• Dixie chick

Misslyckats med 5:e ivf- försöket

Första gången jag skriver här, har dock läst många många inlägg under flera år.

Har försökt få barn sen jag var 32, funkade inte. Vi ställde oss i ivf-kö. Det året dog min mamma, min sambo lämnade mig och jag blev singel.

Träffade mannen i mitt liv rätt sent i livet och har nu försökt få barn i snart 3 år med honom. Vår första ivf började när jag var 39. Efter medicinering upptäcktes en polyp i livmodern som måste opereras bort, 3 månaders väntan på operation och efter det, en stängd klinik i 8 veckor över sommaren. Gjorde första "riktiga" ivf-en förra hösten.
    Misslyckad. Inga ägg gick att frysa.

Startade om direkt, blev inseminerad med 2 ägg (icsi)- inga ägg gick att frysa. Misslyckades.

Gjorde "långa" programmet, gjorde icsi, fick tillbaka 2 ägg- inga gick att frysa. Misslyckades.

Startade om direkt med långa programmet, fick tillbaka 2 ägg innan sommaren. Misslyckades.

8 veckors stängd klinik igen, vi tog en paus under sommaren och startade om under semestern med långa programmet. Fick tillbaka 1 ägg. Misslyckades igår när mensen kom.

Det här håller på att driva mig galen. 5 misslyckade försök, inte ett plus på stickan så långt ögat når. Kliniken säger att mina ägg ser "fina ut" men varför fungerar det inte?!

Gråter och gråter och känner mig totalt misslyckad som kvinna och flickvän. Samtidigt poppar det ut barn till höger och vänster ur vänner som är äldre än mig.

Frågan är: när ska man ge upp? Finns det nån som lyckats efter många försök och som är i 40-årsåldern?

Den sorgen man bär i hjärtat är så svår, det är så kämpigt att göra ivf. Det är ingen lätt resa.

Kände att jag behövde skriva av mig och prata med fler i samma situation.
    Om ni finns. Jag hoppas det. <3

• Svar på tråden Misslyckats med 5:e ivf- försöket
  • mortilltre

Känner såååå med dej!! Vet tyvärr att det finns många i din sits... så orättvist... VARFÖR måste vissa kämpa så?! Varm kram och massor av styrka till er båda

• Anonym (Alternativ)

Det kan vara åldern.
    Fundera på äggdonation, embryodonation eller surrogatmamma.
    Eller fortsätt försöka som nu.
    Det kan gå till slut.  

• Anonym (Alternativ)

Eller starta adoptionsprocess nu. Innan du fyller 42...

• Gizzmo73

Har du fått någon speciell medicinering efter återföringen?

Jag hade också bra kvalité på äggen, men fick aldrig ett plus. Sen på sista IVF-försökte så gjorde de AHA på ägget + att jag fick trombyl, prednisolon och Fragmin. Och vi lyckades!

Finns ju en teori att kroppen stöter bort ägget för den ser den som något främmande. Och prednisolon (kortison) säker immunförsvaret.  Trobyl och Fragmin ökar genomströmningen av blod (har jag för mig det var) och det ska också underlätta för ägget att fästa. AHA - görs eftersom en del verkar kunna ha lite hårda "äggskal". Men inget av detta är vetenskapligt bevisat så många kliniker gör det inte.

Har ni gjort något långtidsodlig? Tänkte att då ser man ju bättre om de utvecklar sig som de ska.  

Svar på tråden Misslyckats med 5:e ivf- försöket