• Anonym (Möjligt?)

Vill ha ensam vårdnad!!

Jag har två barn 6 och 8 år med mitt ex. Vi har inte varit tillsammans sedan yngsta var 4 månader gammal och därefter har barnen bott hos mig och varit hos sin bio-pappa varannan-var tredje helg.
    Jag är den som har skött allting med barnen ALLTID och trots att båda vårdnadshavarna varit kallade till olika saker så har han alltid avböjt och vill/vågar inte vara med. Han är för att nämna det milt en väldigt "svag" och osäker person och tycker att det är bekvämare att lägga över allt ansvar på mig just förutom de helger som är "hans" då han oavsett vad vill ha umgänge.
    Nu är det så att vårat yngsta gemensamma barn just blivit utredd och fått en diagnos, Adhd med autismliknande inslag och hela utredningen med alla besök på BUP har jag skött själv trots att det förväntats att han som vårdnadshavare också skulle dyka upp/visa intresse. Min nuvarande man har vid något tillfälle varit med.
    Nu är iallafall medicin tillsatt men den hjälper inte alls så som vi hoppats på så skolan (dock än så länge bara förskoleklass) fungerar inte alls så nu är det inbokat ett möte om 1,5 vecka med personer ifrån BUP, förskollärare, rektor osv på skolan hur vi ska fortsätta. Det är uppenbart att hen kommer att behöva MYCKET hjälp för att klara skolan. 
    Till detta möte är vi båda vårdnadshavare såklart kallade. Kallelsen fick jag i brevlådan idag och jag skickade ett sms till exet för några timmar sedan för att informera som jag mig bör. Än så länge inget svar men saken hör till den att jag är bergsäker på att han kommer att lägga över även detta på mig (eftersom jag skött allting tidigare, hans egna ord).

NU är jag så trött på att han ska gå omkring och kalla sig vårdnadshavare och att JAG hela tiden får stå till svars för var han håller hur vid olika sammanhang att jag nu starkt funderar på att ta kontakt med familjerätten för att försöka få ensam vårdnad.
    Jag vet ju att det går att få ensam vårdnad relativt enkelt om båda är överens men hur tror ni att mina chanser ser ut om han motsätter sig att ge mig vårdnaden trots sitt oengagemang i övrigt? HJÄLP!!!

• Svar på tråden Vill ha ensam vårdnad!!
  • Anonym (....)

Diagnoser inom yngsta barnets spektra är så gott som ärftliga. På din knappa beskrivning på pappan så verkar det som att det finns viss risk att något sånt föreligger hos honom också. Kan det stämma? Hur kan du isåfall använda det? Antingen för att spela ut honom eller för att få honom med dig på banan...

• Anonym (Xantippa)
    Anonym (Möjligt?) skrev 2013-09-23 19:52:06 följande:
    Nu har jag fått ett svar att han inte vill just nu. Vad just nu? F-n vad jag är arg!!!

Hur går man till väga om man vill" dra det till Tingsrätten? Vad händer om han blir kallad och inte dyker upp? Har jag någon chans överhuvudtaget?
    Om han inte dyker upp lär du ju vinna förhandlingen. Han däremot, riskerar att få böta om han inte kommer.
  • Anonym (Möjligt?)
    Anonym (....) skrev 2013-09-23 21:52:53 följande:
    Diagnoser inom yngsta barnets spektra är så gott som ärftliga. På din knappa beskrivning på pappan så verkar det som att det finns viss risk att något sånt föreligger hos honom också. Kan det stämma? Hur kan du isåfall använda det? Antingen för att spela ut honom eller för att få honom med dig på banan...
    Där sa du något!!!

Ja jag tror att han har någon typ av Adhd då han är meganervig i kroppen och väldigt osocial nästan rädd för andra människor. Han drar sig för alla situationer som för honom känns jobbiga dvs när man måste sitta ihop med vilt främmande människor, då får han tunghäfta.
    Han är en sådan som hellre flyr än illa fäktar.
  • Anonym (Möjligt?)

FAST han har ju inte ställd diagnos dock.

• Anonym (Möjligt?)
    Anonym (Xantippa) skrev 2013-09-23 23:51:49 följande:
    Om han inte dyker upp lär du ju vinna förhandlingen. Han däremot, riskerar att få böta om han inte kommer.

Ja det är ju till stor tröst fast det är ju en bit kvar innan man kommer till Tingsrätten.

Hur mycket kostar en advokat?
  • Anonym (Möjligt?)

Jag glömde skriva att mötet med skolan som vi är kallade till tackade han nej till med hänvisning till att han ju inte varit med vid tidigare tillfällen och inte har någonting att säga till om eftersom barnen bor hos mig och det är jag som sköter skolbiten (och allting annat också).
     Skrikandes

• Anonym (Möjligt?)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-24 09:19:06 följande:
    Ta det till tingsrätten, du kan ju inte mer än få det som det är nu.

