• Anonym (flytt)

ni som flyttat för att slippa varannan veckas boende

funderar på att flytta en bra bit bit bort för att i framtiden slippa varannan veckas boende för lille sonen.
    Hur gick det för er som gjort ni och haft gemensam vårdnad? Vart det svårt med dagis plats? Var det svårt att få barnet skrivet i den nya kommunen? Och då menar jag fall där pappan motsatt sig flytten och motsatt sig dagisbyte osv.

Blev ni stämda på grund av flytten? Hur gick det? Vore bra höra erfarenheter. Kan inte tänka mig vra utan barnet halva dess uppväxttid, så är det bara.

Ni som tycker jag är knäpp som känner så här, behöver inte komma med kommentarer om pappans rätt osv osv

• Svar på tråden ni som flyttat för att slippa varannan veckas boende
  • Fia Maria

Det finns inga garantier att du får hela boendet. Du riskerar att bli varannan helg förälder.

Men det kanske är lika bra....

• Anonym (singelmamma)
    Anonym (BS) skrev 2013-09-22 09:29:23 följande:
    Skitit i att skapa en relation?? DU försvårade hans och barnens möjligheter att ha en nära relation. Ta ansvar, skyll inte ifrån dig!

Nja försvårat har jag väl inte, jag flyttade närmre alla släkt så h*n har fått möjlighet att skapa en relation till mormor, morfar, farmor, farfar osv, sen att han aldrig åker och hälsar på varken sina föräldrar eller sitt barn det kan jag väl inte hjälpa så väldigt mkt...

På grund av mig har mitt barn en nära relation till hela sin pappas släkt. Fy så hemsk jag måste vara ;)  
  • Anonym (BS)
    Anonym (singelmamma) skrev 2013-09-22 22:05:12 följande:
    Nja försvårat har jag väl inte, jag flyttade närmre alla släkt så h*n har fått möjlighet att skapa en relation till mormor, morfar, farmor, farfar osv, sen att han aldrig åker och hälsar på varken sina föräldrar eller sitt barn det kan jag väl inte hjälpa så väldigt mkt...

På grund av mig har mitt barn en nära relation till hela sin pappas släkt. Fy så hemsk jag måste vara ;)  
    Är de viktigare än pappan för barnet?
  • Anonym (singelmamma)
    Anonym (BS) skrev 2013-09-22 23:20:05 följande:
    Är de viktigare än pappan för barnet?

De är viktigare att ha än någonting. Jag kunde bott kvar, mitt barn hade inte haft en bättre kontakt med sin pappa för det. Så just i vårt fall spelar det ingen roll om jag bott i samma stad eller som nu för hans intresse för sitt eget barn är inte särskilt stort eftersom han prioriterar annat före. 

Hellre ha släkten än ingenting alls, eller?  

Kan inte familjerätten få honom till att skapa en kontakt med barnet skulle jag då kunna forcera fram en? Jag vet inte riktigt hur du tänker men sen kan du inte veta bakgrunden till nutiden.    
  • Anonym (BS)
    Anonym (singelmamma) skrev 2013-09-22 23:42:14 följande:

De är viktigare att ha än någonting. Jag kunde bott kvar, mitt barn hade inte haft en bättre kontakt med sin pappa för det. Så just i vårt fall spelar det ingen roll om jag bott i samma stad eller som nu för hans intresse för sitt eget barn är inte särskilt stort eftersom han prioriterar annat före. 

Hellre ha släkten än ingenting alls, eller?  

Kan inte familjerätten få honom till att skapa en kontakt med barnet skulle jag då kunna forcera fram en? Jag vet inte riktigt hur du tänker men sen kan du inte veta bakgrunden till nutiden.    
    Då så. Det lät som om du försvann med barnet och att de inte har kontakt pga det.

• Anonym (singelmamma)
    Anonym (BS) skrev 2013-09-22 23:43:20 följande:
    Då så. Det lät som om du försvann med barnet och att de inte har kontakt pga det.

