Anonym (Allt latare) skrev 2013-09-22 15:24:22 följande:
Okej, förstår att du har barn i den åldern och på något sätt vill försvara dem, vilket vore rätt förståligt med tanke på hur du skriver. Men okej, nu var jag inte tydlig, jag skrev inte att jag inte menade exakt alla, för det borde jag ju ha gjort för att slippa sådant inlägg som du skrev.
Ja, dem har hårdare krav på sig på ett sätt, men vad spelar det för roll om dem inte lever upp till det? Bara se hur försämring av betyg i skolan har ökat, skolkandet, missbruka och testande utav allehanda saker så som nikotin, droger, alkohol etc etc. Nu vet jag ju inte var du är uppvuxen och låter så vara osagt, men om du inte ser att ungdomar idag är väldigt lata och jo, LATA är exakt rätt ord.
När jag var ung så sommarjobbade man, man hjälpte till hemma för att få sin veckopeng, man fick ta ansvar, idag så sitter väldigt många, inte alla, men väldigt många hemma och äter chips och kollar på tv/film, spelar tvspel, datorn som sällskap etc etc. Men försvara det gärna på något sätt, det är ju ett bra sätt att lära sig saker genom att leva vid datorn, inte sant?
Med tanke på att väldigt många i tråden tyckte det var väldigt märkligt att ens barn skulle hjälpa till, att dem ens skulle kunna något, det är just det som skrämmer mig, för om man tycker att det är "för mycket" att ens barn ska hjälpa till, då är ju frågan hur det barnet kommer att lära sig att ta ansvar i livet, eller är det just den sortens barn som jag tror att effekterna kommer att synas om ungefär 10-20år.
Min tonåring behärskar i varje fall den svenska grammatiken, han vet hur man använder de och dem (och kan laga mat, även om han inte behöver göra det i vardagen, utan bara när han är ensam).
Det finns nästan inga sommarjobb, här är det huggsexa på de som finns. Likaså helgarbete, jättesvårt att få. När jag var i den åldern fanns det massor, men de är betydligt färre idag. Dels pga lagstiftningen och även pga den reda höga arbetslösheten bland ungdomar som inte har någon utbildning.
Så för vår del, så tycker vi det är viktigare att vår tonåring får möjlighet att fokusera på sina studier, sedan har han längre dagar än sina föräldrar numera.