• madelenee

Torsk (Svamp)

Hej.
    Min lilla tjej har fått svamp i munnen, fick rådet av BVC att badda med Vichy-vatten.
    Men grejen är den att det har spridit sig till mina bröstvårtor. Har världens ångest inför varje amning, då det gör så himla ont.
    BM pratade på att det fanns nån kräm receptfritt på apoteket man kunde smörja bröstvårtorna med, men kom på nu att jag aldrig fick namnet på den.
    Är det någon som vet vad den heter? Och finns det någon som varit i samma sits, som har några tips. Jag gråter mig igenom början av varje amning.

• Svar på tråden Torsk (Svamp)
  • Elalwa

Åh, hjälp, jag hade precis samma! Det var jättejobbigt - men det gick över!

Jag baddade med vichyvatten. En bomullstuss per bröstvårta så att det inte skulle sprida sig och med tops i barnets mun. Före och efter amning, varje gång.

Jag smörjde också in mig själv med den här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=237746 mellan amningarna. Viktigt att torka bort innan amning, så att du fortfarande luktar och smakar "du".

Sedan - min bästa räddning som de aldrig berättar om på bvc: http://shop.alltforforaldrar.se/philips-avent-brostvartsskydd-standard-2-pack.html

Såna här hade jag på mig under amning. Avlastade och tog helt bort smärtan. Om jag inte fått tips om dem hade jag nog givit upp. När bröstvårtorna sedan läkt kunde jag ta bort dem igen.

Lycka till! 

• malinbz

Canesten fick jag smörja med efter rekommendation av läkare. Viktigt att tvätta bort innan amning dock!

• Koala

Åh, vet hur jobbigt det är!
    Baddade också med vichyvatten, luftade bröstvårtorna så mycket jag kunde.
    Smorde in dem med en jättebra salva; purelan. Köpte den på babyproffsen men tror den finns på Apoteket också.
    Pratade med amningsmottagningen på sjukhuset som ville skriva ut svampmedicin om det inte blev bättre, som tur var gick det sen över.
    Lycka till, det blir bättre.

Svar på tråden Torsk (Svamp)