråden för att se om det är någon som vet vart jag kan hitta stövlarna jag pratade om i inlägg #22? Har letat som en galning känns det som, men kan inte hitta dem. Börjar undra om jag bara har drömt om dem? ;)

Jag har funderat lite på att börja lugnt med stilförändringen. Att börja med att köpa en snygg sjal/scarf (vad är skillnaden?). Jag tror jag börjar med att köpa lite från HM, för att inte riskera att köpa något dyrt och sen komma på att jag inte mår bra i kläderna. Sen när jag börjar hitta min stil går jag över till mer kvalitetskläder som kanske kostar några kronor mer ;)

Tänkte kanske ha en ljus sjal som inte heller sticker ut för mycket i färgen. På så vis kommer jag kunna ha den till alla kläder och färgkombinationer. Dock vill jag ha en ljus, eftersom jag har en tendens att bara ha mörka
    kläder på mig. Då kan det bli en kontrast ändå? Vad tror ni? Har funderat på denna från HM. Tycker att den passar in i min beskrivning.

Vad tror ni? :)

• MissKali
    livsmonstret skrev 2013-10-01 17:57:19 följande:
    Tack för era tips! :) Bumpar lite i tråden för att se om det är någon som vet vart jag kan hitta stövlarna jag pratade om i inlägg #22? Har letat som en galning känns det som, men kan inte hitta dem. Börjar undra om jag bara har drömt om dem? ;)

Jag har funderat lite på att börja lugnt med stilförändringen. Att börja med att köpa en snygg sjal/scarf (vad är skillnaden?). Jag tror jag börjar med att köpa lite från HM, för att inte riskera att köpa något dyrt och sen komma på att jag inte mår bra i kläderna. Sen när jag börjar hitta min stil går jag över till mer kvalitetskläder som kanske kostar några kronor mer ;)

Tänkte kanske ha en ljus sjal som inte heller sticker ut för mycket i färgen. På så vis kommer jag kunna ha den till alla kläder och färgkombinationer. Dock vill jag ha en ljus, eftersom jag har en tendens att bara ha mörka
    kläder på mig. Då kan det bli en kontrast ändå? Vad tror ni? Har funderat på denna från HM. Tycker att den passar in i min beskrivning.

Vad tror ni? :)
    Jag svarar ang stövlarna då jag är egentligen helt som dig, hopplös när det kommer till kläder ;) MEN jag har ett par liknande stövlar, inte lika rynkiga utan mera raka, som har ett jätte snyggt mönster på insidan så man kan välja lite, lite högre helt svara, lite lägre med grått mönster upp till :). Men iaf, jag köpte mina hos zalando i våras. Ska se om jag hittar dom, återkommer :)
  • Moi 1
    mteriksson skrev 2013-09-26 18:52:21 följande:
    Skjortan i bild köpte jag på polos hemsida för halva priset! Super snygg och ett perfekt basplagg med det där lilla extra. Du kan ha den var som helst. På en finare middag, på ett finare ställe, under kavaj eller med vanliga jeans en vardag.  Har ett flertal av samma skjorta i olika färger. Dom håller år ut och år in.... Likadant med T- shirten här....  

Lite ot men om du beställde till en adress i Sverige, hur gick det till? Har försökt ett antal misslyckade gånger.
  • nkw

Satsa på kvalité, ALLTID! Köp hellre riktig kvalités tröja än att köpa 10 för samma pris på typ H&M. Då kan man alltid sälja det vidare om man vill ha något nytt tex. 

1. BRA BASIC. Underkläder som sitter bra och framhäver din kropp på ett fint sätt. Sköna strumpor/strumpbyxor av bra kvalité det tjänar man på i längden. Sist men inte min bra undertröjor tex linnen och kortärmade/långärmade i bra och fina material. Fungerar till allt, typ jeans och vit tshirt eller kjol, linne och en kofta över. Skjortor i bra modeller och material.

2. Välsittande jeans

3. Den lilla svarta

4. En svart kostym, fungerar till det mesta. Finns knappast något snyggare än en välsittande kostym

5. Marinblå och grå kavaj

6. Svarta och marinblåa byxor

7. Kashmir tröjor/koftor

8. En snygg välsittande  jacka 

9. Fina myskläder

10. Snygg sjal, mössa och handskar

Klocka och örhängen och handväska av bra kvalité tycker jag också är viktigt i en garderob! 
    Skor av bra kvalité är väldigt viktigt, skit i fula ankelstövlar som ser ut som något man fyndat på skopunkten. Utan satsa på kvalite och klassiska modeller!!

