• Anonym (Mammatilltonårin)

Lagar era tonåringar mat?

Gör dem det?

• Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?

Jag är ett troll. Jag är inte en mamma till en tonåring. Men det är bra att det blev en diskussion. Woo!

• Millicent
    Anonym (Allt latare) skrev 2013-09-22 16:52:29 följande:

Känns som att du och dina kompisar inte växt upp med dessa normer som jag och flera andra här inne har gjort, men jag vill ändå hoppas och tror att världen över, så är det mest normalt att man hjälper till hemma, sedan om du och dina kompisar inte gjorde det, så säger det nog mer om er och hur ni växte upp, än vad som är bäst lämpat helt generellt
    Alltså nu är det visserligen så att jag sommarjobbade från 13 års ålder och även jobbade extra tre kvällar i veckan från årskurs nio. Så det är ju inte så att jag var lat på något sätt. Inte heller fick jag veckopeng eller månadspeng förrän jag började gymnasiet. Hjälpte till gjorde jag ändå. Men jag känner inte igen att mina kompisar var tvungna att hjälpa till hemma för att få veckopeng. 

Jag vänder mig mot den där typen av generalisering där du valt ut en grupp eller en bild av något från förr som du sätter som norm och sen jämför det med en sorts nidbild av lata chipsätande tonåringar idag. Jag tror inte på det. Jag skulle vilja se siffror på det för att tro det.

Det är inte konstigt att man som del i en familj är med och gör en del av jobbet. Min 11-åring viker in sin egen tvätt och tömmer diskmaskinen. Det är inte kopplat till veckopeng för jag vill inte ha det så. Vi är en familj och jag orkar inte göra allt, man måste hjälpas åt. Men viktigast är att hon sköter skolan, det är den och att växa och mogna i kompisrelationer och familjerelationer som är hennes viktigaste. Inte att lära sig allt i ett hushåll ännu. Hon har många år på sig att lära sig det. Leva som vuxen kommer hon att göra i många år. Men gå i skolan måste funka nu. Och växa i relationer kan man inte skjuta upp att göra tills man är vuxen. Sen när tonåren kommer med hormoner, hunger och stor trötthet så är det allra viktigaste fortfarande skolan och att kunna hantera sig och andra i relationer.   
  • Anonym (Allt latare)
    Anonym (Mammatilltonårin) skrev 2013-09-22 16:56:22 följande:
    Jag är ett troll. Jag är inte en mamma till en tonåring. Men det är bra att det blev en diskussion. Woo!
    IDIOT, har du inte bättre för dig än att lura in folk i en massa saker som tar deras tid? SKÄMS PÅ DIG, du är anmäld nu, för det är strängt förbjudet så som du gör, smart kan man inte beskylla dig för med tanke på att du så vackert nästan var stolt över det, suck!!
    Anonym (Allt latare) skrev 2013-09-22 17:05:01 följande:
    IDIOT, har du inte bättre för dig än att lura in folk i en massa saker som tar deras tid? SKÄMS PÅ DIG, du är anmäld nu, för det är strängt förbjudet så som du gör, smart kan man inte beskylla dig för med tanke på att du så vackert nästan var stolt över det, suck!!

Nej, jag var inte nästan stolt över det. Jag har aldrig sagt att jag var smart.
  • Anonym (Allt latare)
    Millicent skrev 2013-09-22 17:02:43 följande:
    Alltså nu är det visserligen så att jag sommarjobbade från 13 års ålder och även jobbade extra tre kvällar i veckan från årskurs nio. Så det är ju inte så att jag var lat på något sätt. Inte heller fick jag veckopeng eller månadspeng förrän jag började gymnasiet. Hjälpte till gjorde jag ändå. Men jag känner inte igen att mina kompisar var tvungna att hjälpa till hemma för att få veckopeng. 

Jag vänder mig mot den där typen av generalisering där du valt ut en grupp eller en bild av något från förr som du sätter som norm och sen jämför det med en sorts nidbild av lata chipsätande tonåringar idag. Jag tror inte på det. Jag skulle vilja se siffror på det för att tro det.

