• maja13

Hjälp!! Behöver råd ang. medicinering inför Äggdonation

Hej!
    Söker dig som har gjort äggdonation och har erfarenhet av medicinerna Prednisolon, Trombyl och  Fragmin.

Vi ska snart åka iväg på äggdonationsbehandling. Har fått dessa mediciner utskrivna. Vår klinik säger att de är restrektiva med denna behandling men att det är ok. Det kan ge svåra biverkningar sa vår klinik. Jag  har hört att  medicinerna gör så att embryot fäster lättare & bättre. Genomblödningen i livmodern ökar. Motverkar också att kroppen stöter bort embryot. Om man tar medicinen i lägsta möjligaste dos, Hur stor är då risken för skador på fostret??? Jag vore så jättetacksam om någon vet något om detta som har egen erfarenhet av biverkan etc.

Jag har hört att med dessa mediciner är möjligheterna väldigt stora att lyckas.

Mvh Maja

• Svar på tråden Hjälp!! Behöver råd ang. medicinering inför Äggdonation
  • Jag är bara jag

De är ju inga mirakelmediciner och har du inga missfall i bagaget tycker jag du ska fundera en sväng till på om du verkligen behöver dem. Om din läkare verkligen anser det ska du däremot självklart ta dem. Trombyl har Falun gett alla IVF-patienter ett tag så det ger inga skador. Fragmin ska du inte ta om du är lättblödande eller har låga trombocyter,men fosterskador ger det inte. Prednisolon tror inte min privata läkare på och jag skulle inte ta det om jag inte var överbevisad om att jag hade ett överaktivt immunförsvar. Chansen att lyckas vid ÄD är i sig så pass stor att jag personligen skulle testa utan det mesta åtminstone en gång. Men jag säger inget definitivt än för jag vet själv inte riktigt vad jag ska ta efter min EA.

• julia2012

Hej!

jag ska göra en Et,om några veckor.Jag har tagit min pocren-spruta,jag undrar lite,över en sak.
    Någon här skrev att man behöver kolla,att den "hjälpt".jag har inte fått någon sådan ,info av min doktor.
    Vad säger ni som gjort Et?
    Jag är sååå spånd inför mitt äventyr.Jag är lite nervös över hur jag kommer att må.av alla hormoner.
    jag känner mej ung som vanligt,än så länge,jag tog min spruta,i förrgår.

Mvh

• Caspianne

Många här på FL som gjort upprepade ÄD-behandlingar har tillslut lyckats med hjälp av dessa mediciner (Trombyl, fragmin och prednisiolon).
    Svenska läkare är mycket mera restriktiva med att skriva ut dessa mediciner, jämfört med läkare i utlandet.

Jag är nu gravid i v.37 efter ÄD och tar både Fragmin och Trombyl.

• lelle75

Caspianna och isisis fick ni dessa mediciner utskrivna utan att ni fick ert immunförsvar kollat?

Jag har fått mitt kollat och vissa värden var lite höga men läkaren ansåg inte att jag bör ta några stödmediciner. Fick ni mediciner redan vid första försöket eller efter flera misslyckade äggdonationsförsök?

Caspianne blev du först gravid när du började med stödmedicinerna?

Maja, är tanken att du ska medicinerna under hela graviditeten? Vet om man kanske bara kan ta i början?
    Maja, jag är sugen på att testa dessa mediciner vid nästa försök och att försöka få läkaren att skriva ut detta i alla fall, du får gärna berätta hur det går för dig. Ps har du hört att det kan ge skador på fostret?

Svar på tråden Hjälp!! Behöver råd ang. medicinering inför Äggdonation