Handla på rea och outlet om du inte kan köpa kvalitetskläder för ordinarie pris! Lycka till :)

• Josephine96

Jag har lite samma problem, har klätt mig i mörk luvtröja, mörkblå jeans, långt linne och svarta sneakers i typ 5 år och jag HATAR det. Det första jag ändrade var att jag började ha svarta skinnyjeans. Sedan köpte jag vita converse istället för svarta (nästa par får nog bli mörkröda!). Köpte en massa stickade tröjor vilket är sååå mycket skönare än hoodies! Köpte ett par vinterboots med nit-detaljer vilket jag aldrig har vågat göra förut. Till sommaren tänker jag köpa lite blusar och lösa t-shirts, tror det blir snyggt under skinnjackan :) Kanske vågar man sig på att ändrade håret lite också...

• livsmonstret
    Josephine96 skrev 2013-10-30 11:55:03 följande:
    Jag har lite samma problem, har klätt mig i mörk luvtröja, mörkblå jeans, långt linne och svarta sneakers i typ 5 år och jag HATAR det. Det första jag ändrade var att jag började ha svarta skinnyjeans. Sedan köpte jag vita converse istället för svarta (nästa par får nog bli mörkröda!). Köpte en massa stickade tröjor vilket är sååå mycket skönare än hoodies! Köpte ett par vinterboots med nit-detaljer vilket jag aldrig har vågat göra förut. Till sommaren tänker jag köpa lite blusar och lösa t-shirts, tror det blir snyggt under skinnjackan :) Kanske vågar man sig på att ändrade håret lite också...
    Modigt! Skönt när man vågar ta steget att börja förändra sin stil! :)

Jag har nu köpt in en svart, liten, tight klänning som jag fullkomligt älskar! Klänningen har ingen speciell urringning, men eftersom den är helt efter figuren är det ändå sexig. Jag har bara använt den på en fest och på en middag med sambon, hittills ;) Jag köpte den där röda koftan från HM, och trivs superbra i den! Problemet är snarare att jag inte har någon snygg topp att ha under, blir nästa inköp! Jag köpte en skarf, som jag inte har använt så mycket än, tyvärr! Har många snygga jeans sedan tidigare i olika färger (svarta, mörka, ljusa) som är i modellen skinny, så det får duga tills ekonomin inte säger stopp längre.

Jag känner mig ganska lost när det kommer till skor, faktiskt. Förut gällde endast höga sneakers, men har nu börjat leta efter snyggare och kvinnligare skor. Men när jag tittar runt så är det alltid något som inte riktigt är bra med skorna... vet inte vad det är för fel på mig! Ge mig gärna tips på skor som är bekväma, men snygga! :)
  • Josephine96
    livsmonstret skrev 2013-10-30 14:32:12 följande:
    Modigt! Skönt när man vågar ta steget att börja förändra sin stil! :)

Jag har nu köpt in en svart, liten, tight klänning som jag fullkomligt älskar! Klänningen har ingen speciell urringning, men eftersom den är helt efter figuren är det ändå sexig. Jag har bara använt den på en fest och på en middag med sambon, hittills ;) Jag köpte den där röda koftan från HM, och trivs superbra i den! Problemet är snarare att jag inte har någon snygg topp att ha under, blir nästa inköp! Jag köpte en skarf, som jag inte har använt så mycket än, tyvärr! Har många snygga jeans sedan tidigare i olika färger (svarta, mörka, ljusa) som är i modellen skinny, så det får duga tills ekonomin inte säger stopp längre.

Jag känner mig ganska lost när det kommer till skor, faktiskt. Förut gällde endast höga sneakers, men har nu börjat leta efter snyggare och kvinnligare skor. Men när jag tittar runt så är det alltid något som inte riktigt är bra med skorna... vet inte vad det är för fel på mig! Ge mig gärna tips på skor som är bekväma, men snygga! :)
    Jag har också lite problem med skor, jag går i skolan men är även lärling på ett hotell så det måste funka på båda ställerna vilket är svårt! På mina gamla boots så hade jag en liten klack (inte alls hög) men de känns ändå lite ostadiga. På mina nya boots (som jag inte använt riktigt än) är det en kilklack istället vilket jag har hört ska vara mycket stadigare och bekvämare än vanlig klack, så det kanske vore något för dig? :)
  • Blind Urmakare

Mina måsten
    1. Svart polotröja
    2. Mörka jeans
    3. svarta strumpbyxor
    4. En tjock långkofta
    5. Underkläder i bomull
    6. Vit blus med knytdetalj
    7. En svart kostym
    8. En svart Prada väska Skrattande
    9. Sneakers som varit med 5 år och passar perfekt
    10. Svarta pumps.