Jag funderar starkt på det ja. Det är ju inte så att det är någonting som jag på något sätt egentligen vill och orkar med, vi har tillräckligt mycket i vardagen som det är och jag har fler barn som också kräver min uppmärksamhet. Usch, jag känner mig som en usel förälder och fru som ständigt går omkring och sprider ilska och negativ energi pga att trublet med exet aldrig upphör.
  • Anonym (....)
    Anonym (Möjligt?) skrev 2013-09-24 09:08:00 följande:
    Där sa du något!!!

Ja jag tror att han har någon typ av Adhd då han är meganervig i kroppen och väldigt osocial nästan rädd för andra människor. Han drar sig för alla situationer som för honom känns jobbiga dvs när man måste sitta ihop med vilt främmande människor, då får han tunghäfta.
    Han är en sådan som hellre flyr än illa fäktar.
    Kolla lite på att bemöta en aspergare, brukar funka på många andra diagnoser också. Även om han inte har en diagnos på pappret så är ditt bemötande mot honom avgörande för processen. Att dra det till tingsrätten direkt kan uppfattas som ett provocerande mot en asperger/adhd person, som inte ens riktigt kanske förstår varför du väljer att ta det beslutet. Förstår man inte så blir man frustrerad och kan bråka bara för bråkandets skull. Jag tycker det låter som han åtminstone har drag av Asperger.

Vara tydlig och rak på sak mot honom. Fråga inte "vill du göra såhär eller såhär". Det skapar förvirring, får tankarna att snurra ihop sig. Lägg inte ut det till en lång diskussion utan överväg vad du vill säga, vad som är viktigt för poängen. Upprepa inte samma sak två gånger med olika ord.

Förklara "om du gör såhär så blir konsekvenserna det här. om du gör på det här sättet istället så blir det såhär".

Om det är just ensam vårdnad du vill ha förklara vilka fördelar det innebär för honom och för barnet, och säg att ni kan göra en överenskommelse om att han fortfarande har rätt till information om barnen. Att största skillnaden är just att han inte behöver ta några beslut, men att han alltid kan vara välkommen att diskutera frågorna med dig när han vill, orkar och har tid.

Ta ett steg i taget. Tingsrätten behöver inte vara första alternativet för att få det du vill.
  • Anonym (Möjligt?)

Kan tillägga att vi dessutom inte kommer överens för fem öre, alltså vi kan knappt se varandra utan att börja munhuggas så det känns som ytterliggare en anledning till att söka om ensam vårdnad.

Sen har jag en helt annan fråga också angående dotterns mediciner som ju täckts utav högkostnadskortet på 1800 kr men är det verkligen min skyldighet att stå för den kostnaden varenda år eller anser ni att jag ska begära honom att betala hälften. Det är ingen jättesumma jag vet men jag har inte heller en förmögenhet och går hemma mammaledig nu så man vill ju försöka att hålla i sina slantar så gott det går.
    Den utgiften är väl inte tänkt att kunna täckas av underhållet utan måste väl vara utöver det??

• SupersurasunkSara
    Anonym (Möjligt?) skrev 2013-09-24 09:43:32 följande:
    Kan tillägga att vi dessutom inte kommer överens för fem öre, alltså vi kan knappt se varandra utan att börja munhuggas så det känns som ytterliggare en anledning till att söka om ensam vårdnad.

Sen har jag en helt annan fråga också angående dotterns mediciner som ju täckts utav högkostnadskortet på 1800 kr men är det verkligen min skyldighet att stå för den kostnaden varenda år eller anser ni att jag ska begära honom att betala hälften. Det är ingen jättesumma jag vet men jag har inte heller en förmögenhet och går hemma mammaledig nu så man vill ju försöka att hålla i sina slantar så gott det går.
    Den utgiften är väl inte tänkt att kunna täckas av underhållet utan måste väl vara utöver det??
    Du kan be om det men vill han inte kan du inte tvinga honom. Ansök istället om vårdnadsbidrag samt lägg in medicinkostnaderna som merkostnader.

Villd u vara lite ful kan du ju använda medcinkostnaden som ett argument för att få egen vårdnad. Men du säger ju själv att han inte har någora pengar och han fullgör sin skyldighet genom underhållet, även om det kommer från FK.  
  • Anonym (Möjligt?)
    Anonym (....) skrev 2013-09-24 09:36:30 följande:
    Kolla lite på att bemöta en aspergare, brukar funka på många andra diagnoser också. Även om han inte har en diagnos på pappret så är ditt bemötande mot honom avgörande för processen. Att dra det till tingsrätten direkt kan uppfattas som ett provocerande mot en asperger/adhd person, som inte ens riktigt kanske förstår varför du väljer att ta det beslutet. Förstår man inte så blir man frustrerad och kan bråka bara för bråkandets skull. Jag tycker det låter som han åtminstone har drag av Asperger.

