• anitaq

Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...

Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda (max en vecka gamla), hur mycket har de fått i sig under ett amningstillfälle?
    Vi tog en amningsvikt igår på amningsmottagningen eftersom jag hade för lite mjölk till vårt första barn. Efter 25 minuters amning hade han gått upp 30 gram. Detta låter jättelite? Barnmorskan sa att det skulle jag vara nöjd med, de behöver inte så mycket i början.
    Läste nånstans att för att få reda på ungefär hur mycket bebisen "ska" äta vid varje mål så tar man vikten / 10 + 200ml / hur många amningstillfällen per dygn. Sonen väger 3350 gram / 10 = 335+200=535. Igår åt han 10 gånger under dygnet, så det blir 54 ml / måltid.

Är 30 ml per måltid okej? Han hade gått upp 40 gram på fyra dagar.

• Svar på tråden Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...
  • skogsvitter

Även om mjölken runnit till (vilket inte är så vanligt när de är så pass nyfödda) så kan inte räkna så att utgå ifrån ett snitt och tänka att 30 är för lite bara för att medel är högre, de äter olika mycket varje gång! Hon kunde ju lika gärna ha fått i sig 70 ml vid nästa tillfälle. 

Om sköterskan säger att du ska vara nöjd och inte oroa dig så lita på det! Oro och stress är vad som gör att mjölk sinar till slut...

Förövrigt tycker jag att 30 ml låter helt rimligt för en precis nyfödd, mer än så gav inte vi när vi koppmatade på BB heller. Som sagt, man måste ju naturligtvis räkna med att bröstmjölken faktiskt inte ens har kommit igång när de är så små för de allra flesta. Men de är skapta för att klara sig på små mängder tills mjölken rinner till ordentligt.

• anitaq

Ne, jag vet att jag inte borde oroa mig än men jag vill verkligen inte att det ska bli som med första barnet. Då visste vi iofs inte vad det var för fel, varför hon skrek dygnet runt i fyra veckor, innan det uppdagades att jag inte alls hade så mycket mjölk så det räckte.

Den gången tog vi också en amningsvikt när hon var drygt en vecka gammal, och det skiljde 30 gram även då. Det är därför jag frågar om 30 gram är bra eller inte.

• anitaq

Sen behöver jag tips på hur jag får honom att äta effektivare och inte somna vid bröstet!

Jag kittlar, ruskar, pillar, pratar men han somnar ändå! Jag byter blöja och rapar innan jag byter bröst.

Han tar några tag sen småsnuttar han i typ en minut innan han tar några tag till. Kan man få dem att äta effektivare?

• skogsvitter
    anitaq skrev 2013-09-25 14:00:15 följande:
    Sen behöver jag tips på hur jag får honom att äta effektivare och inte somna vid bröstet! Jag kittlar, ruskar, pillar, pratar men han somnar ändå! Jag byter blöja och rapar innan jag byter bröst. Han tar några tag sen småsnuttar han i typ en minut innan han tar några tag till. Kan man få dem att äta effektivare?

Det du beskriver (effektivt en kort stund med snuttande pauser emellan) är normalt amningsmönster för en nyfödd. Det är så de "ska" göra enligt bokexemplet så småningom äter de mer effektivt, när de blir äldre!
  • pigglet

Ett sätt att hålla dem vakna längre är ju att klä av dem före amningen.
    Man kan också massera i handflatan. Och stryka med ett finger under hakan när de slutar suga. 

• anitaq
    skogsvitter skrev 2013-09-25 20:57:22 följande:
    Det du beskriver (effektivt en kort stund med snuttande pauser emellan) är normalt amningsmönster för en nyfödd. Det är så de "ska" göra enligt bokexemplet så småningom äter de mer effektivt, när de blir äldre!

Ja men då så! :)
  • cosinus

När min son var 3 dagar var han tvungen att komma upp i 30 gram för att vi skulle få åka hem från BB.

För att lyckas med den manövern tog jag på mig en sjal och gick konstant runt i 3-4 timmar för att han inte skulle vakna för jag insåg att skulle han dra i sig så mycket (han var liten och vägde bara 2.5 kg) så kunde han inte äta en gång i timmen som han annars gärna gjorde (då låg han kring 10-15 g).

Så han kom precis över 30 gram efter dessa 4 timmar och vi fick åka hem och jag var aldrig orolig att det var för lite. Han mådde ju bra.

Svar på tråden Ni som tagit amningsvikt på era nyfödda...