Det är inte konstigt att man som del i en familj är med och gör en del av jobbet. Min 11-åring viker in sin egen tvätt och tömmer diskmaskinen. Det är inte kopplat till veckopeng för jag vill inte ha det så. Vi är en familj och jag orkar inte göra allt, man måste hjälpas åt. Men viktigast är att hon sköter skolan, det är den och att växa och mogna i kompisrelationer och familjerelationer som är hennes viktigaste. Inte att lära sig allt i ett hushåll ännu. Hon har många år på sig att lära sig det. Leva som vuxen kommer hon att göra i många år. Men gå i skolan måste funka nu. Och växa i relationer kan man inte skjuta upp att göra tills man är vuxen. Sen när tonåren kommer med hormoner, hunger och stor trötthet så är det allra viktigaste fortfarande skolan och att kunna hantera sig och andra i relationer.   
    Men då så, vad käftar du emot för hela tiden om du håller med om det som jag skriver? Och om du behöver statistiska siffror för att få ett grepp om verkligheten, så är du nog lite fel ute, eftersom dem flesta människor bildar sin bild utav verkligheten genom att öppna ögonen och titta, inte läsa statistik på SCB eller liknande.

Dessutom har jag inte valt ut någon grupp, jag skrev att jag var uppväxt så och att det är så jag är lärd, även så mina föräldrar är lärda, inte att slava, utan att hjälpas åt, samt att det i dagens Sverige inte alls verkar vara så stor vikt vid att man hjälps åt, varken i samhället (mer än inom vissa grupper) eller i hemmet vilket även många här inne har dementerat.

Jag har dock aldrig sagt att ALLA sitter och äter chips, att ALLA kollar på dokusåpor etc, utan jag har sagt att det är väldigt väldigt många som är väldigt LATA idag, som inte tycker dem behöver hjälpa till, samt att väldigt många som har separerade föräldrar som drar som hot att "ska jag städa flyttar jag hem till mamma/pappa" eller liknande. Kom inte och säg att allt detta är helt nytt för dig, snälla.

• Millicent
    Anonym (Allt latare) skrev 2013-09-22 17:10:30 följande:
    Men då så, vad käftar du emot för hela tiden om du håller med om det som jag skriver? Och om du behöver statistiska siffror för att få ett grepp om verkligheten, så är du nog lite fel ute, eftersom dem flesta människor bildar sin bild utav verkligheten genom att öppna ögonen och titta, inte läsa statistik på SCB eller liknande.

Dessutom har jag inte valt ut någon grupp, jag skrev att jag var uppväxt så och att det är så jag är lärd, även så mina föräldrar är lärda, inte att slava, utan att hjälpas åt, samt att det i dagens Sverige inte alls verkar vara så stor vikt vid att man hjälps åt, varken i samhället (mer än inom vissa grupper) eller i hemmet vilket även många här inne har dementerat.

Jag har dock aldrig sagt att ALLA sitter och äter chips, att ALLA kollar på dokusåpor etc, utan jag har sagt att det är väldigt väldigt många som är väldigt LATA idag, som inte tycker dem behöver hjälpa till, samt att väldigt många som har separerade föräldrar som drar som hot att "ska jag städa flyttar jag hem till mamma/pappa" eller liknande. Kom inte och säg att allt detta är helt nytt för dig, snälla.

Vet du, nu tycker jag att du behöver fundera lite på vilken ton du har när du uttrycker dig. Det finns inga skäl att vara otrevlig eller insinuera att jag inte har grepp om verkligheten. Om du inte förstår begrepp som har med "bias", "empiri", "anekdotisk" osv att göra så är det du som behöver fundera några varv till. Jag menar att du generaliserar vilt när du säger att tonåringar idag är lata eller latare. De växer upp i ett annat samhälle med andra krav och om det till exempel finns undersökningar som visar att dagens tonåringar gör mer än tonåringar gjorde på sjuttiotalet så är det intressant. Tycker du inte?
  • Wittra
    Anonym (Mammatilltonårin) skrev 2013-09-22 16:56:22 följande:
    Nähääää???? :-O Men gud så otippat......