Vara tydlig och rak på sak mot honom. Fråga inte "vill du göra såhär eller såhär". Det skapar förvirring, får tankarna att snurra ihop sig. Lägg inte ut det till en lång diskussion utan överväg vad du vill säga, vad som är viktigt för poängen. Upprepa inte samma sak två gånger med olika ord.

Förklara "om du gör såhär så blir konsekvenserna det här. om du gör på det här sättet istället så blir det såhär".

Om det är just ensam vårdnad du vill ha förklara vilka fördelar det innebär för honom och för barnet, och säg att ni kan göra en överenskommelse om att han fortfarande har rätt till information om barnen. Att största skillnaden är just att han inte behöver ta några beslut, men att han alltid kan vara välkommen att diskutera frågorna med dig när han vill, orkar och har tid.

Ta ett steg i taget. Tingsrätten behöver inte vara första alternativet för att få det du vill.

Det tråkiga är att det är ju just precis det jag gjorde i förra veckan, satt och talade sakligt till honom, drog alla hans fördelar med att inte behöva vara med och besluta men att hans umgängesrätt och övrig viktig info ändå alltid kommer att tillhöra honom. Så igår fick jag bara ett kort sms som löd: Hej! Jag känner inte att jag vill det just nu, tyvärr.
    Man kan ju undra varför han inte vill när han verkade positiv när vi talades vid dock så uttryckte han att han kände att det kändes hemskt att frånsäga sig vårdnaden, typ taskigt. Som om det inte skulle vara taskigare att vara vårdnadshavare och sen inte ställa upp på sina förhavanden!!? :-O
  • Anonym (Möjligt?)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-24 09:48:00 följande:
    Du kan be om det men vill han inte kan du inte tvinga honom. Ansök istället om vårdnadsbidrag samt lägg in medicinkostnaderna som merkostnader.

Villd u vara lite ful kan du ju använda medcinkostnaden som ett argument för att få egen vårdnad. Men du säger ju själv att han inte har någora pengar och han fullgör sin skyldighet genom underhållet, även om det kommer från FK.  

Jo men jag vet ju att han inte har några pengar men jag vill bara att han ska inse att det innebär omkostnader att vara vårdnashavare också, att han inte kan slinka undan med allting hela tiden utan att det faktiskt finns vissa krav.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Möjligt?) skrev 2013-09-24 09:52:05 följande:

Jo men jag vet ju att han inte har några pengar men jag vill bara att han ska inse att det innebär omkostnader att vara vårdnashavare också, att han inte kan slinka undan med allting hela tiden utan att det faktiskt finns vissa krav.
    Som sagt, du kan ju ta upp det där med pengarna, men du har ingen laglig möjlighet, vad jag vet, att få honom att betala.
  • Anonym (Xantippa)
    Anonym (Möjligt?) skrev 2013-09-24 09:14:45 följande:

Ja det är ju till stor tröst fast det är ju en bit kvar innan man kommer till Tingsrätten.

Hur mycket kostar en advokat?
    Har ni haft samarbetssamtal? Kan vara bra att uttömma denna möjlighet också. Vad en advokat kostar beror lite på hur mycket du måste betala själv. Timtaxan brukar väl ligga kring 1.500 vad jag minns- här lite info: www.advokatsamfundet.se/Behover-du-advokat/Vad-kostar-det/
    Inte så mycket om priset där. Det bästa är att fråga rakt av. Kolla med din hemförsäkring vad försäkringsbolaget bekostar. Man brukar säga att man måste bekosta den första timmen själv. Saknar man hemförsäkring och har låg inkomst kan man söka hos Rättshjälpsmyndigheten- men det gör ditt ombud då.

Fast det bästa är väl att börja med den kostnadsfria rådgivningen som finns lite här och där. På s.k. medborgarkontor har man ibland gratis advokatjour. 15 minuter per person och gång. Ibland  sitter de på biblioteket. Undersök vad som gäller där du bor. Ta med alla eventuella handlingar och var väl förberedd- bra sätt för dig att kanalisera din frustration. Sätta ord på problemet och ordna en fungerande lösning.

Försök lägga upp en strategi lite utifrån vad du vet om hur pappan reagerar och vad som gäller. Ring och fråga vad familjerätten kan göra- om de kan ordna avtalet utan rundan med advokater, kan du komma billigare undan. Ni kan ju börja med samarbetssamtal- om inte det gjorts. Om han då sitter där som en nickedocka kan du väl presentera alternativet att skriva på ett avtal hos familjerätten. Om han inte vill eller inte dyker upp, kan det vara bra att ändå förberett för förhandling i TR. 

En liten varning bara apropå förhandling i rätten. Tro inte att alla som arbetar inom rättsväsendet gör saken lättare. Det finns oseriösa s.k. advokater- även inom Advokatsamfundet. Om ditt ex är "medellös" och kan få mycket betalt från staten kan han i värsta fall få tag i en av dessa charlataner som drar ut i långbänk. Jag tror att detta kommer att vara en övergående trend. 

Svar på tråden Vill ha ensam vårdnad!!