Anonym (abcde) skrev 2013-09-24 14:31:14 följande:
Hur många av er känner till en mamma som i princip inte längre träffar sitt barn?
Hur många känner till en pappa som i princip inte längre träffar sitt barn?
Jag känner till mängder med pappor som träffar sina barn alldeles för sällan och ingen enda av dessa gör det för att de inte får utan för att de inte vill/hinner/orkar/nya frun vill inte/det är för dyrt/ etc...
Min egen bror sa att hans känslor för sin förstfödda var svala de första månaderna och att han tyckte mer om sina syskonbarn det första halvåret. Detta trots att han bodde ihop med barnet och mamman lämnade bebisen i hans vård flera timmar varje kväll för att jobba med sitt extrajobb.
Det är helt enkelt lättare för kvinnor att knyta an till sitt barn pga graviditet, förlossning, amning, gener (?), etc.
Min manlige kompis (30+) separerade från sin sambo när barnet var ca 2 år. Efter några månader träffade han en ny och han hade inga problem att ett halvår senare åka på en månadslång utlandssemester med den nya och lämnade alltså barnet hemma med mamman.
Han anses vara en mycket bra pappa. Vilken mamma skulle göra detsamma? Hur skulle ni mammor klara att frivilligt vara utan era barn i en hel månad? Karlar klarar tydligen det, för jag har hört fler som tar månadslånga uppehåll från sina barn på somrarna.