Drömmer 
  • Anonym (Allt latare)
    Millicent skrev 2013-09-22 17:19:58 följande:
    Vet du, nu tycker jag att du behöver fundera lite på vilken ton du har när du uttrycker dig. Det finns inga skäl att vara otrevlig eller insinuera att jag inte har grepp om verkligheten. Om du inte förstår begrepp som har med "bias", "empiri", "anekdotisk" osv att göra så är det du som behöver fundera några varv till. Jag menar att du generaliserar vilt när du säger att tonåringar idag är lata eller latare. De växer upp i ett annat samhälle med andra krav och om det till exempel finns undersökningar som visar att dagens tonåringar gör mer än tonåringar gjorde på sjuttiotalet så är det intressant. Tycker du inte?

Jag för mig så som är passade till dem personer som jag pratar med och om du nu måste veta, så var det du som började med den attityd och började ifrågasätta när jag växte upp, hur märkligt det verkade framstå för dig etc etc och jag har aldrig påstått att det är alla ungdomar, bara där så tror jag du missar en stor poäng. Det var fina ord som du har skrivit, men nu är vi inte på en disputation eller så, så det funkar helt okej med vanligt språk här inne, som passar dem flesta, om du sedan vill göra dig lustig över mitt sätt att skriva, så låt gå, har klarat värre saker än det i livet.

Det som jag blir störd över, är att du inte verkar ha speciellt stor koll på verkligheten och samhället, kanske där du bor och du har fortfarande inte klämt ur dig var du bor, vilket kan ha ytterst stor betydelse i detta, eftersom troligen så är det ganska stora skillnader på om du växer upp i Danderyd eller Rosengård, av ännu erfarenhet, men än en gång, vem är jag att ens säga något om det, du som har allt så klart för dig, men ÄNDÅ så ska du bjäbba som en liten pudel, bjäbb bjäbb bjäbb hela tiden.

Men okej, jag har fel, du har rätt, ungdomar är så mycket mer energiska idag, ungdomar har betydligt bättre betyg idag, betydligt bättre hyffs och liknande, vi säger det, så blir alla glada.

Sköt om dig
  • Maryam88

Jag har lagat mat hemma sen jag var typ 9. Innan dess har jag älskat att hjälpa mamma eller pappa i köket. Redan nu brukar min son på 2 få hjälpa mig i köket. Ex hacka färdigskuren sallad, forma pasta, göra bullar osv. Blir inte så bra, men han tycker de är superkul! Jag håller tummarna att de håller i sig och att han också i tonåren kan hjälpa till och laga mat hemma. :)

• sextiotalist
    Anonym (Allt latare) skrev 2013-09-22 15:24:22 följande:

Okej, förstår att du har barn i den åldern och på något sätt vill försvara dem, vilket vore rätt förståligt med tanke på hur du skriver. Men okej, nu var jag inte tydlig, jag skrev inte att jag inte menade exakt alla, för det borde jag ju ha gjort för att slippa sådant inlägg som du skrev.

Ja, dem har hårdare krav på sig på ett sätt, men vad spelar det för roll om dem inte lever upp till det? Bara se hur försämring av betyg i skolan har ökat, skolkandet, missbruka och testande utav allehanda saker så som nikotin, droger, alkohol etc etc. Nu vet jag ju inte var du är uppvuxen och låter så vara osagt, men om du inte ser att ungdomar idag är väldigt lata och jo, LATA är exakt rätt ord.

När jag var ung så sommarjobbade man, man hjälpte till hemma för att få sin veckopeng, man fick ta ansvar, idag så sitter väldigt många, inte alla, men väldigt många hemma och äter chips och kollar på tv/film, spelar tvspel, datorn som sällskap etc etc. Men försvara det gärna på något sätt, det är ju ett bra sätt att lära sig saker genom att leva vid datorn, inte sant?

