• Anonym (Lullan)

Hur snabbt får man hjälp om man har helt oregelbunden ägglossning?

Jag och min sambo försöker bli med barn.
    Vi har precis bestämt oss och jag ska nu ha min första ägglossning, om jag hade en normal cykel vill säga.
    Men ägglossningstester visar att det inte alls är fallet. Ingen överraskning där inte. 

Jag fick mens när jag var 12. Började med p-piller i 15-16 årsåldern och fick innan dess aldrig regelbunden mens. 
    hade ett uppehåll från pillerna nästan ett år för kanske 6 år sedan. ingen regelbunden mens då heller.
    Nu är jag 27.

Tänker nog prata med en barnmorska om detta då jag hört att det finns olika typer av mediciner som lurar kroppen att få ägglossning eller hur det nu var,,

Finns det chans att jag ska få hjälp på en gång eller kommer de bara be mig att gå hem och försöka i ett år innan jag får komma tillbaka? Kommer de be mig använda ägglossningstester i ett år? :(

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur snabbt får man hjälp om man har helt oregelbunden ägglossning?
  • Pandamamma79

Ja, du borde få hjälp direkt eftersom ni ju inte kan försöka när du vet att du inte fungerar som du ska.

Så var det för oss. 

• Anonym (Lullan)

Det låter ju bra. 

• Anonym (jag)

Prova med akupunktur eller zonterapi. Gjorde jag för att få regelbunden mens och ägglossning.

• Anonym (Lullan)
    Anonym (jag) skrev 2013-09-22 15:44:31 följande:
    Prova med akupunktur eller zonterapi. Gjorde jag för att få regelbunden mens och ägglossning.
    akupunktur är inte min grej. 
    men hur fungerar zonterapi? :) 
  • Anonym (Samma sits)

Jag har samma problem. Fick svar att komma tillbaka om ett år eller söka privat vård. :(

• Anonym (jag)
    Anonym (Lullan) skrev 2013-09-22 17:38:23 följande:
    akupunktur är inte min grej. 
    men hur fungerar zonterapi? :) 
    En zonterapeut masserar punkter under fötterna. Finns särskilda punkter för äggstockar och livmoder. Genom att massera dessa punkter (+andra) så stimuleras cyklerna så att ägglossning kommer igång. Iallafall på mig. 

Andra tips är att undvika snabba kolhydrater och motionera. Är man överviktig fungerar ägglossningen ofta bättre om man går ner några kilo. Iallafall på mig.

Jag har diagnostiserad PCO. Ett tecken på PCO är just oregelbunden mens.

• slamkrypare

Generellt ska man ha varit utan hormonellt p-medel i 6-12 månader (olika i olika landsting) innan man kan få hjälp med strulande mens. Att du aldrig har varit regelbunden kan skynda på förloppet lite om du har tur, men kroppen kan ju förändras med åldern så därför har de sina riktlinjer att gå efter.

Men även om du inte har tiden inne så skadar ju inte att ringa och höra hur de ställer sig till din situation, i värsta fall får du bara vänta en stund till. Men det är inte en barnmorska du ska söka dig till utan en gynekolog/kvinnoklinik, och allra helst en full fertilitetsutredning tillsammans med din sambo så att även han blir kollad samtidigt. Ifall något är fel hos honom också är det onödigt att du ska gå igenom en massa behandlingar som bara skapar falskt hopp och ännu mer frustration, för att inte tala om vilken påverkan hormonerna kan ha på både kropp och psyke.

Spontant låter det inte helt osannolikt att det handlar om PCO-s, vilket är ett "bra" fel i sammanhanget då det ofta är enkelt att åtgärda med läkemedel. I så fall, som redan har skrivits, om du är överviktig kan det hjälpa att gå ner lite i vikt, ett par kg kan räcka för att kicka igång kroppen. Och har du väldigt mycket övervikt så är det bra om du börjar ta tag i det på en gång, för det finns oftast en BMI-gräns (brukar ligga på 30 eller 35, beroende på var du bor) för att få utredning och/eller behandling.

• Anonym (Lullan)

tack för svaren.
    jag är inte överviktig.
    har faktiskt ägglossning nu! hurra hurra!
    får se nu om jag har sån tur att kroppen fungerar som den "ska" framöver. ger det väl ett tag till och ser hur det blir.
    men jag tar med mig det ni sagt. tack igen!

• Pandamamma79

Vill bara inflika...om det nu kan vara pco du har, det vet vi ju inte. Har man pco så kan man inte alltid lita på äl-test. När jag testade så visade det plus mellan cyklerna, dock när jag började testa vid andra tidpunkter bara för att testa så visade det sig att det var positivt flera gånger mellan mina mens.
    Läkaren har konstaterat att jag nästan aldrig har äl själv. Får något mensliknande ibland...vilket inte betyder äl.

Det skadar ju inte att gå och kolla. Jag var på en privat klinik. Det är nog lättare att få hjälp där. De har för det mesta lång kötid. Men värt ett besök. 

• Anonym (Lullan)
    Pandamamma79 skrev 2013-09-24 12:18:51 följande:
    Vill bara inflika...om det nu kan vara pco du har, det vet vi ju inte. Har man pco så kan man inte alltid lita på äl-test. När jag testade så visade det plus mellan cyklerna, dock när jag började testa vid andra tidpunkter bara för att testa så visade det sig att det var positivt flera gånger mellan mina mens.
    Läkaren har konstaterat att jag nästan aldrig har äl själv. Får något mensliknande ibland...vilket inte betyder äl.

Det skadar ju inte att gå och kolla. Jag var på en privat klinik. Det är nog lättare att få hjälp där. De har för det mesta lång kötid. Men värt ett besök. 
    jaha vad konstigt med testerna! bra att du sa det!
    jag hade ju äl nu och det var nog inte falskt larm. har haft rejäl mensliknande värk och ömma bröstvårtor i några dagar så det måste ju vara äl.
    tack för tipsen! 
Svar på tråden Hur snabbt får man hjälp om man har helt oregelbunden ägglossning?