Nej absolut inte jag flyttade närmre min och hans släkt för att vårt barn skulle få veta sitt ursprung och vara bland människor som tycker om och bryr sig om h*n. Vi hade gemensam vårdnad från början. Inte särskilt lätt och flytta om inte han hade godkänt det. Han har alltid lämnat över ansvaret på mig och till slut så lämnade han frivilligt även över vårdnaden för att underlätta alla papper för oss och även för att jag skulle få föräldrardagarna, han har inga som helst funderingar på att själv ta ut några, vilket du säkert redan förstått. Är det nåt så får han reda på det ändå.
  • Anonym (BS)
    Anonym (singelmamma) skrev 2013-09-22 23:59:22 följande:

Nej absolut inte jag flyttade närmre min och hans släkt för att vårt barn skulle få veta sitt ursprung och vara bland människor som tycker om och bryr sig om h*n. Vi hade gemensam vårdnad från början. Inte särskilt lätt och flytta om inte han hade godkänt det. Han har alltid lämnat över ansvaret på mig och till slut så lämnade han frivilligt även över vårdnaden för att underlätta alla papper för oss och även för att jag skulle få föräldrardagarna, han har inga som helst funderingar på att själv ta ut några, vilket du säkert redan förstått. Är det nåt så får han reda på det ändå.
    Trist typ. Pappa verkar han inte vara, utan fader på papper.
  • Anonym (singelmamma)
    Anonym (BS) skrev 2013-09-23 00:19:59 följande:
    Trist typ. Pappa verkar han inte vara, utan fader på papper.

Och det gör mig så ledsen när det finns pappor som faktiskt vill göra allt för sina barn men mamman gör allt för att sätta stopp för det! Det är ett otroligt stort ansvar att bli förälder man kan inte längre bara tänka på sig själv men verkar vara alltför många som inte förstår det...
  • Anonym (BS)
    Anonym (singelmamma) skrev 2013-09-23 00:29:26 följande:

Och det gör mig så ledsen när det finns pappor som faktiskt vill göra allt för sina barn men mamman gör allt för att sätta stopp för det! Det är ett otroligt stort ansvar att bli förälder man kan inte längre bara tänka på sig själv men verkar vara alltför många som inte förstår det...
    Håller med till 100 procent!
  • Anonym (abcde)

Varför är ni så negativa mot TS?
    Tror ni verkligen inte att hon har sina skäl att inte vilja lämna bort sitt barn till pappan halva tiden?

Själv skaffade jag barn med en man som totaländrade sig så fort jag blivit gravid.
    Jag sparkade ut f-nskapet redan innan barnet var fött.

Sen hade han fri tillgång till barnet i mitt hem och även att gå promenader och att jag var iväg på diverse kortare ärenden.
    Efterhand som hon blev äldre fick han lov att hämta på dagis/fritis och göra vad han ville.
    Mitt enda villkor var att han inte fick ta med henne hem över natten (han bor 10 mil bort av egen vilja, jag bor kvar där jag alltid bott).

Skulle han börja ha dottern över natt fick han träffa henne oftare som en sorts inskolning. Det tyckte han verkade både dyrt och jobbigt så därför föll det på det. Han har haft väldigt liten kontakt med henne och nu är hon 19 och de har inte träffats på över 2 år. De senaste 9-10 åren har jag inte alls varit inblandad i deras umgänge utan det har de själva skött per email och att han ringt hennes mobil. Tyvärr har det varit väldigt sporadiskt där också. Han har helt enkelt inte rätta intresset.

TS: Du kan visst flytta med ditt barn. Gör det innan barnet börjat på dagis. Se till att få dagis på den nya orten och sen ska du göra allt för att pappan och barnet ska kunna träffas så ofta som möjligt. Det innebär att även du ska åka med barnet till honom. Du kar säkert någon kompis du kan sova hos under deras helger - eller kanske ett vandrarhem.

Pappan kommer inte få boendet. Och om det mot förmodan skulle bli så, så är det ju bara för dig att flytta tillbaka.  Allt snack om att du bara skulle få umgänge med kontaktperson är bara löjligt. Det som isåfall skulle hända är att ni får vv. Men tänk på att du just nu har ett så litet barn att det inte ännu är tal om vv och att då flytta boendet till pappan är högst osannolikt. Speciellt om han inte visat sig vara årets pappa direkt.

