• annelie julimamma

Sluta med blöja

Snälla hjälp. Min son är 3 år och 3 månader och jag vill att han ska sluta med blöja men vet inte hur.
    Han vägrar ta på sig kalsonger, han vägrar pottan och toan hemma. På dagis går det bra sen ngn vecka tillbaka. Visst händer olyckor men han anv. Kalsonger ibland och går på toan. Vill inte tjata och göra fel för att påverka honom negativt. Har testat klistermärken. När jag hämtar honom och han inte har blöja kissar han på sig hemma i och med att han inte vill sätta sig på pottan el toan. Han är väldigt framåt med talet och utvecklingen så det går verkligen prata med honom men han är så bestämd. Tacksam för tips

Sluta m blöja
  • Svar på tråden Sluta med blöja
  • fesun

Jag lessnade på blöjor en dag och sa att de var slut. Första dagen hände det typ tusen olyckor, andra dagen bara några och nu efter några månader nästan aldrig. Jag var dock redo att ge upp före lunch första dagen ;) Testa att fortsätta låta honom vara utan blöja, det gör väl inte så mkt om det händer nån olycka? Blir det inte bättre efter några dagar kanske det är dags att byta strategi.

• annelie julimamma

Fesun - olyckor gör inget men han vägrar vara utan hemma. Har oxå sagt att blöjorna snart är slut men känner att han kanske behöver på natten, el gick ni all in och körde utan då med?

• tilj75

Säg att de är slut och sluta helt. Bädda med kisslakan i sängen och ha ombyte redo för snabbt byte på natten. Väck ev när ni lägger er för att ta upp och kissa "i sömnen".
    Framförallt, ta ett beslut och följ det! Jobbigt men bra för alla i längden.

• fesun

Vår son va utan på natten också i början. Han kissar inte på natten men när han vaknar på morgonen är han så förvirrad att han knappt vet vart han är och hinner inte komma på att han ska gå på toa så då kom det i sängen. Efter ett tag fick ha blöja på natten igen, utan problem. Han vill helst va utan på natten också men vi vill inte måsta kliva upp 5 och sitta å vänta tills han vaknar å hjälpa honom till toan ;) Håller med föregående talare, ta ett beslut och stick to it, åtminstone ett par veckor. Funkar det inte då så pröva nåt annat. Men tror att det generellt är bättre att sluta helt än att ibland ha blöja och ibland va utan! passa på nu innan det är overallsäsong;)

Svar på tråden Sluta med blöja