• Erica80

Trostiga barn

Halloj...
    Känner att vi är i behov av lite tips och idéer.
    Har en 3 åring och en tvååring.
    Idag har jag insett hur "bortskämda" dom är.
    Dom tar fram leksaker och så fort dom är klara så lämnar dom bara, dom slänger ner saker på golvet, dom skriker efter mat flera ggr per dag och småäter.
    Kan rabbla upp massor men ni fattar nog

Har pratat med sambon nu och vi har båda kommit fram till att nu är det skärpning. Lättast för mig då jag är den hårda av oss.

Problem uppstod dock direkt. Barnen skulle städa och den äldsta vägrade. Brukar gå att lirka annars men idag var det bom stopp. Insåg då att vi har ingen som helst plan för det.
    Hur gör ni andra? Time out eller annat?

Vi måste komma överens om en plan som vi båda håller stenhårt

• Svar på tråden Trostiga barn
  • MalinEddie

Städa tillsammans med dem,låt dem vara involverade när ni lagar mat..Timeout hade inte ens funderat på,hemsk metod!

• Natulcien

Vi har också en (snart) 3-åring, och jag kan ju inte påstå att han städar direkt. Men vi har börjat försöka få honom att plocka undan efter sig. Men att tvinga ett barn att städa tror jag inte på. Däremot plockar han om vi gör det tillsammans. Då blir det roligt och en gemensam aktivitet. Jag tänker att vi tar det vidare därifrån.

När det handlar om att skrika så ger vi aldrig sonen något om han skriker. Han måste fråga med normalt röstläge och på ett trevligt sätt. Och det har han lärt sig, även om man ibland får påminna. Men han är faktiskt inte särskilt skrikig.

Och vad gäller kastande så säger vi åt honom att vi inte vill att han kastar sina saker eftersom sakerna går sönder, det blir märken i golvet etc. Oftast slutar han då. Gör han inte det så tar vi undan antingen saken han kastade eller så lyfter vi helt enkelt undan honom.

Vi försöker tala till honom som om han vore vuxen, och att aldrig själv skrika eller gnälla på honom.

Time out ägnar vi oss inte åt. Det tror jag inte på.

• MalinEddie

Avvakta lite,är det så viktigt att det görs JUST DÅ om du tänker steget längre?

• Emmisen81

Mina barn som är 4 och snart 3 har länge accepterat vissa tråkiga uppgifter om de får tävla. Typ "nu ska vi se vem som snabbast kan plocka ihop legot respektive tågbanan" eller vad de nu lekt med. Samma sak med påklädning på morgonen. Ett litet tips, bara Brukar hjälpa minstingen lite så att hon blir klar strax efter stora, så tycker hon att båda vann

Annars brukar jag inte ta några stora plocka-undan-leksaker-fighter på kvällarna när barnen är trötta. Då kan jag säga typ "då plockar jag undan idag så får du gå och hämta din pyjamas" eller nåt, "så får du plocka undan i morgon". Det brukar kunna accepteras... Att turas om med olika uppgifter hemma brukar vara toppen, då är de glada när de slipper och känner sig duktiga när det är deras tur....

• Tygtiiger

Små steg. Gör inte allt på en gång, välj EN sak ni vill förändra och jobba på den. 

Tex att klä på sig själv eller att plocka undan leksaker på kvällen (man får hjälpa till, den vuxne gör 90% av jobbet i början), eller att inte småäta. Eller att tacka för maten eller vad det nu är.

Små, små, små steg och välj vilka konflikter ni tänker ta, annars blir det hundra procent tjat och ni ger upp efter tre dagar och alla är arga. 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Trostiga barn