Med tanke på att väldigt många i tråden tyckte det var väldigt märkligt att ens barn skulle hjälpa till, att dem ens skulle kunna något, det är just det som skrämmer mig, för om man tycker att det är "för mycket" att ens barn ska hjälpa till, då är ju frågan hur det barnet kommer att lära sig att ta ansvar i livet, eller är det just den sortens barn som jag tror att effekterna kommer att synas om ungefär 10-20år.
    Min tonåring behärskar i varje fall den svenska grammatiken, han vet hur man använder de och dem  (och kan laga mat, även om han inte behöver göra det i vardagen, utan bara när han är ensam).

Det finns nästan inga sommarjobb, här är det huggsexa på de som finns. Likaså helgarbete, jättesvårt att få. När jag var i den åldern fanns det massor, men de är betydligt färre idag. Dels pga lagstiftningen och även pga den reda höga arbetslösheten bland ungdomar som inte har någon utbildning.

Så för vår del, så tycker vi det är viktigare att vår tonåring får möjlighet att fokusera på sina studier, sedan har han längre dagar än sina föräldrar numera.    
  • Anonym (Allt latare)
    sextiotalist skrev 2013-09-22 18:37:51 följande:
    Min tonåring behärskar i varje fall den svenska grammatiken, han vet hur man använder de och dem  (och kan laga mat, även om han inte behöver göra det i vardagen, utan bara när han är ensam).

Det finns nästan inga sommarjobb, här är det huggsexa på de som finns. Likaså helgarbete, jättesvårt att få. När jag var i den åldern fanns det massor, men de är betydligt färre idag. Dels pga lagstiftningen och även pga den reda höga arbetslösheten bland ungdomar som inte har någon utbildning.

Så för vår del, så tycker vi det är viktigare att vår tonåring får möjlighet att fokusera på sina studier, sedan har han längre dagar än sina föräldrar numera.    
    Vad duktig du är. Men okej, jag är invandrare och ja, jag har inte helt rätt för mig på detta med de och dem, fast och andra sidan så talar jag både arabiska persiska engelska och ja Svenska vet jag inte om jag vågar uttala mig om, eftersom jag fick en spark precis om hur dålig jag var, men men.

Kom till att tänka på att det kan ha varit kulturen som gör att man i vår familj och många andra utländska familjer hjälps betydligt mer åt i familjen, kan ha varit den lilla detaljen jag glömde bort....
  • sextiotalist
    Anonym (Allt latare) skrev 2013-09-22 18:51:37 följande:
    Vad duktig du är. Men okej, jag är invandrare och ja, jag har inte helt rätt för mig på detta med de och dem, fast och andra sidan så talar jag både arabiska persiska engelska och ja Svenska vet jag inte om jag vågar uttala mig om, eftersom jag fick en spark precis om hur dålig jag var, men men.

Kom till att tänka på att det kan ha varit kulturen som gör att man i vår familj och många andra utländska familjer hjälps betydligt mer åt i familjen, kan ha varit den lilla detaljen jag glömde bort....
    Då är du förlåten, men det är massa (speciellt yngre) som inte kan skilja på de och dem (hett tips, de när du använder they, dem när du använder them)
  • Mineralvatten
    Anonym (Allt latare) skrev 2013-09-22 16:54:22 följande:

Samma som jag och många andra, jag tror att det är bra att man lär sig detta från tidig ålder.
    och jag är född 1985.
  • Anonym (Mamma)

Gammal tråd, men jag funderade över detta igår då en kompis pratade om att 16-åringen skulle vara hemma själv några dagar, och då är det Billy pizza och liknande färdigmat som gäller för tonåringen kan inte laga mat.

Jag blev uppriktigt förvånad, ska inte en 16-åring kunna laga mat? I den åldern är det kanske inte långt kvar tills det är daga att flytta hemifrån.

Svar på tråden Lagar era tonåringar mat?