Lycka till!               

• Anonym (abcdef)

TS, otroligt egoistiskt att tänka så, oavsett vad fadern gjort mot dig.!

Hoppas verkligen att du inte får boendet om du flyttar! 

• hymafr

Helt ofattbart att det finns så många som är övertygade om att en man är en bra pappa bara för att han lyckats genomföra ett samlag!!!

• Anonym (abcdef)
    hymafr skrev 2013-09-23 10:56:23 följande:
    Helt ofattbart att det finns så många som är övertygade om att en man är en bra pappa bara för att han lyckats genomföra ett samlag!!!
    Håller med där oxå, självklart ska en kvinna kolla upp om en man är en bra pappa innan hon låter honom stoppa in snoppen i henne, utifall det blir barn!
  • Anonym (ofattbart)
    hymafr skrev 2013-09-23 10:56:23 följande:

Helt ofattbart att det finns så många som är övertygade om att en kvinna är en bra mamma bara för att hon lyckas födda ett barn!

Eller tror att hon har mer rätt till barnet bara för att hon är mamma och inte klarar sig utan barnet halva tiden! Medans man på fulla sätt tvingar pappan att klara sig utan sitt barn, och dessutom får kämpa för att ens få ha lite umgänge med barnet.

• Michael 310

Fy fan vilka egoistiska föräldrar det finns. Har man nu lyckatsbåstakomma ett ar tillsammans får man fan växa upp och ta lite ansvar för barnets bästa. Gäller såväl mammor som pappor, man får lära sig samarbeta även om man avskyr motparten. Självklart finns det fall då det inte går pga misshandel etc. Men jag pratar om egoistiska småsinta föräldrar nu inte våldsamma.

• Anonym (abcde)

Hur många av er känner till en mamma som i princip inte längre träffar sitt barn?
    Hur många känner till en pappa som i princip inte längre träffar sitt barn?

Jag känner till mängder med pappor som träffar sina barn alldeles för sällan och ingen enda av dessa gör det för att de inte får utan för att de inte vill/hinner/orkar/nya frun vill inte/det är för dyrt/ etc...

Min egen bror sa att hans känslor för sin förstfödda var svala de första månaderna och att han tyckte mer om sina syskonbarn det första halvåret. Detta trots att han bodde ihop med barnet och mamman lämnade bebisen i hans vård flera timmar varje kväll för att jobba med sitt extrajobb.

Det är helt enkelt lättare för kvinnor att knyta an till sitt barn pga graviditet, förlossning, amning, gener (?), etc.       

• hymafr
    Anonym (abcde) skrev 2013-09-24 14:31:14 följande:
    Hur många av er känner till en mamma som i princip inte längre träffar sitt barn?
    Hur många känner till en pappa som i princip inte längre träffar sitt barn?

Jag känner till mängder med pappor som träffar sina barn alldeles för sällan och ingen enda av dessa gör det för att de inte får utan för att de inte vill/hinner/orkar/nya frun vill inte/det är för dyrt/ etc...

Min egen bror sa att hans känslor för sin förstfödda var svala de första månaderna och att han tyckte mer om sina syskonbarn det första halvåret. Detta trots att han bodde ihop med barnet och mamman lämnade bebisen i hans vård flera timmar varje kväll för att jobba med sitt extrajobb.

Det är helt enkelt lättare för kvinnor att knyta an till sitt barn pga graviditet, förlossning, amning, gener (?), etc.       

Min manlige kompis (30+) separerade från sin sambo när barnet var ca 2 år. Efter några månader träffade han en ny och han hade inga problem att ett halvår senare åka på en månadslång utlandssemester med den nya och lämnade alltså barnet hemma med mamman.

Han anses vara en mycket bra pappa. Vilken mamma skulle göra detsamma? Hur skulle ni mammor klara att frivilligt vara utan era barn i en hel månad? Karlar klarar tydligen det, för jag har hört fler som tar månadslånga uppehåll från sina barn på somrarna. 
Svar på tråden ni som flyttat för att slippa varannan veckas boende