• TimsMamma

snart 1 år matschema

Hej, hur äter era små? Min lille äter så här:
    Kl. 6-7 älling
    Kl. 8 frukost, smörgås med ost/skinka/leverpastej, fil eller ytterst lite gröt, ibland ägg och vatten till.
    Kl.10 en banan
    kl. 11-12 lunch, korv/köttfärsås/köttbullar eller annat som serveras. En liten portion ibland lite puré till efterrätt.
    Kl. 14 mellanmål, en smörgås och vatten
    Kl. 17 middag, det som serveras
    Ibland välling innan han somnar vid 19. Han dricker även välling ibland efter mellanmålet...

• Svar på tråden snart 1 år matschema
  • Dr to be

Oj! Rent spontat känner jag - oj vad mycket han äter. Men alla barn är olika-som tur är Vid 1-års ålder åt vår dotter typ såhär: 08-frukost - smörgåsbitar/fruktpure/mjölk/gröt (beroende på humör). 11/11.30- lunch alt mellis beroende var vi befann oss och vad vi gjorde. Hemlagad mat med fruktpure till efterätt. 14-15- mellis alt lunch. Frukt och mjölk eller smörgås och mjölk. 18.30-kvällsmat. Samma som lunch. Vår tös har dock aldrig varit matglad. Ratade ersättning från 6mån, välling från 10mån. Egentligen har hon aldrig ätit gröt heller...

• Masken84

Oj vad han äter!

Min son åt välling när han vaknade ca 7.00
    Sen vid 8-9 gröt
    Lunch vid 12 husmanskost
    14.30 mellis typ av frukt och vatten
    17.00 middag
    19.00 välling

Sen fick han riskaka när han typ ville han älskar ridkakor!!

• Anonym (Visan)

Min tjej brukar äta så här, nyss fyllda ett:

8-9 frukost - gröt! ev fruktdessert.

11-12 lunch, burk eller hemlagad mat, frukt till dessert. Alternativt en flaska ersättning om hon är på tok för trött för att äta. 

15tiden lunch om det blev flaska tidigare. Annars en liten flaska eller bananplättar, smörgås eller liknande.

17.30 middag. hemlagad eller burk

20snåret - gröt

Ibland behöver hon en flaska ersättning att snutta på innan hon kan somna. Brukar inte vara så mycket som behövs dock. 

Vi har valt att hoppa över vällingen och istället köra ersättning på dom ställena. Tänker mig att det är nyttigare. 

• Sweet life

Vi plockade bort förmiddagsmellanmålet för att han skulle äta mer till lunch. Han åt en pytte portion.

Så han åt såhär vid ett år:
    Välling direkt när han vaknade vid 6-7
    8.00 frukost med macka
    11.30 lunch det som resten av familjen åt
    när han vaknat från middagsluren frukt
    16.30-17.00 middag samma som familjen
    19.00 välling. 

• Lilleplutt

Han är snart ett år: frukost 5.30 gröt vatten .

Mellanmål 8.30 yoghurt och macka

Lunch 11.00 lagad mat

Mellanmål 14.30 gröt

Middag 18.00 lagad mat

• Dr to be

En nyfiken fråga- ni som ger era barn välling när de vaknar och frukost någon timme senare, äter de mycket frukost. På den tiden vår dotter åt välling så var vällingen frukost. Det fanns inte en chans at hon skulle äta något mer på morgonen.

• Sweet life
    Dr to be skrev 2013-09-25 14:10:40 följande:
    En nyfiken fråga- ni som ger era barn välling när de vaknar och frukost någon timme senare, äter de mycket frukost. På den tiden vår dotter åt välling så var vällingen frukost. Det fanns inte en chans at hon skulle äta något mer på morgonen.
    Frukosten är mer för den sociala biten. Han tuggar på sin macka, pratar med oss, tar någon tugga till osv. Så egentligen behöver han den inte.

Men på förskolan äter han tydligen som en häst till frukost trots välling 1-2 timmar tidigare.... 
  • Lovisblomman

Min tjej är 14 mån.

06,00 gröt med fruktpure
    10,00 macka/rån med leverpastej/ost/smör och lite frukt yoghurt
    12,30 lunch i form av plockmat el burk
    15,00 mellis en liten smörgås
    16,30 våran mat, el gröt
    18,30 välling i sängen

• TimsMammaTS

Hej, jag igen, tack för era svar! Han äter ju inte jättemycket varje mål, haha. Men han är matglad. Det här med vällingen, han äter päronvälling (fullkorn) och blir lite lagom mätt. Han kan lätt äta ett par smörgåsar till frukost en timme senare. Han är som natt och dag från mitt första barn som åt lite och var noga med vad han åt. Han åt dock burkmat ibland vilket vår 1-åring ratar. Det är väl bra, men när han var lite yngre hade det varit skönt att bara värma upp en burk om man var ute med bilen på resa ex. Nu kan han ju äta samma som oss så det är riktigt skönt. Ni som har två barn eller fler, visst är det stor skillnad med andra barnet? Med första gjorde jag grytor, långkok och mixade allt till puré. Med vår andra fixade jag plockmat och mixade inget, möjligtvis mosade jag banan första gångerna han åt det, men sen fick han små bitar. Det är väl det som gör att han är mer matglad, han får plocka och äta själv!

Svar på tråden snart 1 år matschema