• Lottapotta08

hur räkna veckor för utvecklingssprång - född i v42?

Hej,
    Jag har boken Växa och upptäcka världen samt appen the wonder weeks för jag vill se var min son befinner sig och hjälpa honom på traven lite när han är i ett utvecklingssprång.
    Jag undrar om det är någon som har koll på från vilket datum man ska räkna: bf eller verkligt förlossningsdatum? Sonen är född 16 dagar efter bf så det skiljer ju en del i så fall.
    Tacksam för er input!

• Svar på tråden hur räkna veckor för utvecklingssprång - född i v42?
  • Dixie

Man räknar väl alltid på bf, om de inte är mycket förtidigt födda.

• Dixie
    Dixie skrev 2013-09-23 22:31:08 följande:
    Man räknar väl alltid på bf, om de inte är mycket förtidigt födda.

Nu måste jag förtydliga mig själv, menar att man räknar från dagen de föds!
  • Lottapotta08

Ok, tack för svar! Sonen har betett sig precis som om han är i ett språng ikväll men är mitt emellan två språng om man går på hans födelsedag. Om jag däremot går på bf så är han precis i språng fyra...

• Ellie

För oss har det stämt väl med bf. Jag tror det står någonstans i boken att det är bf som gäller om barnet är fött för tidigt, men det borde gälla även om man gått över tiden. Jag har alltid räknat på två sätt; bf och födelsedagen... för att vara på den säkra sidan :)
    Om du tycker att bf stämmer bättre än hans födelsedag, fortsätt räkna på det.

• skogsvitter

Det står i boken att man räknar om även om barnen är överburna. Du drar alltså bort 2 veckor så att du fåt datumet gör bf att utgå ifrån. Variationer förekommer såklart ändå, men bf ska alltid vara utgångspunkten. 5-veckorsfasen beräknar du alltså komma redan när bebisen är 3 veckor gammal osv.

• skogsvitter
    Dixie skrev 2013-09-23 22:31:59 följande:
    Nu måste jag förtydliga mig själv, menar att man räknar från dagen de föds!

Tvärtom faktiskt när det gäller utvecklingsfaserna
Svar på tråden hur räkna veckor för utvecklingssprång - född i v42?