• Anonym (Bara överviktig?)

Prolaktinom??

Hej!
    Jag hade min senaste mens för 100 dagar sedan, och jag har haft värmevallningar deluxe i 2,5 månad. Har ringt kvinnokliniken, vilka har vänligt meddelat att  det beror på min övervikt och om jag går ner i vikt så kommer den tillbaka (mensen försvann dock då jag just börjat gå ner några kilon i vikt?).
    Har haft huvudvärk dagligen i ett par veckor, och i går upptäckte jag att det läckte "mjölk" från brösten (slutade amma för 8 månader sedan och har inte haft mjölk sen dess). Googlade och hittade "Prolaktinom". Hittade även fler symtom som stämmer in på mig, som nedsatt minne och koncentrationssvårigheter.
    Nu till frågorna: Ni som fått diagnosen, hur började det? Hur fick ni diagnosen, sökte ni för mensrubbningar eller dyl?
    Man känner sig hypokondrisk om man söker till VC med en färdig diagnos Rynkar på näsan
    Hjälp tack!

• Svar på tråden Prolaktinom??
  • Ramborg

Jag sökte för utebliven mens. Hade länge ätit Cerazette och mensen hade varit borta. Detta är en känd biverkning av dem så jag tänkte inte mer på det. När jag slutade med pillrena kom mensen inte tillbaka. Då gick jag till gyn, inte vårdcentral. Efter ett enkelt blodprov konstaterade de att prolaktinnivån var för hög och remitterade mig till endokrinolog. Efter diverse undersökningar konstaterades prolaktinom. Jag fick medicin (pravidel). När jag tar medicin så att prolaktinnivån är rätt kommer ägglossningscykeln igång och jag har då inte svårt att bli gravid. Har en dotter på två år och väntar barn igen. Prolaktinom ska vara den vanligaste hormonsjukdomen hos kvinnor, läste jag någonstans, men ändå känner vårdcentralen knappt till att den finns.

Ett enkelt blodprov kan konstatera om du behöver utredas. Är det prolaktinom så är det inte så farligt, med rätt hjälp kommer du kunna bli mamma!

Leta upp stora prolaktintråden här på FL, där finns fler som har sjukdomen. Jag ska puffa upp den så du kan hitta den.

42.
  • Anonym (Bara överviktig?)
    Ramborg skrev 2013-09-24 09:01:14 följande:
    Jag sökte för utebliven mens. Hade länge ätit Cerazette och mensen hade varit borta. Detta är en känd biverkning av dem så jag tänkte inte mer på det. När jag slutade med pillrena kom mensen inte tillbaka. Då gick jag till gyn, inte vårdcentral. Efter ett enkelt blodprov konstaterade de att prolaktinnivån var för hög och remitterade mig till endokrinolog. Efter diverse undersökningar konstaterades prolaktinom. Jag fick medicin (pravidel). När jag tar medicin så att prolaktinnivån är rätt kommer ägglossningscykeln igång och jag har då inte svårt att bli gravid. Har en dotter på två år och väntar barn igen. Prolaktinom ska vara den vanligaste hormonsjukdomen hos kvinnor, läste jag någonstans, men ändå känner vårdcentralen knappt till att den finns.

Ett enkelt blodprov kan konstatera om du behöver utredas. Är det prolaktinom så är det inte så farligt, med rätt hjälp kommer du kunna bli mamma!

Leta upp stora prolaktintråden här på FL, där finns fler som har sjukdomen. Jag ska puffa upp den så du kan hitta den.
    Tack!
Svar på tråden Prolaktinom??